تحلیل سهام و نحوه تحقیق در مورد آن

 تحلیل سهام و نحوه تحقیق در مورد آن

تجزیه و تحلیل سهام به سرمایه گذاران کمک می کند تا بهترین فرصت های سرمایه گذاری را پیدا کنند. با استفاده از روش‌های تحلیلی در هنگام تحقیق در مورد سهام، می‌توان تلاش کرد سهامی را که با تخفیف به ارزش واقعی آنها معامله می‌شوند، پیدا کنیم. این می تواند شما را در موقعیتی عالی برای بدست آوردن بازده های بازار در آینده قرار دهد. نکات مهم نحوه تحقیق در مورد سهام را با شما به اشتراک می گذاریم. با ما همراه باشید.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

نحوه تحقیق در مورد سهام

۱- درک دو نوع تجزیه و تحلیل سهام

وقتی نوبت به تجزیه و تحلیل سهام می رسد، دو راه اساسی وجود دارد: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

تحلیل بنیادی

این تحلیل بر این فرض استوار است که قیمت سهام لزوماً منعکس کننده ارزش ذاتی کسب و کار اساسی نیست. این ابزاری است که سرمایه گذاران برای یافتن بهترین فرصت های سرمایه گذاری از آن استفاده می کنند. تحلیلگران بنیادی از معیارهای ارزش گذاری و سایر اطلاعات برای تعیین اینکه آیا یک سهام قیمت جذابی دارد یا خیر استفاده می کنند. تحلیل بنیادی برای سرمایه گذارانی طراحی شده است که به دنبال بازده بلندمدت عالی هستند.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

تجزیه و تحلیل فنی (تکنیکال)

تحلیل تکنیکال عموماً فرض می‌کند که قیمت سهام منعکس کننده تمام اطلاعات موجود است و قیمت‌ها معمولاً بر اساس روند حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر، با تجزیه و تحلیل تاریخچه قیمت سهام، ممکن است بتوانید رفتار قیمتی آتی آن را پیش بینی کنید. اگر تا به حال کسی را دیده اید که سعی می کند الگوها را در نمودارهای سهام شناسایی کند یا در مورد میانگین متحرک بحث می کند، این نوعی تحلیل تکنیکال است.

یک تمایز مهم این است که تحلیل بنیادی برای یافتن فرصت های سرمایه گذاری بلندمدت در نظر گرفته شده است. تحلیل تکنیکال معمولاً بر نوسانات کوتاه مدت قیمت متمرکز است.

در مورد نرم افزار مدیریت سهام  بیشتر بدانید.

تجزیه و تحلیل سهام

۲- چند معیار مهم سرمایه گذاری را بیاموزید

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به چهار مورد از مهم‌ترین و آسان‌ترین معیارهایی بیندازیم که هر سرمایه‌گذار باید در جعبه ابزار تحلیلی خود برای درک صورت‌های مالی شرکت داشته باشد:

نسبت قیمت به درآمد (P/E):

شرکت ها سود خود را به عنوان سود هر سهم یا به اختصار EPS به سهامداران گزارش می کنند. نسبت قیمت به سود یا نسبت P/E، قیمت سهام یک شرکت تقسیم بر درآمد سالانه هر سهم است. به عنوان مثال، اگر سهامی با ۳۰ دلار معامله شود و سود شرکت در سال گذشته ۲ دلار به ازای هر سهم باشد، می گوییم که با نسبت P/E 15 یا “۱۵ برابر سود” معامله می شود. این رایج ترین معیار ارزش گذاری در تحلیل بنیادی است و برای مقایسه شرکت های یک صنعت با چشم انداز رشد مشابه مفید است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

نسبت رشد قیمت به درآمد (PEG):

شرکت های مختلف با نرخ های متفاوتی رشد می کنند. نسبت PEG نسبت P/E سهام را می گیرد و آن را بر نرخ رشد سود سالانه مورد انتظار طی چند سال آینده تقسیم می کند تا شرایط بازی را یکسان کند. به عنوان مثال، سهامی با نسبت P/E 20 و ۱۰ درصد رشد سود مورد انتظار طی پنج سال آینده، نسبت PEG برابر با ۲ خواهد داشت. ایده این است که یک شرکت با رشد سریع می تواند «ارزان تر» از یک شرکت کندتر در حال رشد باشد.

