سرمایه گذاری در شرکت های بورس

سرمایه گذاری در شرکت های بورس (بخش اول)

آیا با فعالیت در بورس امرار معاش می کنید؟ گاهی اوقات باید در حوزه بورس تصمیمات ناگهانی و حیاتی بگیرید. بنابراین اغلب از خود می‌پرسید: “آیا باید سهام بخرم، به آنچه دارم بسنده کنم یا تمام سبد خود را بفروشم؟” هنگام اتخاذ چنین تصمیمی، لازم نیست با تحلیلگران بازار سهام مشورت کنید، با سطح مدیریت شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنید صحبت کنید یا گزارش های مالی بی پایان را بخوانید. اما برای رفتار صحیح چه باید کرد؟

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

سرمایه گذاری در شرکت های بورس

از آنجایی که روش‌ها و تاکتیک‌های بسیار بیشتری از این دست وجود دارد، تصمیم گرفتیم مقاله‌ای تهیه کنیم که شما را راهنمایی کند و عناصری را که باید در حین بررسی شرکت‌ها به‌صورت یک به یک به آن‌ها توجه کنید، فهرست کرده‌ایم. امیدواریم مطالبی که می خوانید به شما کمک کند حتی در سخت ترین لحظات زندگی حرفه ای سرمایه گذاری خود تصمیمات درستی بگیرید.

افزایش فروش

فروش شرکت مورد بررسی شما در حال افزایش است. این افزایش واقعی است یا مصنوعی؟ به عبارت دیگر، آیا این نتیجه عملکرد موفق طولانی مدت شرکت است یا یک نوع اثر “گمراه کننده” است که توسط یک رویداد مثبت یکباره ایجاد می شود؟ برای تعیین این موضوع باید تمامی اطلاعیه های مطبوعاتی شرکت را مطالعه کنید. آنچه را که مدیریت در مورد شرکت در تمام فصل های سال گفته است بررسی کنید. ارقام اعلام شده را در نظر بگیرید. آیا رشد داخلی رخ داده است؟ یا اینکه این شرکت با استفاده از فرصتی کاملاً تصادفی و فروش دارایی های خود درآمد کسب کرده است؟ یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات واقعا مهم است.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

روی چه نوع شرکت هایی سرمایه گذاری کنیم، کدام یک را باید بررسی کنیم؟

روی چه نوع شرکت هایی سرمایه گذاری کنیم، کدام یک را باید بررسی کنیم؟

شرکت های کوچک را در رادار خود نگه دارید، که عموماً بیش از ۱۰ درصد در سال رشد می کنند و حجم فروش آنها بین ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار است. در شرکت های بزرگ، وضعیت کمی متفاوت است. در چنین شرکت هایی، ارقام رشد چندان بالا نیست. اما همچنان باید حداقل ۳ درصد در سال را مشاهده کنند. ارقام رشد را فقط به صورت سالانه در نظر نگیرید. بلکه بین فصل‌ها نیز مقایسه کنید. به عنوان مثال، این شرکت در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۱ چقدر رشد داشته است؟ پس وضعیت در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۲ چگونه بود؟ از انجام این مقایسه ها غافل نشوید. اگر فروش به صورت فصلی افزایش یابد، آن شرکت واقعاً پتانسیل بالایی دارد.

در مورد نرم افزار مدیریت سهام بیشتر بدانید.

افزایش حاشیه

آیا ارقام فروش ارسال شده توسط یکی از شرکت ها در رادار شما افزایش می یابد؟ آیا هزینه هر محصول فروخته شده یا هزینه های عمومی و اداری سر به فلک کشیده است؟ اگر چنین وضعیتی مورد سوال باشد، ممکن است این شرکت محصول جدیدی را عرضه کند یا با تلاشی بزرگ، صفحه ای تمیز در تاریخ خود باز کند.

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد الکترونیک بخوانید.

