تجزیه و تحلیل سهام (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

تجزیه و تحلیل سهام (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال)

روشی که یک سرمایه گذار یا معامله گر برای ارزیابی و بررسی یک سرمایه گذاری یا بازار سهام استفاده می کند تجزیه و تحلیل سهام نامیده می شوند. تجزیه و تحلیل سهام به روشی اشاره دارد که یک سرمایه گذار یا معامله گر برای ارزیابی و بررسی یک ابزار تجاری خاص، بخش سرمایه گذاری یا کل بازار سهام استفاده می کند. به تجزیه و تحلیل سهام آنالیز سهام یا تحلیل بازار نیز می گویند. سرمایه گذاران یا معامله گران بر اساس اطلاعات تجزیه و تحلیل سهام تصمیم به خرید یا فروش می گیرند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

تجزیه و تحلیل سهام

تجزیه و تحلیل سهام به معامله گران کمک می کند تا بینشی از اقتصاد، بازار سهام یا اوراق بهادار به دست آورند. این شامل مطالعه داده های بازار گذشته و حال و ایجاد روشی برای انتخاب سهام مناسب برای معاملات است. تجزیه و تحلیل سهام همچنین شامل شناسایی راه های ورود و خروج از سرمایه گذاری است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

تجزیه و تحلیل سهام فرآیندی است که معامله گران برای ارزیابی و درک ارزش یک اوراق بهادار یا بازار سهام دنبال می کنند.

تحلیل سهام از این ایده پیروی می کند که تحلیلگران می توانند با مطالعه داده های گذشته و حال روش هایی برای انتخاب سهام ایجاد کنند.

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو نوع گسترده از تجزیه و تحلیل سهام هستند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهامداری

انواع تجزیه و تحلیل سهام

انواع تجزیه و تحلیل سهام

تجزیه و تحلیل سهام را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

تحلیل بنیادی

روش تحلیل بنیادی سهام شامل ارزیابی یک کسب و کار در سطح مالی پایه است. سرمایه گذاران از تحلیل بنیادی برای تعیین اینکه آیا قیمت فعلی سهام یک شرکت منعکس کننده ارزش آتی شرکت است یا خیر استفاده می کنند.

تحلیل بنیادی از عوامل مختلفی مانند محیط اقتصادی فعلی و امور مالی شرکت برای تخمین ارزش سهام آن استفاده می کند. نسبت های کلیدی مختلف نیز برای تعیین سلامت مالی و درک ارزش واقعی سهام یک شرکت استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

سود هر سهم (EPS)

EPS زمانی مفید است که شرکت هایی که در همان صنعت فعالیت می کنند نیاز به مقایسه داشته باشند. EPS یک شرکت نشان دهنده سودآوری آن است. از این رو، معامله گران افزایش EPS را نشانه خوبی می دانند. هرچه ارزش EPS بیشتر باشد، ارزش خرید سهام شرکت بیشتر است.

نسبت قیمت به سود (P/E)

نسبت P/E نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران چقدر حاضرند برای درآمد یک شرکت بپردازند. ارزش P/E بالاتر می تواند به معنای ارزش بیش از حد سهام باشد. یا ممکن است به این معنی باشد که بازار انتظار دارد شرکت در طول زمان عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. از سوی دیگر، مقدار P/E پایین از نظر بازار نامطلوب تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

نسبت قیمت به سود به رشد (PEG)

رابطه PEG به تعیین ارزش سهام یک شرکت و در نظر گرفتن رشد سود شرکت کمک می کند. نسبت PEG، همراه با نسبت P/E، می‌تواند در به دست آوردن تصویر واضح‌تری از سهام یک شرکت نسبت به ارزش P/E به تنهایی کمک کند.

نسبت قیمت به دفتر (P/B)

رابطه P/B برای مقایسه ارزش بازار یک شرکت با ارزش دفتری آن استفاده می شود. به دنبال ارزشی است که بازار سهام برای سهام یک شرکت نسبت به ارزش دفتری شرکت قائل می شود. شرکتی که از سلامت مالی خوبی برخوردار باشد، بیش از ارزش دفتری خود معامله می‌کند. زیرا سرمایه‌گذاران در حین قیمت‌گذاری سهام، رشد آتی شرکت را در نظر خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)

میزان استفاده موثر شرکت از دارایی های خود برای تولید درآمد را اندازه گیری می کند. ROE بالا به این معنی است که یک شرکت با دارایی های موجود، سود بیشتری به دست می آورد. از این رو، با همه موارد برابر، بهتر است در بلندمدت در شرکت‌های با ROE بالا سرمایه‌گذاری کنید.

نسبت پرداخت سود سهام

درصدی از سود پرداختی شرکت به سهامداران یا مالکان را اندازه گیری می کند. سود شرکت که به سهامداران منتقل نمی شود، برای پرداخت بدهی ها، سرمایه گذاری مجدد در عملیات تجاری استفاده می شود یا برای استفاده آتی نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

تجزیه و تحلیل تکنیکال

تجزیه و تحلیل تکنیکال

روش تحلیل تکنیکال شامل بررسی داده های تولید شده از طریق فعالیت های بازار مانند حجم و قیمت است. تحلیلگرانی که چنین تحلیلی از سهام را دنبال می کنند از شاخص ها و ابزارهای فنی مانند نمودارها و نوسانگرها برای شناسایی الگوهایی استفاده می کنند که می توانند روند یا جهت قیمت را در آینده نشان دهند.

تحلیلگران فنی داده های معاملاتی تاریخی یک اوراق بهادار را بررسی می کنند و حرکت آتی اوراق بهادار را تخمین می زنند. اغلب برای فارکس و کالاها استفاده می شود. تحلیل تکنیکال بر اساس مفروضات زیر است:

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

بازار همه چیز را می داند.

تحلیل تکنیکال فرض می کند که قیمت بازار سهام منعکس کننده همه چیزهایی است که بر یک شرکت تأثیر می گذارد یا می تواند تأثیر بگذارد. تحلیلگران فنی معتقدند که تمام عوامل موثر بر شرکت در اوراق بهادار قیمت گذاری می شوند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

قیمت از یک روند پیروی می کند.

به این معنی است که به محض ایجاد یک روند، قیمت‌های آتی تمایل به پیروی از جهت روند دارند. چنین فرضی اساس بسیاری از استراتژی ها برای معاملات تکنیکال و فنی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

تاریخ به احتمال زیاد تکرار خواهد شد.

تاریخ عمدتاً در مورد حرکت قیمت تکرار می شود. روانشناسی بازار باعث می شود که حرکت قیمت تکرار شود. تحلیل تکنیکال شامل استفاده از الگوهای نمودار برای تجزیه و تحلیل حرکات در بازار و مطالعه روندها است. نمودارهایی که برای بیش از ۱۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفته اند هنوز هم مرتبط هستند. زیرا الگوهای حرکت قیمت اغلب تکراری هستند.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

تجزیه و تحلیل سهام