جریان نقدی چیست و چرا مهم است؟

 جریان نقدی چیست و چرا مهم است؟

جریان نقدی، همانطور که از نام آن پیداست، به معنای پولی است که در مدت یک ماه وارد یا خارج از گاوصندوق شرکت شما می شود. یعنی هم پولی را که شرکت خرج می‌کند و هم پولی را که به دست می‌آورد پوشش می‌دهد. ماهیت دوسویه جریان نقدی را می‌توان به صورت زیر توضیح داد:

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

۱- جریان نقدی مثبت:

زمانی که مشتریان محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند، پول نقد دریافت می کنید. اگر مشتریان شما فوراً هزینه محصولاتی را که می خرند پرداخت نکنند، شما طلبکار می شوید. در چنین حالتی، جریان نقدی شما با پرداخت به موقع بدهی های مشتریان تضمین می شود.

۲- جریان نقدی منفی:

با پرداخت هزینه هایی مانند اجاره، وام، مالیات، پول از گاوصندوق شما خارج می شود و این بخشی از جریان نقدی شماست.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهامداران بیشتر بدانید.

نکته:

شما می توانید جریان نقدی را به عنوان حساب سپرده تقاضای شرکت خود مشاهده کنید. همانطور که می توانید هر زمان که بخواهید به یک حساب جاری پول واریز کنید، جریان نقدی شما می تواند در هر زمان با پرداخت های مشتریان افزایش یابد. به طور مشابه، جریان نقدینگی شما می تواند به دلیل بدهی ها و هزینه های شما به طور ناگهانی کاهش یابد، همانطور که پول می تواند در هر زمان از حساب جاری کاهش یابد.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

اگر بیشتر از پولی که خرج می‌کنید درآمد کسب می‌کنید، در این صورت می توان گفت که جریان نقدی مثبت و پول کافی برای پرداخت قبوض خود دارید. حالا بیایید به عکس آن فکر کنیم: اگر مجبور باشید بیشتر از درآمدتان خرج کنید، گرفتار شده اید. در چنین حالتی می توان گفت که جریان نقدی منفی دارید. اگر بخواهیم از نظر تاجران بگوییم، شما همیشه “راه می روید” و باید منابعی برای هزینه های خود پیدا کنید. به همین دلیل است که استارت‌آپ‌ها به وجوه گردان نیاز دارند که از طریق وام یا استقراض از یک همتا تأمین می‌شود. پس از پیدا شدن پول، هزینه ها به نوعی پرداخت می شود.

در مورد برنامه مدیریت سهام  بیشتر بدانید.

تفاوت بین پول نقد و نقد واقعی چیست؟

تفاوت بین پول نقد و نقد واقعی چیست؟

در برخی از خطوط تجاری، پول نقد واقعا مهم است. برای مثال رستوران ها یا فروشگاه های خرده فروشی را در نظر بگیرید. این نوع کسب‌وکارها باید «پول کاغذی» را که می‌دانید به دست بیاورند، در غیر این صورت گرفتار می‌شوند. اگر کسب‌وکاری مانند این دارید، اغلب باید صورت‌حساب‌های خود را به صورت نقدی پرداخت کنید، بنابراین سعی می‌کنید از مشتریان خود پول نقد دریافت کنید (منظور ما از پول نقد واقعی دقیقاً همین است).

همچنین باید توجه داشت که مشاغلی که با پول نقد کار می کنند اغلب در ردیابی جریان نقدی مشکل دارند. اگر صاحب کسب‌وکار مبتنی بر پول نقد هستید و درآمد و هزینه‌های خود را با فاکتورها ثبت نمی‌کنید، تشخیص دقیق اینکه چه چیزی از گاوصندوق شما وارد و خارج می‌شود بسیار دشوار است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

چرا جریان نقدینگی اینقدر مهم است؟

یکی از دلایل اصلی ورشکستگی مشاغل کوچک کمبود پول نقد است. وقتی بسیاری از مطالعات اخیر را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ذخایر نقدی استارت‌آپ‌ها عموماً ناکافی است. بنابراین، بیشتر آنها در مدت زمان کوتاهی به باتلاق کشیده می‌شوند. این دقیقاً همان حالتی است که در بین مردم به آن «دیدن ته کیف» یا «خروج پول» می گویند.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

اگر هنوز شرکت خود را راه اندازی نکرده اید، بیایید یک هشدار کوچک بدهیم:

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند یک شرکت را نابود کنند. با این حال، هیچ یک از اینها به سرعت کمبود پول تأثیر نمی گذارد. بنابراین سریع ترین عاملی که می تواند یک شرکت را به سمت ورشکستگی سوق دهد، تمام شدن ذخایر نقدی است.