اکثر شرکت هایی که با منطق عمل می کنند موفق خواهند شد. اما اگر شرکت واقعاً هیچ یک از این کارها را انجام ندهد و هزینه ها به دلیل شکست های مدیریتی سر به فلک بکشد، چه؟ این اصلی ترین چیزی است که باید به آن توجه کنید. اگر می خواهید بدانید این شرکت تا چه اندازه در مدیریت هزینه ها موفق است، تنها توصیه ما به شما این است که گزارش های منتشر شده در هر فصل را با دقت مطالعه کنید. به این ترتیب می توانید ببینید که مدیریت در مورد هزینه ها چه اعلام کرده است و بر اساس آنها می توانید تصمیم بگیرید که آیا شرکت در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

سرمایه گذاری با توجه به برگه درامد

شرکت ها میزان درآمدی که به دست می آورند را اعلام می کنند و در نتیجه کارگزاران سهام پیش بینی های آینده را انجام می دهند. به عنوان مثال، “شرکت اخیراً به چه نوع نموداری دست یافته است؟”، “آیا ارقام اعلام شده بهتر از برآوردهای ما هستند یا بدتر؟” آنها به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند با مشاهده چنین اطلاعاتی، متوجه می شویم که آیا هر شرکت مورد نظر احتمالاً ما را از نظر مالی “غافلگیر” می کند یا ناامید می کند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

اگر صورت سود و زیان را به دقت بررسی کنید، متوجه جزئیات کوچک اما حیاتی زیادی خواهید شد. به عنوان مثال، اجازه دهید یک شرکت ارقام بالایی را برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ اعلام کند. اما در صورتی که این شرکت در دوره های بعدی ارقام مشابهی را پیش بینی نکند و انتظارات را کاهش داده باشد، به احتمال زیاد سهامداران در مدت زمان کوتاهی سهام خود را به فروش خواهند رساند. از سوی دیگر، احتمالاً سهام شرکتی که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ ارقام پایینی را اعلام کرده بود اما تا پایان سال پیش بینی های خوش بینانه تری داشت، شروع به تقاضای خود خواهد کرد.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

همیشه روی فرصت های بلند مدت تمرکز کنید و به آینده فکر کنید. آنچه مهم است عملکرد آنها در بلندمدت است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

روی چه نوع شرکت هایی سرمایه گذاری کنیم، کدام یک را باید بررسی کنیم؟

برنامه های بازخرید را به اشتراک بگذارید

آیا یکی از شرکت‌هایی که دنبال می‌کنید سهام خود را بازخرید می‌کند؟ اگر شرکتی به جای پرداخت سود سهام از پول خود برای بازخرید سهام استفاده می کند، مدیریت فکر می کند سهام شرکت کمتر از ارزش گذاری شده است. بیانیه های مطبوعاتی به چنین برنامه های بازخریدی اشاره می کنند.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

البته همیشه هدف تنها جمع آوری سهام کم ارزش نیست. گاهی اوقات مدیریت می خواهد با کاهش تعداد سهام در بازار، سود را افزایش دهد و از این طریق شرکت را برای تحلیلگران جذاب تر کند. گاهی اوقات سهام شرکت را پس می‌خرد و تلویحاً به سرمایه‌گذاران می‌گوید: «ببینید، ارزش سهام ما افزایش می‌یابد، بنابراین ما قبلاً برخی از آنها را پس گرفته‌ایم!» پیام می دهد.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بخوانید.

به طور کلی، برنامه های خرید مجدد سهام، موقعیت های مثبتی را برای شرکت ها به همراه دارد. به این فکر کنید، شرکتی وجود دارد که برخی از سهام خود را پس از افزایش ارزش آنها می فروشد. پس از مدتی ارزش سهام بسیار کاهش می یابد و شرکت از فرصت استفاده کرده و مجدداً آنها را خریداری می کند. حالا به شرکت دیگری فکر کنید، مقدار قابل توجهی پول دارد، اما بیکار می نشیند، تلاشی نمی کند و می پرسد: “چرا باید سهامی را که فروختم پس بگیرم؟” از یک منطق بسیار مستقیم پیروی می کند. در چنین حالتی حتی نیازی نیست بگوییم کدام شرکت برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار در بازار بورس بخوانید.

بیایید از منظر فنی تر به موضوع نگاه کنیم. برنامه های بازخرید سهم نیز یکی از عوامل کاهش تعداد سهام است. با کاهش تعداد سهام در بازار، درآمد هر سهم به طور طبیعی افزایش می یابد. برعکس، زمانی که تعداد سهام در گردش در بازار افزایش می‌یابد، سود سهام بین سرمایه‌گذاران بیشتری تقسیم می‌شود، در نتیجه میزان سود شما کاهش می‌یابد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

در کدام شرکت سرمایه گذاری کنیم؟