نسبت قیمت به دفترچه (P/B):

ارزش دفتری یک شرکت، ارزش خالص تمام دارایی های آن است. ارزش دفتری را به عنوان مقدار پولی در نظر بگیرید که یک شرکت از نظر تئوری اگر کسب و کار خود را تعطیل کند و هر آنچه را که در اختیار دارد بفروشد، خواهد داشت. نسبت قیمت به دفتر یا P/B، مقایسه قیمت سهام شرکت و ارزش دفتری آن است.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

نسبت بدهی به EBITDA:

یک راه خوب برای سنجش سلامت مالی، بررسی بدهی یک شرکت است. چندین معیار بدهی وجود دارد، اما نسبت بدهی به EBITDA برای مبتدیان مناسب است. شما می توانید کل بدهی های یک شرکت را در ترازنامه آن بیابید و EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) آن را در صورت درآمد آن خواهید یافت. سپس دو عدد را به یک نسبت تبدیل کنید. نسبت بدهی بالا به EBITDA می تواند نشانه ای از سرمایه گذاری با ریسک بالاتر، به ویژه در دوران رکود و سایر زمان های سخت باشد.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

برای تجزیه و تحلیل سهام به فراتر از اعداد نگاه کنید

۳- برای تجزیه و تحلیل سهام به فراتر از اعداد نگاه کنید

شاید این مهم ترین مرحله در فرآیند تحلیل باشد. در حالی که همه عاشق یک معامله خوب هستند، تحقیقات و تجزیه و تحلیل سهام بیشتر از بررسی معیارهای ارزش گذاری است. سرمایه گذاری در یک تجارت خوب وتحلیل سهام آن بسیار مهمتر از یک سهام ارزان است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا سه جزء ضروری دیگر از تجزیه و تحلیل سهام وجود دارد که باید بدانید:

مزیت های رقابتی بادوام:

به عنوان سرمایه گذاران بلندمدت، می خواهیم بدانیم که یک شرکت می تواند سهم بازار خود را در طول زمان حفظ کند (و امیدواریم افزایش دهد). بنابراین، تلاش برای شناسایی یک مزیت رقابتی بادوام – که به عنوان خندق اقتصادی نیز شناخته می شود – در مدل تجاری شرکت هنگام تجزیه و تحلیل سهام بالقوه مهم است. این می تواند به چندین شکل باشد. به عنوان مثال، یک نام تجاری قابل اعتماد می تواند به یک شرکت قدرت قیمت گذاری بدهد. پتنت ها می توانند از آن در برابر رقبا محافظت کنند. یک شبکه توزیع بزرگ می تواند حاشیه خالص بالاتری نسبت به رقبا به آن بدهد.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

مدیریت عالی:

اگر افراد اشتباه تصمیمات کلیدی بگیرند، مهم نیست محصول یک شرکت چقدر خوب است یا چقدر در یک صنعت رشد می کند. در حالت ایده آل، مدیر عامل و سایر مدیران اصلی یک شرکت دارای تجربه صنعتی موفق و گسترده و منافع مالی خواهند بود که با منافع سهامداران همخوانی دارد.

روندهای صنعت:

سرمایه گذاران باید روی صنایعی تمرکز کنند که چشم انداز رشد بلندمدت مطلوبی دارند. به عنوان مثال، در حدود یک دهه گذشته، درصد خرده فروشی هایی که به صورت آنلاین انجام می شود از کمتر از ۵٪ به بیش از ۱۱٪ امروزه افزایش یافته است. بنابراین تجارت الکترونیک نمونه ای از صنعت با روند رشد مطلوب است. رایانش ابری، فناوری پرداخت و مراقبت های بهداشتی چند نمونه دیگر از صنایعی هستند که احتمالاً در سال های آینده رشد چشمگیری خواهند داشت.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

در پایان بدانید که هیچ راه کاملی برای تحقیق در مورد سهام وجود ندارد، به همین دلیل است که سرمایه گذاران مختلف سهام متفاوتی را انتخاب می کنند.

تحلیل سهام