تحلیل بنیادی امور سهام و بازار بورس

تحلیل بنیادی امور سهام و بازار بورس

تحلیل بنیادی روشی است که سرمایه گذاران برای شناسایی ارزش ذاتی سهام استفاده می کنند. قیمت فعلی سهام ممکن است ارزش واقعی سهام را منعکس نکند. ممکن است سهام در بازار بورس بیش یا کم تر از حد ارزش گذاری شود. تحلیلگران بنیادی، سلامت اساسی شرکت را برای یافتن ارزش ذاتی مطالعه می کنند.

این کار با استفاده از عوامل مختلف کمی و کیفی مانند درآمد شرکت، حاشیه سود، بازده و امور سهام، پتانسیل رشد در آینده و سایر معیارها انجام می شود. هدف اصلی این روش شناسایی شرکتهایی است که اساساً قوی هستند تا بتوانند در بلند مدت در آنها سرمایه گذاری کنند.

بسیاری از سرمایه گذاران مشهور مانند وارن بافت و پیتر لینچ از تحلیل بنیادی برای شناسایی و انتخاب برندگان بالقوه در بازار سهام استفاده می کنند.

اهمیت تحلیل بنیادی

اهمیت تحلیل بنیادی

بستر سرمایه گذاری، تحلیل بنیادی به شما در تصمیم گیری بهتر در مورد سرمایه گذاری کمک می کند. تحلیل بنیادی سهام به شما کمک می کند ارزش منصفانه آنها را تعیین کنید. همچنین، با تجزیه و تحلیل بنیادی سهام، می توانید سلامت و عملکرد هر سازمانی را از طریق شماره های مهم و شاخص های اصلی اقتصادی ارزیابی کنید.

تجزیه و تحلیل اساسی اوراق بهادار به شما کمک می کند تا حرکت آینده قیمت را پیش بینی کنید و ارزیابی کنید که سهام کم ارزش است یا بیش از حد ارزش گذاری شده است. در عین حال، به شما کمک می کند قدرت و توانایی یک شرکت را برای غلبه بر رقبا تجزیه و تحلیل کنید.

تجزیه و تحلیل بنیادی سهام همچنین به درک مدل کسب و کار یک شرکت و عملکرد مدیریت کمک می کند، که برای تصمیم گیری دقیق سرمایه گذاری ضروری است.

ابزارهای مورد استفاده در تحلیل بنیادی

سرمایه گذاران از ابزارهای مختلف زیادی برای تعیین ارزش واقعی سهام استفاده می کنند که شامل :

 

  • گزارش های مالی (ترازنامه، صورت سود، صورت جریان وجوه نقد)

  • درآمد (درآمد سه ماهه و درآمد آینده پیش بینی شده)

  • نسبت های مالی (سود هر سهم، نسبت قیمت به سود، بازده حقوق صاحبان سهام)

 

برای درک اینکه چگونه تحلیل بنیادی برای ایجاد ثروت در بورس سهام استفاده می شود، مثالی بزنید. شخصی به عنوان سرمایه گذار در بورس  و امور سهام است. او مشاهده می کند که سهام x در بازار ۳۰ دلاذ معامله می شود. وی با استفاده از تحلیل بنیادی، می خواهد از ارزش ذاتی سهام آگاه شود. به گزارش های مالی شرکت، نسبت های درآمد و سلامت کلی شرکت نگاه کنید، سرمایه گذار متوجه می شود که سهام می تواند در یک سال آینده به ۴۵ روپیه رشد کند.

به این ترتیب، سرمایه گذار قادر است ارزش ذاتی سهام را شناسایی کند. او که می داند در بازار کم ارزش است، تصمیم “خرید” می گیرد تا در آینده سود ببرد.

تفاوت بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال هر دو روش مورد استفاده سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در بازار سهام است. با این حال، رویکرد کاملاً متفاوت است. در واقع، آنها مخالف یکدیگر تلقی می شوند. تفاوت ها را در مطلب زیر بخوانید.

  • تحلیل بنیادی:

ارزش سهام را بر اساس عوامل اقتصادی و مالی تجزیه و تحلیل می کند.

رویکرد طولانی مدت.

از صورتهای مالی برای تجزیه و تحلیل استفاده می کند.

شامل اطلاعات جدید بازار است.

  • تحلیل تکنیکال:

حرکت تاریخی سهام را برای پیش بینی قیمت آینده سهام تجزیه و تحلیل می کند.

رویکرد کوتاه مدت.

از نمودارهای حرکت قیمت برای تجزیه و تحلیل استفاده می کند.

بیشتر روی عملکرد گذشته تمرکز می کند.

انواع تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی سهام دو نوع است:

  • کمی

تحلیل بنیادی کمی، مربوط به اطلاعاتی است که به تعداد و مقدار نشان داده می شود. نسبت قیمت به درآمدP / E ، نسبت قیمت به کتاب P / B  و نسبت بدهی / حقوق صاحبان سهام برخی از عناصر تجزیه و تحلیل کمی سهام است.

این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا فرصت های سرمایه گذاری مانند زمان خرید و فروش اوراق بهادار را ارزیابی کنید و شامل اندازه گیری داده های آماری ساده برای محاسبات پیچیده است.

