بازار سهام و انواع بورس (بخش اول)

اولین پایه های بازار سهام و انواع بورس در زمان امپراتوری روم گذاشته شد. امروزه با توسعه فناوری، به سرمایه گذاران فرصت سرمایه گذاری با ابزارهای مختلف داده می شود. به این ترتیب، این بازار تنها به یک گونه محدود نشده و به انواع تقسیم می شود.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

انواع بورس چیست؟

ابزارهای مختلفی در بازار سهام و انواع بورس برای معامله وجود دارد. در اینجا، بورس های اوراق بهادار با توجه به نوع معامل، اسامی متفاوتی می گیرند. زیرا ابزارهای سرمایه گذاری پردازش شده افزایش می یابد و سرمایه گذاران در انتخاب آنچه می خواهند آزادند.

می توان گفت که بازار سهام به خودی خود به پنج نوع تقسیم می شود. اینها در طول زمان از قرن پانزدهم تا به امروز شکل گرفته اند. حال، اجازه دهید نگاهی به اطلاعات مربوط به گونه ها و ویژگی های آنها بیندازیم.

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار

وقتی صحبت از بازار سهام و انواع بورس به میان می آید، اولین نوع بازار سهام است. این یکی از انواع معامله گران است. اجازه دهید ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچه این نوع بازار سهام داشته باشیم:

بازارهای سرمایه شامل بازارهای اولیه و ثانویه هستند. مبادلات در بازار ثانویه انجام می شود.

معاملات مربوط به انتشار سهام در بازار اولیه انجام می شود. می توان گفت معاملات واگذاری سهام تازه منتشر شده در بازارهای ثانویه انجام می شود. در اینجا، از آنجا که بازارهای ثانویه معاملات خرید و فروش را پوشش می دهند، این نوع بازارهای سرمایه جدا شده و بدین ترتیب بازار اوراق بهادار شکل گرفت.

سهام، اوراق قرضه، متعلق به موسسات یا شرکت های دولتی اوراق بهادار را تشکیل می دهند. یک سرمایه گذار می تواند با خرید و فروش این ابزارهای معامله شده در بازارهای سهام تجارت کند. در صورت تمایل به انجام معاملات با اوراق ارزشمند، بورس اوراق بهادار باید ترجیح داده شود.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

این واقعیت که سرمایه گذار در بازار سهام معامله می کند نشان می دهد که او قطعاً به دنبال سود است. در واقع، انگیزه های سود بر سهام بسیار بیشتر، که اساس بازار اوراق بهادار است، تسلط دارد.

در میان ابزارهای سرمایه گذاری معامله شده در بورس اوراق بهادار، سهام به عنوان بالاترین حجم مشخص می شود.

اسناد و اوراق بهادار پس از آنها در رتبه بندی قرار می گیرند. با این حال، نباید فراموش کرد که سهام نسبت به اوراق قرضه ریسک بالاتری برای سرمایه گذار دارد. وی باید دانش و تجربه خوبی داشته باشد.

بنابراین، تحت چه شرایطی یک سرمایه گذار می تواند در بورس سهام تجارت کند؟ بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

سرمایه گذاران حق معامله مستقیم در بورس را ندارند. انجام معاملات بدون واسطه امکان پذیر نیست. سرمایه گذاران باید سفارشات خرید و فروش خود را به موسسات واسطه منتقل کنند.

معاملات توسط بازارهای کارگزاری با گواهی عضویت در بورس با بازار سهام سازگار می شود.

در مورد موسسه واسطه اینجا بخوانید.

در پایان معاملات انجام شده در محدوده فعالیتهای واسطه ای که توسط موسسات واسطه انجام می شود، سفارشات باید متقابلاً با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

مبادلات آتی

مبادلات آتی

بسته به سررسید و زمان تحویل معاملات خرید و فروش، مبادلات به دو نوع سپرده پیش پرداخت و تقاضا تقسیم می شود.

