ترازنامه و نحوه خواندن آن

ترازنامه و نحوه خواندن آن

ترازنامه یکی از مهم ترین اسنادی است که سرمایه گذاران باید از آن آگاه باشند. هر شرکت سهامی عام حداقل به صورت سه ماهه یک سری صورت های مالی منتشر می کند. ترازنامه شاید بیش از همه نشان دهنده سلامت مالی یک شرکت باشد.

ترازنامه یک شرکت حاوی اطلاعات مهمی در مورد میزان پول، میزان بدهی و موارد دیگر است. در این مقاله، ما اصول اولیه ترازنامه، نحوه عملکرد آنها، آنچه که به عنوان یک سرمایه گذار باید بر روی آن تمرکز کنیم و نمونه ای واقعی از ترازنامه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

ترازنامه چگونه کار می کند؟

ترازنامه یک صورت مالی است که وضعیت مالی فعلی یک کسب و کار را نشان می دهد. ارزش دفتری یا حقوق صاحبان سهام سرمایه گذاران را در شرکت محاسبه می کند. سه جزء اصلی ترازنامه وجود دارد. دارایی ها، بدهی ها، و حقوق صاحبان سهام. در بخش بعدی به اطلاعاتی که هر یک از آنها حاوی چه اطلاعاتی است خواهیم پرداخت.

ترازنامه ها برای سرمایه گذاران مهم است که مطالعه کنند. زیرا می توانند به برخی از سوالات بسیار مهم در مورد سلامت مالی و انعطاف پذیری مالی شرکت پاسخ دهند. با دانستن نحوه خواندن ترازنامه یک شرکت، می توانید پاسخ سوالاتی مانند موارد زیر را بیابید:

  • شرکت چقدر پول نقد برای خرید یا سرمایه گذاری در رشد در دسترس دارد؟

  • شرکت دارای چه مقدار اموال مشهود مانند کارخانه ها و ماشین آلات است؟

  • شرکت چقدر بدهی دارد؟

  • ارزش دفتری واقعی شرکت چقدر است؟

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

فرمول ترازنامه

اگرچه ترازنامه به خودی خود می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران بسیار پیچیده و درک آن دشوار باشد، مفهوم اصلی آن بسیار ساده است:

حقوق صاحبان سهام برابر با دارایی ها منهای بدهی ها است.

تنظیم مجدد این معادله نشان می دهد که دارایی ها منهای بدهی ها برابر با حقوق صاحبان سهام است. همچنین به عنوان ارزش دفتری یک شرکت شناخته می شود. حقوق صاحبان سهام را می توان به عنوان مبلغ نظری در نظر گرفت که سرمایه گذاران در صورت بسته شدن درهای شرکت، فروش دارایی های خود و پرداخت بدهی های خود دارند. بدیهی است که یک شرکت بزرگ به احتمال زیاد این کار را انجام نمی دهد. اما این ایده شبیه به نحوه کارکرد سهام خانه است. اگر ارزش خانه شما بیشتر از بدهی شما به بانک باشد، سرمایه مثبت دارید.

عناصر یک ترازنامه

عناصر یک ترازنامه

همانطور که قبلا ذکر شد، سه بخش اصلی ترازنامه وجود دارد. دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

دارایی:

توضیح کوتاه این است که “دارایی” شامل هر چیزی است که یک شرکت در اختیار دارد. دارایی ها معمولاً به دارایی های جاری و غیرجاری تقسیم می شوند. دارایی های جاری شامل دارایی های نقدی مانند وجه نقد و سرمایه گذاری های کوتاه مدت است. آنها همچنین شامل دارایی هایی هستند که انتظار می رود ظرف یک سال نقد شوند. مانند موجودی کالا و حساب های دریافتنی.

دارایی های غیرجاری شامل چیزهایی است که نمی توان به راحتی در یک سال آینده خرج کرد. دارایی مشهود، مانند یک کارخانه، بارزترین مثال است، اما این شامل تجهیزات، سرمایه گذاری های بلندمدت و مالکیت معنوی نیز می شود.

بدهی ها:

مهمتر از همه، دسته بدهی ها شامل بدهی های یک شرکت است. بدهی ها نیز مانند دارایی ها به بدهی های جاری (آنهایی که در یک سال سررسید می شوند) و بدهی های غیرجاری تفکیک می شوند. بدهی هایی که به زودی سررسید می شوند و حساب های پرداختنی نمونه هایی از بدهی های جاری هستند که معمولاً در ترازنامه مشاهده می کنید. در حالی که بدهی های بلندمدت رایج ترین نوع بدهی غیرجاری است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

حقوق صاحبان سهام:

کسر بدهی های شرکت از دارایی های آن نشان دهنده حقوق صاحبان سهام آن است. خود معیار هنگام ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های ارزشی در مقایسه با سهام رشد بسیار مفید است. زیرا نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار صرفاً به دلیل وجود داشتن چه ارزشی دارد. بدون توجه به پتانسیل درآمدزایی یا رشد آن.

