دستور توقف ضرر (Stop Loss) چیست؟

دستور توقف ضرر چیست؟ (Stop Loss) چگونه انجام می شود؟ دستوری که برای فروش سهام در بورس زمانی که به قیمت مشخصی رسید را، دستور توقف ضرر یا (Stop Loss) می گویند. هدف از دستور توقف ضرر (Stop Loss) این است که تا حد امکان از ضرر سرمایه گذاران در هر سهمی جلوگیری شود. این یعنی به حداقل رساندن ضرر احتمالی. اکثر سرمایه گذاران فکر می کنند که دستور توقف ضرر برای موقعیت های خرید استفاده می شود. اما باید توجه داشت که می تواند موقعیت های فروش را نیز منتفع کند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

مزایای دستور توقف ضرر

مزایای دستور توقف ضرر

دستور توقف ضرر شما را از رفتار احساسی در تصمیم گیری های حیاتی در مورد بورس باز می دارد. می تواند مانند یک ناجی زمانی که به تعطیلات می روید یا به هر دلیلی نمی توانید سهام را دنبال کنید، به کمک شما بیاید. با این حال، هیچ قانونی وجود ندارد که این دستور همیشه وارد بازی شود و شما را از باتلاق خارج کند. به ویژه، اگر معاملات سهام متوقف شود یا شکاف قیمتی باز یا بسته شود، ممکن است نتوانید از سفارش مورد نظر کارایی کسب کنید. دستور توقف ضرر در اصطلاحات بازار سهام «دستور توقف» یا «سفارش توقف» نیز نامیده می‌شود.

در مورد نرم افزار مدیریت سهام بیشتر بدانید.

اگر یک سرمایه‌گذار برای هر موقعیت خرید، یک دستور توقف ضرر قرار داده باشد، سهام به‌طور خودکار زمانی که به زیر قیمت معین سقوط کرد، برای فروش گذاشته می‌شود. سفارشات توقف ضرر معمولاً می توانند در بازارهای معمولی کار کنند. با این حال، اگر در بازار سهام در بازاری متلاطم بازی می‌کنید که قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است، ممکن است پولی که دریافت می‌کنید کمتر از مقداری باشد که هنگام قرار دادن دستور توقف ضرر تعیین کرده‌اید.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

نمونه خوبی از دستور توقف ضرر

فرض کنید سهامی را در شرکتی به نام ABC خریداری کرده اید. سهام در دست شما در حال حاضر ۵۰ تومان معامله می شود. اما شما یک سرمایه گذار محتاط هستید و یک دستور توقف ضرر می دهید. به این گونه دستورات توقف ضرر، “sell stops” یا بیشتر به عنوان “sell stop order” گفته می شود. اگر سهام ABC به زیر ۴۸ تومان برود، دستور توقف ضرر شما به طور خودکار شروع می شود و پس از این مرحله، سهام شما با اولین قیمت تعیین شده برای فروش گذاشته می شود. بنابراین اگر قیمت بعدی ۴۷٫۹۰ باشد، سهام شما به قیمت ۴۷٫۹۰ فروخته می شود.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

اهمیت شکاف قیمت در دستور توقف ضرر

اهمیت شکاف قیمت در دستور توقف ضرر

در صورت تمایل برای جلوگیری از سردرگمی با مثال شرکت ABC که در بالا به آن پرداختیم ادامه دهیم. حال فرض می کنیم که سهام این شرکت در روز ۴۸٫۵۰ تومان بسته شود. همان روز و پس از پایان معاملات بورس، یعنی پس از بسته شدن بازار، ABC باید اعلام می کرد که در سه ماهه گذشته عملکرد خوبی نداشته و درآمد کمی داشته است.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

در چنین سناریویی فاکتور شکاف قیمت وارد عمل می شود. روز بعد سهام شرکت با رقمی مانند ۴۴٫۹۰ تومان شروع به معامله می کند و دستور توقف ضرر شما وارد عمل می شود. بنابراین سهام شما با اولین قیمت ممکن فروخته می شود. فرض کنید قیمت اولیه ۴۵ تومان باشد. در این صورت، در مجموع ۱۰ درصد از سرمایه گذاری ABC خود را از دست خواهید داد و متأسفانه از میزان ضرر ۴ درصدی که هنگام قرار دادن (Stop Loss) هدف گذاری کرده اید، بیشتر سوخت خواهید داد.

شکاف قیمتی

همانطور که از مثالی که زدیم به راحتی متوجه می شوید، شکاف قیمت یکی از دردناک ترین اتفاقات برای کسانی است که (Stop Loss) می دهند. علاوه بر این، شکاف قیمتی دلیلی است که بسیاری از سرمایه گذاران به جای «سفارش های توقف در بازار»، «سفارش های حد مجاز» را می دهند. هدف از دستورات توقف حد این است که اطمینان حاصل شود که سهام برای فروش در محدوده قیمت معینی عرضه می شود، نه در قیمت های فعلی بازار.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

دستور توقف محدود زمانی فعال می شود که قیمت به زیر سطح قیمت از پیش تعیین شده کاهش یابد. صراحتاً نمی توان گفت که دستور توقف حد یک راه حل معجزه آسا است که در هر صورت به نجات سرمایه گذار می آید. با این حال، چنین سفارش‌هایی احتمال فروش موقعیت‌های خرید را با قیمتی بسیار کمتر از ارزششان به حداقل می‌رسانند.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

در بازارهایی که ۲۴ ساعت شبانه روز فعال هستند، مانند فارکس و ارزهای دیجیتال، شکاف قیمت کمتر است. سرمایه گذاران باید همیشه در نظر داشته باشند که قیمت ها ممکن است به دلایل مختلفی بالا و پایین نشان داده شوند. رویدادهای بمب گذاری یا نقدینگی پایین، شکاف هایی بالاتر یا پایین تر از سطوح مشخص شده در (Stop Loss) ایجاد کنند.

(Stop Loss)