سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (بخش دوم)

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار (بخش دوم)

با بخش دوم مقاله ی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با شما هستیم. ما اینجا در مورد اینکه ابزارهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار برای سرمایه گذاران چه هستند و اینکه سرمایه گذاران چگونه می توانند سرمایه گذاری کنند، صحبت می کنیم.

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با سفته

اسکناس، صورتحساب هایی است که مقدار مشخصی عدد روی آنها نوشته شده است. این صورتحساب شامل تعهدی است که بدون قید و شرط به ذینفع یا سفارش وی پرداخت خواهید شد. در عین حال، اوراق قرضه ای که کلمه سفته را روی خود ندارند و به وضوح برای سفارش به صورت کتبی منتشر می شوند، قول پرداخت تلقی می شوند. اسناد ارزشمندی که حاوی بدهی های پولی مانند اجاره، وام یا قرارداد خدمات هستند؛ اگر قرار است از طرف شخصی صادر شود، باید عنوان شود که برای سفارش نوشته نشده است یا ثبت شده است. همچنین، اوراق قرضه برای حامل قابل انتشار نیست.

سفته ای که دولت در ازای بدهی های کوتاه مدت خود برای فروش وجوه در مدت زمان کوتاه می فروشد، اسناد خزانه نامیده می شود. سررسید اسناد خزانه حداکثر یک سال است. آنها به عنوان ابزار سرمایه گذاری بدون ریسک تعریف می شوند و بازدهی ثابت دارند. اگر می خواهید در بازار سهام بدون ریسک سرمایه گذاری کنید، می توانید اسناد خزانه را انتخاب کنید. چاپ آنها توسط خزانه داری جمهوری اسلامی انجام شده است. اسناد خزانه داری، که درآمد سرمایه ای را به سرمایه گذار خود ارائه می دهد، به شما امکان می دهد در پایان سررسید تعیین شده توسط موسسه فروخته شده، درآمد کسب کنید.

وام از طریق اسناد خزانه

سرمایه گذاران

کشورها با اسناد خزانه وام می گیرند و به کسانی که اوراق قرضه را در پایان سررسید خریداری می کنند پرداخت می کنند. همانطور که می توانید تصور کنید، دولت ها بدهی خود را با بهره پرداخت می کنند. مشکل عدم پرداخت در آرژانتین وجود داشت و دولت نمی توانست بدهی های خود را پرداخت کند. به همین دلیل، وارد وضعیت کشوری شده است که بدهی خود را پرداخت نمی کند. هنگام خرید اسناد خزانه باید به این موضوع توجه کنید.

نباید بدهی یک کشور را بد تلقی کرد. زیرا توانایی وام در کشور شاخص سلامت مالی آینده است. شما می توانید اسکناس خزانه را از بازار سهام بدون ریسک و استفاده از مالیات کم خریداری و بفروشید.

  • انتظارات بالا
  • رتبه بندی مالی کشورها 
  • تورم 
  • نرخ بهره 

عواملی هستند که بر قیمت اسناد خزانه تأثیر می گذارند.

سرمایه گذاری در بازار سهام با کالاها

کالاهای مورد تجارت کالا نامیده می شوند. کالاها؛ گروه بسیار گسترده ای مانند:

  • فلزات گرانبها
  • فلزات صنعتی
  • کشاورزی
  • محصولات انرژی هستند.

کالاهایی با حجم معاملات بالا مانند:

  • طلا 
  • نقره 
  • نفت 
  • مس 
  • آلومینیوم 
  • فولاد 
  • گندم 
  • پنبه
  • ذرت وجود دارد.

بورس کالا

بورس کالا، مشابه بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن معامله و داد و ستد انجام می‌شود، با این تفاوت که در بورس کالا، همان‌گونه که از نامش پیداست، کالاهای خام و فرآوری نشده مانند گندم، برنج، پنبه، فلزات و… معامله می‌شود. وجود مشکلات و محدودیت‌های بازار سنتی، شفاف نبودن کشف قیمت در آن‌ها، و وجود نداشتن تضمین‌های لازم برای معامله‌گران، منجر به راه‌اندازی بازارهایی مانند بورس کالا شده است. از ویژگی‌های بورس کالا می‌توان حضور نهادهای ناظر را نام برد که با در نظر گرفتن قوانین و مقررات، از حقوق تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بازرگانان حمایت می‌کنند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام، سهامداران و ناشران بخوانید.

