بازار-مشتقه-چیست؟-انواع-و-ویژگی-ها

بازار مشتقه: ابزار، تعاریف و ویژگی ها

بازارهایی که ابزارهای مشتقه در آن معامله می شوند به عنوان بازارهای مشتقه تعریف می شوند. به عبارت دیگر، بازارهایی هستند که در آنها معاملات خرید و فروش برای قراردادهایی انجام می شود که قیمت ها و شرایط آنها برای سررسید آینده از پیش تعیین شده است.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

ابزار مشتق چیست؟

قراردادهای مبتنی بر طلا با شرایط خاصی خرید و فروش می شود، نه خود طلا. طبیعتاً به این قراردادها مشتق می گویند . زیرا از ابزار سرمایه گذاری مشتق شده اند.

تعریف ابزارهای مشتقه در بازار مشتقه؛ همچنین می تواند در قالب ابزارهایی ساخته شود که ارزش آنها مستقیماً با ارزش دارایی یا دارایی مالی دیگر گره خورده است. هنگامی که ارزش طلا تغییر می کند، تغییراتی در قراردادهای مبتنی بر طلا نیز ایجاد می شود. در این مرحله ویژگی هایی مانند ریسک، سرمایه گذاری و آربیتراژ در نظر گرفته می شوند. به لطف ویژگی هایی که ابزار مشتقه ارائه می دهند، از خطرات آنی در بازار لحظه ای جلوگیری می شود.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

انواع و ویژگی های ابزارهای مشتق

انواع و ویژگی های ابزارهای مشتق

عملکرد مشتقات بسته به ارزش دارایی های اساسی در سررسید آنها متفاوت است. علاوه بر این، آنها در ۲ نوع مختلف بازار، سازمان یافته و بدون نسخه خرید و فروش می شوند. بازارهای سازمان یافته مکان هایی هستند که مقررات قانونی و محصولات مشتقه استاندارد در آن خرید و فروش می شود.

ابزارهای مشتقه

ما می توانیم آنها را به ۴ گروه محصول به عنوان قراردادهای پیش رو، آتی، اختیاری و مبادله تقسیم کنیم. حال بیایید تعاریف و ویژگی های این محصولات مشتق شده را یک به یک بررسی کنیم:

قرارداد پیش رو و ویژگی های آن

در بازار مشتقه؛ قراردادهایی که دارایی اصلی را با قیمت از پیش تعیین شده در آینده می فروشند را پیش رو می نامند. در این ابزار مشتق، فروشنده دارایی اصلی را در آینده با شرایطی که قبلاً تعیین شده است تحویل می دهد. خریدار هزینه را در سررسید پرداخت می کند و دارایی اصلی را خریداری می کند.

قراردادهای فوروارد یا پیش رو عموما بین شرکت های بزرگ تجاری معامله می شوند و برای طرفین قرارداد خصوصی است. این قراردادها خطر نکول در قراردادها را کاهش می دهد. بطور کلی؛ قراردادهای کتبی در مورد نرخ ارز، سهام، کالاها و نرخ بهره هستند.

این مشتقات در بازارهای بدون نسخه معامله می شوند. اگرچه آنها با قراردادهای آتی اشتباه گرفته می شوند، اما یکی از تفاوت های مهم آنها این است: قراردادهای آتی در بازارهای سازمان یافته مورد معامله هستند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام ناشران و سهامداران بیشتر بدانید.

قرارداد آتی و ویژگی های آن

قراردادهای آتی منحصر به احزاب نیستند. علاوه بر این، قراردادهای آتی خطر نکول را به طور کامل حذف می کند. ریسک پیش فرض، که به عنوان عدم پرداخت بدهی یک طرف تعریف می شود، توسط حساب های وثیقه در قراردادهای آتی از بین می رود.

این فرآیند خرید و فروش یک کالا یا ابزار مالی در تاریخ آینده با قیمتی است که امروز توافق شده است. جزئیاتی مانند کیفیت و کمیت دارایی اصلی در قراردادهای آتی به وضوح بیان شده است. در عین حال، قرارداد با تحویل فیزیکی یا پرداخت نقدی به موقع فسخ می شود. از آنجا که این قراردادها در بورس خرید و فروش می شوند، استانداردهای آنها به وضوح مشخص شده است.

در مورد نرم افزار سهام بخوانید.

قرارداد اختیاری و ویژگی های آن

قراردادهایی که خرید و فروش آنها در موعد مقرر اجباری نیست. آنها حق خرید یا فروش دارایی زیربنایی را با قیمت از پیش تعیین شده در پایان دوره مشخص در تاریخ آینده می دهند. تفاوت اصلی با قراردادهای پیش رو و آتی این است که هیچ تعهدی برای خرید یا فروش وجود ندارد. به عبارت دیگر، حق انصراف در قراردادهای اختیاری، وجود دارد. این حق برای سرمایه گذاران در زمان خرید یا فروش قرارداد محفوظ است.

دارنده اختیار می تواند از حق خرید یا فروش تحت شرایطی که به نفع وی است استفاده کند. در صورت عدم وجود شرایط مناسب، او حق دارد از گزینه خود استفاده نکند. از طرف دیگر، فروشنده اختیاری باید طبق تصمیم خریدار تعهد خود را انجام دهد. آنچه به خریدار این حق را می دهد، حق بیمه ای است که در ازای قرارداد اختیاری به فروشنده پرداخت می شود.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بورس بیشتر بدانید.

قرارداد مبادله و ویژگی های آن

این قراردادها، از سویی، محصولات مشتقه ای هستند که توسط دو طرف به منظور مبادله جریانات نقدی که در دوره های خاصی تحت شرایط خاصی رخ می دهد، شکل گرفته اند. اساساً، دو قرارداد مبادله متفاوت وجود دارد. اینها؛ سود و مبادلات ارزی می باشند.

در مبادله سود؛ پرداخت وام با نرخ شناور را می توان با پرداخت نرخ ثابت عوض کرد. در مبادله ارز، احزابی که به ارزهای مختلف نیاز دارند می توانند اصل و سود را عوض کنند.

در مورد شبکه اجتماعی سهام بیشتر بدانید.

قراردادهای مبادله، مانند سایر مشتقات در بازار مشتقه، می تواند برای اهداف ریسک یا سوداگری استفاده شود. آنها همچنین می توانند برای تنظیم جریان نقدینگی شرکت برای سازگاری با تغییر شرایط مالی یا پروژه ایجاد شوند.

بازار مشتقه