تقسیم سهام چیست؟

 تقسیم سهام چیست؟

شرکت ها سهام خود را به دلایل مختلف و به روش های مختلف تقسیم می کنند. در اینجا آنچه باید در مورد تقسیم و تجزیه سهام، نحوه عملکرد فرآیند، چرایی تأثیر مثبت یا منفی بر ارزش بازار شرکت و سایر جزئیات مهم بدانید، آورده شده است.

تقسیم سهام چیست؟

تعریف: ضرب یا تقسیم تعداد سهام باقیمانده یک شرکت است که ارزش کلی بازار یا سرمایه آن را تغییر نمی دهد. به عنوان مثال، اگر شرکتی با دادن یک سهم اضافی به سرمایه گذاران به ازای هر سهمی که دارد، تعداد سهام خود را دو برابر کند، هر سهامدار دو برابر سهام بیشتری خواهد داشت. با این حال، ارزش کلی تمام سهام موجود تغییر نخواهد کرد. زیرا سرمایه اضافی به شرکت پرداخت نخواهد شد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

تجزیه سهام آینده چیست؟

رایج ترین نوع آن، تقسیم آتی است. به این معنی که یک شرکت با انتشار سهام جدید برای سرمایه گذاران موجود، تعداد سهام خود را افزایش می دهد. به عنوان مثال، تقسیم فوروارد ۳ به ۱ به این معنی است که اگر شما مالک ۱۰ سهم شرکت XYZ قبل از تقسیم آن بودید، پس از اعمال تقسیم، صاحب ۳۰ سهم خواهید شد. با این حال، ارزش کلی سرمایه گذاری شما تغییر نمی کند (حداقل در تئوری). بنابراین تقسیم آتی منجر به سهام‌های موجود بیشتر می‌شود. اما قیمت پایین‌تری برای هر سهم، بدون سود یا زیان خالص در ارزش کلی بازار شرکت است.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

تقسیم معکوس سهام چیست؟

تعریف: سهام متعلق به سرمایه گذاران فعلی با تعداد نسبتاً کمتری از سهام جایگزین می شود. به عنوان مثال، تقسیم معکوس ۱ به ۳، تقسیمی است که هر سه سهم متعلق به سرمایه گذاران یک شرکت را با یک سهم از سهام جایگزین می کند. بنابراین، اگر قبل از اجرای چنین تقسیم معکوس، مالک ۳۰ سهم از سهام یک شرکت بودید، پس از آن صاحب ۱۰ سهم خواهید شد. مهم است بدانید که تقسیم معکوس سهام به طور کلی (اما نه همیشه) به دلایل منفی مانند کاهش شدید قیمت سهام اتفاق می افتد.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

نسبت تقسیم سهام

نسبت تقسیم سهام

تعریف: تعداد سهام جدیدی که پس از انشعاب سهام آینده ایجاد می شود، یا اینکه تعداد سهام در یک تقسیم معکوس سهام چقدر تقسیم می شود. به عنوان مثال، تجزیه سهام ۳ به ۱ به این معنی است که برای هر سهام موجود دو سهم ایجاد می شود که در مجموع پس از تقسیم، سه سهم ایجاد می شود.

در مورد برنامه مدیریت سهام  بیشتر بدانید.

چرا سهام تقسیم می شود؟

مزیت اصلی تجزیه سهام، ارزان‌تر کردن سهام یک شرکت برای خرید سرمایه‌گذاران کوچک است. بسیاری از شرکت ها (مخصوصاً هیئت مدیره آنها) سهام خود را به طور دوره ای در طول تاریخ خود تقسیم کرده اند تا قیمت سهام مطلوب را حفظ کنند. توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری های مشتقه مانند اختیار معامله به نوبه خود پس از تقسیم سهام مقرون به صرفه تر می شوند.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت تصمیم می گیرد سهام خود را به منظور مقرون به صرفه تر کردن سهام تقسیم کند، می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. این امر سهام را به روی یک زیرمجموعه کاملاً جدید از عموم سرمایه‌گذاران باز می‌کند (یعنی کسانی که قبلاً نمی‌توانستند حتی یک سهم را بخرند)، که می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود که سهام را بالاتر می‌برد.

اگر کارگزار به شما اجازه داد که سهام کسری را معامله کنید، این موضوع نگران کننده نیست. اما برای بسیاری از سرمایه گذاران، سهام با دلار بالا غیرقابل دسترسی است. تجزیه سهام همچنین می تواند اعتماد مدیریت را به قیمت سهام منتقل کند که می تواند به سرمایه گذاران کاهش یابد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

هنگام تقسیم سهام چه انتظاری باید داشته باشید؟

سه تاریخ کلیدی وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید بدانند:

تاریخ اعلام:

ابتدا، شرکت به طور عمومی برنامه‌های انشعاب و همچنین جزئیات مربوطه را که سرمایه‌گذاران باید بدانند، اعلام می‌کند. این اطلاعات به طور کلی شامل نسبت تقسیم و زمان وقوع آن است. از جمله تاریخ هایی که در دو نقطه بعدی توضیح می دهم.

تاریخ ثبت:

این تاریخ مهمی در مورد حسابداری است. اما دانستن آن برای سرمایه گذاران خیلی مهم نیست. تاریخ ثبت زمانی است که سهامداران فعلی نیاز به مالکیت سهم دارند تا واجد شرایط دریافت سهام جدید ایجاد شده توسط تقسیم سهام باشند. اما در صورت خرید یا فروش سهام بین تاریخ ثبت و تاریخ اجرایی، حق سهام جدید منتقل می شود.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

تاریخ لازم‌الاجرا شدن:

تاریخی که سهام جدید در حساب‌های کارگزاری سرمایه‌گذاران ظاهر می‌شود و سهام بر اساس تقسیم‌بندی شده معامله می‌شود. تعداد سهام افزایش یافته در حساب شما ظاهر می شود و قیمت سهم باید بر این اساس تعدیل شود.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

تقسیم سهام