فعالان بورس کالا معمولاً دو دسته‌اند. دسته اول کسانی مانند تولیدکنندگان کالا و مصرف‌کنندگان عمده هستند که می‌خواهند از نوسان قیمت‌ها در امان باشند. اما گروه دوم افرادی هستند که از نوسان قیمت استقبال کرده و با استفاده از این نوسان‌ها سود خود را حداکثر می‌کنند.

مهم‌ترین اهداف و اثرات بورس کالا به شرح زیر است:

  • اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاها جهت افزایش سطح دانش فعالان بازار
  • توسعه سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات مالی برای خرید و فروش
  • امکان مدیریت ریسک در بازار
  • شفافیت قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا
  • نظارت و سازمان‌دهی بازار
  • تسهیل معامله بر اساس قانون

فرایند معامله در بورس کالا در چهار مرحله انجام می‌شود:

  1. درخواست خرید یا فروش مشتری به کارگزار و ارائه این سفارش از طرف کارگزاری در تالار معاملات
  2. اجرای سفارش به روش حراج حضوری و ثبت معامله در سیستم توسط ناظر معاملات
  3. آغاز داد و ستد، پردازش اطلاعات و تهیه گزارش نهایی (شامل وضعیت سپرده‌های مورد نیاز، تسویه روزانه و کارمزد معاملات) توسط اتاق پایاپای و ارسال آن به دفاتر کارگزاران
  4.  تسویه حساب اتاق پایاپای با کارگزاران، تسویه حساب کارگزار با مشتری و ارسال آگهی انجام معامله برای مشتری

 

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با صندوق های معاملاتی بورس

سرمایه گذاران بازار بورس

صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر یک شاخص، با هدف بازتاب عملکرد این شاخص برای سرمایه گذاران و سهام آنها در بورس اوراق بهادار معامله می شود ، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) نامیده می شوند. ETF ها براساس شاخص صادر می شوند و اوراق بهادار موجود در شاخصی که بر اساس آنها بنا شده اند متناسب با وزن آنها در شاخص سرمایه گذاری می شوند. مثلا؛ سرمایه گذار که می خواهد در شاخص BIST 50 سرمایه گذاری کند سهام موجود در این شاخص را جداگانه خریداری نمی کند. در عوض، در ETF سرمایه گذاری می کند. بنابراین در شاخص سرمایه گذاری می کند و از بازده آن سود می برد.

وجوه قابل معامله در بورس اوراق بهادار

وجوه قابل معامله در بورس اوراق بهادار نمونه کارهایی هستند که با خرید اوراق بهادار در شاخص براساس وجوه جمع آوری شده از سرمایه گذار توسط خانه های کارگزاری مجاز تشکیل می شوند. بنابراین موضوع سرمایه گذاری در اوراق بهادار که در بورس سهام بسیار مهم است نیز حل شده است. صندوق های قابل معامله در بورس از این نظر مزایای بسیاری دارند. به لطف ETF، عملکرد یک شاخص یا بخش دنبال می شود. نقدینگی بالاتری نسبت به سهام دارند و خرید و فروش آنها آسان است. صندوق های قابل معامله در بورس به دلیل ویژگی های پراکندگی ریسک، به عنوان ابزار سرمایه گذاری بدون ریسک شناخته می شوند.

در طول ساعت معاملات بورس تهران، وجوه قابل معامله در بورس را می توان مانند سهام با کارگزارهای مجاز خرید و فروش کرد. هزینه های مدیریت ETF کمتر از سایر صندوق های سرمایه گذاری است. علاوه بر این، در صورت نیاز به پول، می توان آنها را به پول نقد تبدیل کرد و اجازه داد پس از برآورده شدن نیاز دوباره خریداری شوند.

 

سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار