بازار سهام در مقابل بازار کالا - تفاوت چیست؟

بازار سهام در مقابل بازار کالا – تفاوت چیست؟

بازار سهام و بازار کالا دارای چند تفاوت در عملکرد هستند که نشان دهنده پیچیدگی‌های دارایی‌های زیربنایی آنها است که اکثر شرکت‌کنندگان باید از آن آگاه باشند.

مکان‌های متعددی وجود دارد که بازارهای سهام و کالا با یکدیگر همپوشانی و تأثیر آشکاری بر یکدیگر دارند. با این حال، فراتر از این، تفاوت‌های خاصی در نحوه عملکرد آن‌ها وجود دارد که رویکرد هر دو با اصول مشابه را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران، بازارسازان و تولیدکنندگان، درک شباهت‌ها و تفاوت‌های بین بازارهای سهام و کالا برای شکل‌گیری استراتژی‌ها و رویکردهای منحصربه‌فرد آن‌ها برای استفاده حداکثری از آن‌ها حیاتی است. علیرغم وجود نزدیک به یک هزاره در کنار هم، هنوز تصورات غلط زیادی در مورد عملکرد درونی بازارهای کالاها در مقابل بازارهای سهام وجود دارد.

در این مقاله، هدف ما ارائه ای مختصر در مورد بازارهای سهام در مقابل کالا، شباهت‌ها، تفاوت‌ها و نحوه همپوشانی آنهاست.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

تفاوت های اصلی بین بازار کالا و بازار سهام

تفاوت های اصلی بین بازار کالا و بازار سهام

در هسته آنها، بازارهای سهام و کالاها مبادلاتی هستند که در آن خریداران و فروشندگان گرد هم می آیند تا در مورد قیمت ها، مقادیر و سایر شرایط معامله تصمیم بگیرند. هر کدام دارای بازارهای مشتقه مربوطه هستند که از قراردادهای آتی و اختیار معامله برای کمک بیشتر به کشف قیمت و پوشش ریسک در برابر خطر بازار تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

در حالی که بازارهای سهام به خرید و فروش مالکیت سهام در شرکت های سهامی عام می پردازند، بازارهای کالا با کالاهای خام سروکار دارند.

برای سهامداران سهام، سهامی که در اختیار دارند نشان دهنده بخشی از مالکیت یک شرکت است، در حالی که وقتی صحبت از کالاها می شود، معامله گران و سرمایه گذاران کل مقدار مشخصی از کالاهای خام خاص را در اختیار دارند.

اینها برخی از تفاوت های اصلی هستند که تنها با نام آنها مشهود است. با این حال، جدای از این، هر دو بازار تفاوت‌های ظریف خاصی در زمینه مالکیت، تحویل، مکانیسم‌های معاملاتی، زمان‌بندی بازار، الزامات حاشیه و مقررات دارند که در بخش بعدی این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

مالکیت

یک تفاوت کلیدی در بازارهای سهام و کالا به مالکیت اوراق بهادار مربوط می شود. هنگام معامله با سهام، سرمایه گذاران اساساً مالک بخشی از یک شرکت هستند. با حق مشارکت در سود سهام، در هر آنچه پس از پرداخت بدهی های انحلال یک شرکت باقی می ماند، همراه با توانایی رای دادن در مجامع سهامداران مشارکت می کنند.

با این حال، کالاها چنین مالکیتی را ارائه نمی دهند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در کالاها، به‌عنوان یک بازار مشتقه در هسته خود، مالک قراردادها و اوراق بهادار مشتقه هستند، نه خود کالا.

در حالی که تحویل فیزیکی قرارداد آتی امکان پذیر است، با توجه به هزینه های اضافی و دردسرهای موجود، به ندرت انتخاب می شود. برخی از کالاها نیز دارای تاریخ انقضا هستند که نگهداری آنها را برای مدت طولانی دشوار می کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

مکانیزم های معاملاتی

معامله در بازارهای سهام اساساً شامل خرید و فروش چند سهم است که می تواند از ۱ سهم تا ۱ میلیون سهم یا بیشتر باشد.

اما در مورد کالاها، معاملات به صورت لات انجام می شود و هر کالا بر اساس نوع، قیمت و موارد دیگر دارای حداقل تعداد لات هایی است که در آنها معامله می شود.

جدای از این، قیمت کالاها به شدت تحت تأثیر تجارت فیزیکی است. برخلاف سهام یک شرکت خاص، کالاها کالاهای فیزیکی هستند که در اقتصاد واقعی خریداری، فروخته و حمل می‌شوند.