اهمیت جریان نقدینگی هنگام شروع یک کسب و کار

اهمیت جریان نقدینگی هنگام شروع یک کسب و کار

به جریان انداختن پول نقد هنگام شروع یک کسب و کار از صفر، شاید سخت ترین کاری باشد که در حرفه خود باید با آن دست و پنجه نرم کنید. فکرش را بکنید، قاعده کسب و کار شما فقط چند ماه است، باید دائما چیزی بخرید و سرمایه گذاری کنید. بنابراین تمام پول خود را خرج می کنید. به واقع مدت مشتری زیادی ندارید. در چنین حالتی باید حتماً از جایی وام پیدا کنید، سپس با شکار مشتریان روند بد را معکوس کنید و در نهایت با بستن بدهی های خود با درآمدی که از مشتریان جدیدتان به دست خواهید آورد، از مسیر خارج شوید.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

جریان نقدی در تجارت فصلی

جریان نقدینگی در مشاغل فصلی مانند مدیریت رستوران در استراحتگاه های تعطیلات یا مقاصد گردشگری اهمیت ویژه ای دارد. مدیریت جریان نقدینگی در این نوع کسب و کار بسیار دشوار است، اما مطمئناً غیرممکن نیست. اگر شما نیز فقط در مقاطع خاصی از سال کسب درآمد می کنید، حتما با در نظر گرفتن هزینه های خود در ماه های باقی مانده اقدام کنید و به صرفه باشید.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بخوانید.

تفاوت بین جریان نقدی و سود چیست؟

گاهی اوقات شرکت شما سود می کند، اما پول نقد وجود ندارد! پس چگونه این امکان وجود دارد؟ پاسخ ساده است: سود یک مفهوم حسابداری است. از سوی دیگر، پول نقد، همان طور که در بالا ذکر کردیم، شامل مقدار پول موجود در حساب جاری شما است. فرض کنید خیلی خوب می فروشید، سطح سود شما خوب است، اما پول را از قبل دریافت نکردید و مقدار زیادی پول برای جمع آوری از مشتریان خود دارید. در چنین حالتی نمی‌توانیم بگوییم که جریان نقدی شما مثبت شده است. زیرا هنوز پول نرسیده است.

در واقع، امروزه بسیاری از سیستم‌های حسابداری این ظرفیت را دارند که تفاوت‌های بین میزان سود و وجه نقد شرکت‌ها را به وضوح نشان دهند. اگر رویکرد حسابداری تعهدی را در شرکت خود اتخاذ کرده اید، می دانید که با صدور فاکتور چقدر درآمد کسب خواهید کرد، حتی اگر هنوز پرداخت را دریافت نکرده باشید. در چنین شرایطی، “من X مقدار سود کردم.” می توانید بگویید، اما مستقیما پول نقد دریافت نمی کنید.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

چگونه می توانید جریان نقدی خود را تجزیه و تحلیل کنید؟

چگونه می توانید جریان نقدی خود را تجزیه و تحلیل کنید؟

بهترین راه برای پیگیری جریان نقدی شرکت، تهیه گزارش جریان نقدی منظم است. در این گزارش که می توانیم آن را صورت جریان وجوه نقد نیز بنامیم، می توانید تغییرات میزان وجه نقد موجود در حساب جاری خود را مشاهده کنید. به این ترتیب می توانید بفهمید که از کجا و برای چه پولی خرج می کنید چقدر درآمد کسب می کنید.

علاوه بر این، اگر به طور منظم به این روش عمل کنید و به طور مداوم گزارش های جریان نقدی خود را بررسی کنید، به راحتی می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • اگر مشتری بدهی خود را پرداخت کند، چه اتفاقی برای جریان نقدی می افتد؟

  • در صورت عرضه محصولات جدید، پول نقد شما چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد؟

  • اگر کامپیوتر بخرید دچار مشکل مالی خواهید شد؟

  • هنگام پرداخت حقوق یا بدهی چقدر پول نقد برای شما باقی می ماند؟

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

هرگز فراموش نکنید که باید صورت های گردش وجوه نقد خود را همیشه به روز نگه دارید و مدام آنها را بررسی کنید تا بتوانید در زندگی واقعی به این سوالات که به عنوان نمونه برای شما ارائه کرده ایم پاسخ دهید. با بررسی ماهانه یا حتی روزانه در صورت امکان، پیشرفت مالی خود را به دقت زیر نظر داشته باشید.

“پس هنگام پیگیری جریان نقدی خود باید به چه نکاتی توجه ویژه داشته باشم؟” اگر چنین است، توصیه های زیر برای شما مفید خواهد بود:

  1. به کل فروش خود در پایان هر ماه نگاه کنید.

  2. همچنین مبلغ کل خرید خود را مشاهده کنید. فراموش نکنید که هزینه محصولاتی را که به صورت معوق خریداری کرده اید و هنوز بدهی آنها را پرداخت نکرده اید از مبلغ نقدی خود کسر کنید.

  3. در نهایت، کل هزینه های خود را از درآمد خود از محصولاتی که می فروشید کم کنید. می توانید تفاوت را به عنوان کل درآمد یا درآمد آن ماه در نظر بگیرید.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

اگر در یک موقعیت منفی قرار دارید، یعنی اگر هزینه های شما از درآمد شما سبقت گرفته باشد و نمی توانید مستقیماً پیش بروید، واقعاً دارید به باتلاق می روید.

اما اگر مدام سیستم حسابداری خود را چک کنید یا با حسابدار خود صحبت کنید، به هر حال در چنین شرایطی قرار نخواهید داشت، با کوچکترین علامت منفی می توانید از مسیر بد جلوگیری کنید.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

جریان نقدی