  • کیفی

تحلیل بنیادی کیفی، اطلاعاتی را که با عدد قابل بیان نیست، در نظر می گیرد و مربوط به خود شرکت است. این شامل اطلاعات مربوط به تجربه و عملکرد مدیریت، حاکمیت شرکتی، صنعت و رقابت و تجارت و سایر موارد است.

تحلیل کمی ملموس تر است، اما از نظر کیفی اینگونه نیست. با گفتن این موارد، هر دو اهمیت خود را دارند و در روند کلی نقش اساسی دارند.

جوانب مثبت و منفی تحلیل بنیادی

دقیقاً مانند هر مورد دیگر، تحلیل اوراق بهادار نیز موافقان و مخالفان خود را دارد.

 مزایای تجزیه و تحلیل اصول بازار سهام

 مزایای تجزیه و تحلیل اصول بازار سهام

  • به درک کامل کمک می کند

تجزیه و تحلیل بنیادی سهام به توسعه درک غنی از کسب و کار می انجامد و به شما کمک می کند اطلاعات درست را جمع آوری کرده و در مورد موضع گیری تصمیم منطقی بگیرید.

  • فضای محدود برای تعصبات

تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری می تواند به دلیل تعصبات شناختی اشتباه باشد. با این حال، اعدادی که در اختیار شماست، امکان تعصبات شخصی را که برای ایجاد ثروت در طولانی مدت ضروری است، محدود می کند. این تحلیل به جای ایجاد نقاط ورود و خروج، به شما کمک می کند تا دراز مدت به بازارها نگاه کنید.

  • در صورت وجود علامت های قرمز کمک می کند.

از طریق تحقیقات و تجزیه و تحلیل اساسی، به راحتی می توانید علامت های قرمز مربوط به صورت های مالی یک شرکت را که به عنوان هشداری در مورد مشکلات احتمالی شرکت و سهام آن در آینده است، تشخیص دهید. در طولانی مدت  این امربه از بین نرفتن و حفظ سرمایه ی شما کمک می کند.

معایب تجزیه و تحلیل اصول بازار سهام

معایب تجزیه و تحلیل اصول بازار سهام

  • وقت گیر و خسته کننده است .

این شاید بزرگترین نقطه ضعف تحلیل بنیادی سهام باشد. شما باید چندین زمینه را تجزیه و تحلیل کنید، که کل روند را خسته کننده و وقت گیر می کند. در عین حال، شما باید به طور دوره ای تمام داده های مالی مربوط به یک بنگاه اقتصادی و سایر شاخص های اقتصادی را که ممکن است بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد، کنترل کنید.

  • فرضیات بسیار زیاد است.

غالباً هنگام تجزیه و تحلیل مبانی بازار سهام، شخص تمایل به فرض و تفسیر بیش از حد دارد. اینها به مهارت، یادگیری، دانش و تجربه نیاز دارند. بدون وجود آنها در دانسته های خود، می توانید با تجزیه و تحلیل خود اشتباه کنید.

  • ذهنیت بازار را در نظر نمی گیرد.

بعضی اوقات ذهنیت و احساسات کلی منجر به نوسان زیاد در بورس می شود و بر قیمت سهام تأثیر می گذارد که ممکن است در طول تحلیل از دست برود. در آخر ممکن است شما در یک زمان اشتباه یک سهام کاملاً خوب خریداری کنید و روند نزولی یا راکد ماندن آن را برای مدت طولانی مشاهده کنید.

استفاده از نرم افزار مدیریت امور سهام

استفاده از نرم افزار مدیریت امور سهام

کمی تحلیل و حساب در تحلیل بنیادی دخیل است. اما برخلاف تصور عمومی ، فقط توسط متخصصان استفاده نمی شود. هر سرمایه گذار می تواند از تجزیه و تحلیل اساسی در بازار بهره مند شود.

امروزه ابزارهای مختلفی برای مدیریت این داده­ ها که بخش قابل توجهی از فعالیت مدیران شرکت­ های بزرگ و کوچک را پوشش داده ­اند، فراهم شده است. ابزاری کارآمد که بتواند تمام جنبه­ های فعالیت­ های سهامداران و اطلاعات مالی شرکت ­های بورسی را در بازار بورس کنترل، پردازش و گزارش نماید. این ابزار، در غالب “نرم افزار مدیریت سهام” طراحی و تولید شده است که یک ابزار جهت مدیریت فعالیت ­های سهامداران را ارائه می دهد. چرا که در دنیای مدرن، مدیریت زمان و بهینه سازی عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

نرم افزار مدیریت سهام شرکت پارس سیستم آشنا، یک سیستم یکپارچه ی خودکار با کارایی بالا می­باشد که بر اساس استانداردهای سازمان بورس طراحی و تولید شده است و به شرکت ­هایی با انواع فعالیت ­ها در مدیریت امور سهامداران و سازماندهی جلسات مجمع خدمت می­کند.

در نگاه کلی، این نرم افزار بررسی سوابق دقیق سهامداران، فرآیندهای لازم بر روی داده ­ها و تعامل سهامدارن با شرکت را ساده­ تر و دقیق ­تر می­کند و دائماً در حال بروز رسانی اطلاعات سهام و ارزیابی منظم داده­ هاست. در دید بازتر اساس کار نرم افزار به منظور بر جمع­ آوری، نگهداری و پردازش داده ­های سازمان بورس پایه گذاری شده است.