همچنین شایان ذکر است که حقوق صاحبان سهام و ارزش بازار یک شرکت (ارزش بازار سهام آن) اغلب اعداد بسیار متفاوتی هستند. به خصوص اگر شرکتی بتواند بازده بالایی از دارایی های خود داشته باشد یا به سرعت در حال رشد باشد.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

حقوق صاحبان سهام

دارایی ها

وقتی می شنوید که یک شرکت “وجه نقد زیادی دارد”، معمولاً تمام آن را نقدی نگه نمی دارد. دسته “نقد و معادل” در ترازنامه حاوی وجه نقد واقعی و همچنین ابزارهایی مانند حساب های بازار پول است. با این حال، دسته‌های «اوراق بهادار قابل عرضه» در هر دو دسته دارایی‌های جاری و غیرجاری نیز وجود دارد. که شامل مواردی مانند اوراق بهادار خزانه‌داری، سرمایه‌گذاری‌های اوراق قرضه و سهام است.

نکته کلیدی این است که معمولاً می توان آنها را به راحتی به پول نقدی که شرکت می تواند استفاده کند تبدیل کرد. بنابراین، در حالی که اپل تقریباً ۳۷ میلیارد دلار پول نقد واقعی و معادل آن دارد. این رقم با در نظر گرفتن اوراق بهادار قابل فروش به بیش از ۲۰۲ میلیارد دلار افزایش می یابد.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

دوم، توجه به این نکته مهم است که به غیر از پول نقد و اوراق بهادار قابل فروش، سایر ارزش‌های فهرست‌شده در بخش دارایی‌ها به طور دقیق تعیین نمی‌شوند. به عنوان مثال، هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل بتواند اموال، تاسیسات و تجهیزات خود را به قیمت ۳۹٫۲ میلیارد دلار بفروشد.

علاوه بر این، ۵٫۸۸ میلیارد دلار موجودی فهرست شده فرض می‌کند که همه آن‌ها به قیمت کامل فروخته می‌شوند، و ۳۰٫۲ میلیارد دلار در حساب‌های دریافتنی فرض می‌کند که ۱۰۰ درصد مشتریان اپل صورتحساب‌های خود را پرداخت خواهند کرد. و “سایر دارایی ها” مبهم ترین آنهاست که معمولاً شامل ارزش چیزهایی مانند حق ثبت اختراع، سرقفلی و سایر اقلام با ارزش است.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

با در نظر گرفتن این موضوع، می بینیم که اپل در ترازنامه خود در مجموع حدود ۳۸۲٫۲ میلیارد دلار دارایی دارد.

بدهی ها

بزرگترین بدهی در ترازنامه اپل، بدهی بلندمدت آن است که حدود ۱۰۶٫۶ میلیارد دلار است. همچنین دارای مقدار کمتری بدهی کوتاه مدت، به علاوه حدود ۷۴٫۴ میلیارد دلار در حساب های پرداختنی (مانند تامین کنندگان قطعات آن) است.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

در حالی که اپل بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی “سایر” جاری و غیرجاری دارد. این مطمئناً پول زیادی است. نکته کلیدی که باید بدانید این است که این یک مقوله بسیار گسترده است. در سمت فعلی، این می تواند شامل مواردی مانند تعهدات حقوق و دستمزد، مزایای انباشته و سایر موارد سررسید ظرف یک سال باشد. بخش غیرجاری، بدهی ها می تواند شامل تعهدات اجاره، اعتبارات مالیاتی معوق، سپرده های مشتریان و تعهدات بازنشستگی باشد.

اپل حدود ۳۰۹٫۳ میلیارد دلار بدهی گزارش شده در ترازنامه خود دارد.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

حقوق صاحبان سهام

وقتی دارایی‌های اپل را می‌گیریم و بدهی‌های آن را کم می‌کنیم، می‌بینیم که حقوق صاحبان سهام آن حدود ۷۱.۹ میلیارد دلار است. همانطور که قبلا ذکر شد، این را به عنوان مقدار پولی در نظر بگیرید که اگر اپل تصمیم به توقف فعالیت های تجاری، فروش همه چیز و پرداخت بدهی های خود بگیرد، از نظر تئوری باقی می ماند.

این معیاری نیست که ارزش کسب و کار چقدر است. اپل یک تجارت بسیار سودآور و کارآمد است که حتی با وجود اندازه بزرگ خود به سرعت در حال رشد است. در واقع، ارزش بازار اپل در حال حاضر حدود ۲٫۶ تریلیون دلار است. حدود ۳۶ برابر ارزش سهام یا ارزش دفتری آن.

در مورد برنامه سهام  بیشتر بدانید.

مجدداً، حقوق صاحبان سهام هنگام ارزیابی سهام ارزشی و برای مقایسه ارزش گذاری سهام در صنایع مشابه بسیار مفید است. برای مثال، نگاه کردن به نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B) به ویژه هنگام ارزیابی سهام بانکی مفید است. زیرا سایر معیارهای ارزیابی رایج (مانند نسبت قیمت به درآمد) همیشه مناسب نیستند.

ترازنامه