بورس سهام، ضرایب سیستماتیک و ضرایب بتا

جدا از خطرات عمومی بورس سهام، یک خطر علمی نیز وجود دارد که از اهمیت زیادی برای سرمایه گذاران بورس برخوردار است. این خطرات سیستماتیک نامیده می شوند. ریسک سیستماتیک با ضرایب بتا اندازه گیری می شود.

ضریب بتا به اندازه گیری میزان حساسیت سهام به نوسانات سبد سهام بازار اشاره دارد. پرتفوی بازار یک سبد نظری است که فرض می شود شامل کلیه سهام معامله شده در بازار متناسب با سهم بازار آنها است.

می توان گفت سهام موجود در شاخص بورس سهام نوعی پرتفوی بازار را تشکیل می دهد. اما معیارهای درج سهام در این شاخص متفاوت است. تغییر در شاخص نشان دهنده بازده سبد بازار متشکل از سهام موجود در شاخص است. بازده سهام به بازدهی مستقل از شرایط بازار و بازدهی وابسته به شرایط بازار تقسیم می شود.

سهامداران سرمایه گذاران

تحولات مثبت و منفی در اقتصاد و بازارها مانند تغییر در نرخ بهره یا نرخ ارز، رشد تولید ناخالص ملی، گسترش حجم انتشار بر تقاضا در برابر سهام تأثیر می گذارد. باعث بالا و پایین رفتن شاخص ها می شود. اینها عوامل کلان است. تقریباً تمام سهام بازار تحت تأثیر این تحولات قرار دارند. فراز و نشیب های موجود در شاخص باعث ایجاد بازدهی مثبت یا منفی در کلیه سهام می شود.

از طرف دیگر بازده صرف نظر از شرایط بازار ناشی از تحولات مثبت یا منفی است که در ساختار داخلی شرکت ها یا در بخشی که در آن هستند رخ می دهد، حتی اگر تغییر چشمگیری در شرایط بازار ایجاد نشود.

عوامل تاثیرگذار درشرایط عمومی بازار بورس سهام

تغییر مدیریت در شرکت ها، تغییر مدیران، سرمایه گذاری های جدید، انتقال به محصولات جدید یا فناوری های جدید، بازارهای جدید و فرصت های صادراتی، تأثیراتی در بازگشت سهام شرکت ها مستقل از شرایط عمومی بازار ایجاد می کند.

میزان مواجهه سهام با تغییرات درون شرکت، مستقل از شرایط بازار، با ضریب آلفا اندازه گیری می شود. حساسیت سهام به نوسانات سبد بازار و شرایط جدید بازار با ضریب بتا اندازه گیری می شود. می توان تأثیرات عوامل مستقل و وابسته به بازار در بازده سهام را با فرمول بیان کرد. بازده بالا یا پایین خطر برای سرمایه گذار ایجاد می کند.

بازار سهام ضریب بتا بورس

خطر سیستماتیک و بنابراین ضریب بتا از اهمیت بیشتری برخوردار است. وقتی سرمایه گذاران در حال تجزیه و تحلیل سهام هستند، باید سطح وابستگی به بازار و همچنین شرایط منحصر به فرد هر سهام را بررسی کنند. ضرایب بتا شاخص خوبی جهت این امر است.

اصطلاح حمله

حساسیت سهام با ضرایب بتا و بیشتر از ۱ حمله نامیده می شود و در برابر حالت عمومی بازار زیاد است. هنگامی که در بازده سبد سهام بازار ۱٪ افزایش یابد، افزایش بازده سهام مورد حمله بیش از ۱٪ است. به عبارت دیگر، وقتی افزایش قیمت در بورس وجود دارد، افزایش قیمت سهام بیش از میانگین افزایش رخ می دهد. حساسیت سهام با ضرایب بتا کمتر از ۱ و محافظه کارانه در برابر بازار ضعیف است. افزایش ۱ درصدی در بازده سبد سهام بازار، امکان افزایش کمتر از بازده سهام محافظه کار را فراهم می کند. یعنی با افزایش قیمت ها در بورس، افزایش قیمت در این سهام کمتر از افزایش متوسط ​​خواهد بود.

ریسک سیستماتیک

بسیار مهم است که ضرایب بتا در طول زمان ثابت بمانند. ضریب بتا با تجزیه و تحلیل گذشته نگر قیمت پیدا می شود. اینکه آیا ضریب ثابت باقی بماند، آیا تغییر کرده باشد، آیا با تغییرات ناشی از شرایط بازار در طول زمان سازگار است یا خیر، با تکرار دوره ایِ این تحلیل ها می توان فهمید.

اگر این کار انجام نشود، ضرایبی که با گذشت زمان تغییر می کنند، سرمایه گذار را گمراه می کنند. داده های ماهانه در تجزیه و تحلیل استفاده می شود. بازده ماهانه سهام، افزایش سرمایه، حق تقدم، سهام جایزه و موارد مشابه قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی پیشنهادات برای سرمایه گذارانی که می خواهند از خطرات جلوگیری کنند

بازار بورس سهام سرمایه گذاری سهامداران

همانطور که در مقدمه ذکر کردیم، نیاز به سرمایه گذارانی که انتظار دارند بازده بالایی داشته باشند. همینطور در این مسیر ریسک بالایی داشته باشند، به فلسفه اصلی بازارهای سهام تبدیل شده است.

اگر سرمایه گذاران واقعاً می خواهند موفق باشند، باید در چارچوب آموزش هایی که می گیرند، تکنیک های مبادله را توسعه دهند. آنها باید هدف خود را برای به حداقل رساندن خطر از دست رفتن سرمایه شان را مشخص کنند.

اگرچه ریسک یکی از عوامل اصلی موثر در وضعیت سود و زیان سرمایه گذاران در بورس سهام است، اما اشتباهات دیگر نیز می تواند منجر به ضرر شود. ما در مقاله قبلی به برخی از خطرات احتمالی اشاره کردیم.

شرایط فعلی همیشه یکسان نیستند و نوساناتی در بازار سهام وجود دارد. همچنین باید بدانید که هیچ کس همه نکات خود را با شما در میان نمی گذارد، زیرا همه به دنبال کسب درآمد هستند.

سهام سرمایه گذاری بورس سهام

با آرامش و حوصله پیش بروید

نباید فراموش کنید که باید در بازار سهام با آرامش و حوصله پیش بروید. به جای ایجاد حرص و آز در برابر ضرر و زیان، رفع نواقص و آموزش باعث پیشرفت شما می شود. باید به یاد داشته باشید تا زمانی که چشم خود را با جاه طلبی برای کسب درآمد ببندید، موفقیت از شما دور خواهد بود.

هنگامی که به صورت برنامه ریزی شده و ثابت به جلو حرکت می کنید. دائماً خود را بهبود می بخشید. به عنوان آگاهی از آنچه در بازار اتفاق می افتد، می توانید از پس انداز خود به روشی سودآور استفاده کنید. به این ترتیب شما در آینده خیلی موفقیت آمیزتر سرمایه گذاری خواهید کرد.

از همه مهمتر، نباید با از دست دادن یک یا چند بار در بازار سهام دلسرد شوید. فکر نکنید بورس مکانی است که در آن ضرر می کنید. اگر روی این موضوع تمرکز کنید، نمی توانید از خطرات جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که کاهش یا افزایش هر خطری که پیش روی شما قرار می گیرد، به خود شما بستگی دارد.