افزایش سرمایه چطور انجام می شود؟

افزایش سرمایه چطور انجام می شود؟

افزایش سرمایه که یکی از موضوعاتی است که در شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود مطرح می شود، به میزان معینی از بالا بردن سرمایه اطلاق می شود که در کلی ترین تعریف آن در ترازنامه شرکت آمده است.

این می تواند با روش های مختلفی انجام شود، ممکن است دلایل اختیاری یا اجباری مختلفی برای انجام آن وجود داشته باشد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

اگرچه تمایل شرکت به ایجاد سرمایه جدید مبنای افزایش سرمایه است، اما سرمایه گذاری های جدیدی که شرکت با استفاده از این سرمایه انجام خواهد داد نیز می تواند هدفمند باشد.

اما در مواردی که به دلایل اجباری صورت می گیرد، ممکن است دلایلی مانند پایین آمدن سرمایه شرکت از حداقل سقف تعیین شده در قانون وجود داشته باشد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

افزایش سرمایه چیست؟

عبارت است از بالا بردن سرمایه شرکت با انتشار سهام جدید با تصمیم مجمع عمومی پس از پرداخت بهای سهام منطبق با سرمایه پایه هر شرکت و از جمله مواردی است که بر قیمت سهام معامله شده در بورس تاثیر مستقیم دارد.

ارزش سهامی که سرمایه آنها افزایش یافته است نامشخص می شود. اگرچه شرکت‌ها از معاملات افزایش سرمایه سود می‌برند، اما گاهی اوقات می‌تواند به وضعیت نامطلوبی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. ممکن است افزایش در نوسانات ارزش سهامی که سرمایه آنها افزایش یافته است رخ دهد. در این صورت سرمایه گذاران ممکن است با خطر زیان مواجه شوند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

چرا افزایش سرمایه؟

چرا افزایش سرمایه؟

شرکت های فعال در هر کشوری طبق قانون موظفند پس از گذشت یک سال از تاریخ تاسیس، سرمایه خود را افزایش دهند. بالا بردن سرمایه می تواند به عنوان پرداخت شده و یا موضوع آزاد انجام شود.

تفاوت های مشخصی بین دو نوع از نظر عملیاتی وجود دارد. مهمترین تفاوت بین پرداخت شده و موضوع آزاد :

می توان آن را به این صورت بیان کرد که در صدور، پولی به صندوق وارد نمی شود، در حالی که در افزایش سرمایه پرداخت شده، پول اضافی وارد صندوق می شود.

مشخص است که دلیل اصلی بالا بردن سرمایه شرکت ها، تقویت سرمایه خود است که در شرایط تورم بالا ذوب شده است و نیاز به منابع مالی ناشی از سرمایه گذاری های جدید یا رشد واقعی فعالیت شرکت ها را تامین می کند.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

چگونه است؟

روش های اعمال شده به طور کلی عبارتند از؛ هزینه های افزایش که توسط خود شرکا تامین می شود، شریک یا شرکای جدید جذب شرکت می شوند، سود خالص دوره یا سود دوره قبل شرکت بدون تقسیم بین شرکا به سرمایه اضافه می شود، در صورتی که شرکت داشته باشد.

دارایی های ثابت، انتقال صندوق تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مشهود به سرمایه یا در قالب ادغام با شرکتی دیگر. شرکت ها در صورت نیاز می توانند با هر یک از این روش ها سرمایه خود را افزایش دهند.

بالا بردن سرمایه به دو صورت پرداختی و آزاد قابل انجام است. آزاد از منابع داخلی انجام می شود و پرداختی با اخذ وجوه اضافی از شرکای شرکت صورت می گیرد.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

چه کاری انجام می دهد؟

با افزایش سرمایه می توان نیازهای سرمایه ای شرکت در خصوص فعالیت های مالی آن را تامین کرد. در عین حال می تواند در جلوگیری از استقراض شرکت و افزایش سودآوری نقش داشته باشد. تقویت سرمایه شرکت در بالا بردن اعتبار موسسه موثر است. باز هم بنا به دلایلی مانند تورم و تصمیمات اشتباه سرمایه گذاری می توان سرمایه شرکت را به روز کرد.

از آنجایی که مؤسسات فعال در بخش‌های مالی، بیمه و بانکی و شرکت‌های سرمایه‌ای غیر از مؤسسات اقتصادی دولتی، مبلغی که در صورت بالا بردن سرمایه نقدی یا تأمین سرمایه نقدی در شرکت تازه تأسیس باید محاسبه شود، از درآمد شرکت کسر می‌شود. این سوال است که بالا بردن سرمایه نقدی مزیت مالیاتی قابل توجهی را برای شرکت های سرمایه ایجاد می کند.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

افزایش سرمایه