از آنجایی که معاملات آتی کالا با تاریخ انقضا همراه است، بر مکانیسم های معاملاتی آنها در رابطه با سهام تأثیر می گذارد. گذر زمان، مانند سایر بازارهای مشتقه، نیروی مهمی در بازار کالاها است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

زمان بندی بازار

تفاوت قابل توجهی بین بازارهای سهام و کالا، زمان بندی بازار است. در حالی که بازارهای سهام اغلب به طور متوسط ۸ ساعت در روز معامله می کنند، بازارهای کالا به طور کلی ۲۴ ساعت در روز باز می مانند و تنها در تعطیلات آخر هفته و یا در تعطیلات رسمی استراحت دارند.

این تأثیر قابل توجهی بر حجم و نوسانات دارد. به طوری که بازارهای کالا اغلب کمتر مستعد نوسانات بزرگ در ساعات اولیه و ساعات تعطیلی بازار هستند. در عین حال، با توجه به ساعات طولانی معامله، بازارها از عمق کمتری نسبت به بازارهای سهام برخوردارند و شکاف ها و ناکارآمدی های زیادی را به جا می گذارند.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

مارجین مورد نیاز

زمانی که صحبت از سهام به میان می‌آید، با تلاش‌های زیادی برای کاهش ریسک بازارها در سال‌های اخیر، نیاز به حاشیه بالاتر است. با این حال، کالاها، با توجه به قیمت های بالای مواد خاص و اندازه لات، نیاز به حاشیه بسیار پایین تر است.

این همچنین منجر به خطرات قابل توجهی برای سرمایه گذاران می شود، به طوری که جابجایی های کوچک در کالاهایی مانند طلا یا منجر به سودهای بزرگ یا زیان های هنگفت می شود.

بیشتر بخوانید: : نرم افزار امور سهامداری

هدف

هر دو بازار انواع سرمایه گذاران و معامله گران را با اهداف و مقاصد متفاوت می بینند. هدف بازارهای کالایی عمدتاً افزودن عمق و حمایت از تجارت فیزیکی کالاها است.

اکثر شرکت‌کنندگان در بازارهای سهام همچنان به دنبال سود، چه کوتاه‌مدت یا بلندمدت هستند. در مقابل، وقتی صحبت از کالاها به میان می‌آید، حتی اگر فعالیت‌های سفته‌بازی همچنان وجود داشته باشد، بخش عمده‌ای از حجم‌ها ناشی از پوشش ریسک، بازارسازی یا فعالیت‌های خرید است.

بازارهای کالا، ارتباط عمیق تری با اقتصاد واقعی دارند. بنابراین، کشاورزان، بازرگانان کشاورزی، خرده فروشان، و مدیران تولید یا تدارکات در سازمان های پیشرو به شدت به آن متکی هستند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

آئین نامه

هر دو بازار به شدت برای اطمینان از اعتماد و شفافیت برای سرمایه‌گذاران تنظیم شده‌اند. اما کالاها با توجه به پیامدهای عظیم در دنیای واقعی، به شدت تنظیم می‌شوند.

بازار سهام یا بازار کالا، کدام بهتر است؟

بازار سهام یا بازار کالا، کدام بهتر است؟

هرکدام موارد استفاده متفاوتی دارند. برای طبقه متفاوتی از سرمایه گذاران، با سهامی که عمدتاً معطوف به معامله گران و سرمایه گذارانی هستند که به دنبال سهام مالکیت در یک شرکت هستند. در مقابل، وقتی صحبت از کالاها می شود، کاربران عمدتاً تولیدکنندگان، معامله‌گران و خریداران کالای مذکور و دلالان در این میان هستند.

با توجه به ماهیت بی ثبات کالاها و عدم وجود عمق قابل توجه در مقایسه با سهام، به معامله گران مبتدی و سرمایه گذاران اغلب توصیه می شود که از همان وضعیت خودداری کنند.

همچنین، با توجه به استفاده غالب از قراردادهای مشتقه در بخش کالا، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها شاهد زوال زمانی هستند. بنابراین دارایی‌های مشابه اوراق قرضه یا سهام نیستند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

کدام یک بی ثبات تر هستند، بازار کالا یا سهام؟

هر دو این دسته دارایی به دلیل نوسانات خود شناخته شده اند. با این حال، با توجه به فقدان عمق و نقدینگی، بازارهای کالایی به‌طور استثنایی بی‌ثبات‌تر از سهام هستند.

عمق برای همه بازارها حیاتی است. زیرا نقدینگی به کاهش شوک‌های ناگهانی کمک می‌کند و از حرکت‌های شدید قیمت‌ها اجتناب می‌کند. بدون آن که سرمایه‌گذاران احتمالاً با نوسانات بزرگی مواجه می‌شوند و بازار را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

بازار کالا