در معاملات تقاضا، ارزش کالاهای معامله شده بیش از قیمت فعلی تعیین می شود. تحویل کالا یا اوراق ارزشمندی که خریداری و فروخته می شود ظرف کمتر از یک هفته انجام می شود.

مبادلات آتی در واقع قرارداد هستند. در این قراردادها، زمان فروش کالا یا کاغذهای با ارزش و قیمت مشخص می شود. در قراردادها ماهیت توافق بین خریدار و فروشنده ثبت شده است.

در تاریخ تعیین شده توسط خریدار و فروشنده، تحویل کالا با قیمت تعیین شده انجام می شود. می توان گفت معاملات آتی ۳ هدف اصلی دارد. اینها؛

  • پرچین (پوشش ریسک)

  • سود برای سوداگری

  • آربیتراژ

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

خرید، فروش و پیش فروش در کشورهای مختلف متفاوت است. قراردادهای آتی در مرحله آماده سازی به ۳ قسمت تقسیم می شوند.

  • قراردادهای پیش رو

  • قراردادهای آتی

  • قراردادهای اختیاری

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

قرارداد پیش رو قراردادی است که مشخص می کند فروشنده یک کاغذ خوب یا ارزشمند را با قیمتی در روز قرارداد، در تاریخ بعدی، به خریدار تحویل می دهد.

این قراردادها برای معاملات تحویل مورد استفاده قرار می گیرد که در تاریخ آینده انجام می شود. سهام، کالاها و اوراق با ارزش معامله شده در بورس اوراق بهادار برای فروش در تاریخ از پیش تعیین شده عرضه می شود.

شرایط قرارداد متقابلاً توسط خریدار و فروشنده تعیین می شود. قراردادهای آتی به طور کلی با قراردادهای آتی اشتباه گرفته می شود. در اینجا باید بدانید که قراردادهای فوروارد یا پیش رو در مقایسه با قراردادهای آتی استاندارد نمی شوند.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

قراردادهای آتی عموماً در بازارهای سازمان یافته معامله می شوند.

در نتیجه معاملات، معیارهای معامله مانند سررسید، اندازه قرارداد، نرخ وثیقه، مراحل قیمت در صرافی ها تعیین می شود. قراردادهای آتی استاندارد هستند و مهمترین دلیل آن نقدشوندگی بازار است.

  • قراردادهای آتی قراردادهایی هستند که طرفین را ملزم به خرید و فروش یک ابزار سرمایه گذاری با قیمت، مقدار و کیفیت تعیین شده در تاریخ آینده می کند. این قراردادها در بورس آتی معامله می شوند.

اساسی ترین عملکرد معاملات آتی عبارت است از؛ فرصتی برای محافظت از سرمایه گذار در برابر ریسک در مواجهه با نوسانات منفی قیمت است که ممکن است در آینده رخ دهد. به عبارت دیگر، این قراردادها سرمایه گذار را به کسانی منتقل می کند که می توانند ریسک را به راحتی مدیریت کنند تا از خطر محافظت شود.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

  • به قراردادهایی که حق فروش یا خرید یک کاغذ خوب یا ارزشمند را با قیمت از پیش تعیین شده در یک تاریخ معین یا در یک دوره معین می دهد، قراردادهای اختیار معامله گفته می شود. ویژگی که قراردادهای اختیار معامله را از قراردادهای آتی متمایز می کند این است که آنها حق استفاده از حق خرید یا فروش را دارند.

استفاده از قراردادهای آتی در مورد کالا، ارز و اوراق بهادار وجود دارد. بنابراین تنها یک کالا در اینجا معامله نمی شود. به عنوان مثال؛ ما می توانیم گندم، شکر، قهوه، طلا، نفت، ذرت، کاکائو، محصولات حیوانی، پنبه، مس و نقره را به عنوان نمونه ای از کالاها ذکر کنیم.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بیشتر بدانید.

بازار سهام