سهامداران خوب چه کسانی هستند؟ (بخش پنجم)

سهامداران خوب چه کسانی هستند؟ (بخش چهارم)

وقتی سهامداران به طور گسترده ای پراکنده شده اند، مدیران چگونه می توانند اوضاع را در کنترل نگه دارند؟ فقط با فروش سهام یا رأی دادن.

این به توضیح اینکه چرا مدیران از تمرکز کوتاه مدت بازار سهام شکایت می کنند کمک می کند. حتی در حالی که دانشمندان امور مالی شواهدی را پیدا می کنند که بازارها هنوز به آینده روشن نگاه می کنند.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

با استفاده از ابزارهای آماری مناسب، می توانید سیگنال های مفید و منطقی را از سر و صدای بازار جدا کنید. اما اگر نگاه کنید که سهام شرکت شما امروز یا حتی در این ماه چه کرده، به احتمال زیاد هرج و مرج را مشاهده خواهید کرد. طبیعت بشر حکم می کند که ما بیشتر به سیگنال های ساده اخیر توجه کنیم تا به روندهای پیچیده بلندمدت.

قیمت ها تنها راهی نیستند که سهامداران اطلاعات را به مدیران منتقل می کنند. سهانداران همچنین می توانند با آنها صحبت کنند.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

در بسیاری از موارد، سرمایه گذاران آگاه، از سهامداران خطرپذیر؛ اطلاعات، تجزیه و تحلیل و توصیه های مهمی را به مدیریت ارائه کرده اند. اما چنین رفتاری در شرایط فعلی بازار تشویق نمی شود.

افشای عادی مقررات، مستلزم آن است که همه اطلاعات اساسی شرکت ها فوراً برای عموم منتشر شود. هدف ایجاد سطح بازی اطلاعاتی برای سرمایه گذاران است.

اما برخی از نتایج نگران کننده است. یک مطالعه، توسط آرماندو آر. گومز، گری بی گورتون و لئوناردو مادیریرا، نشان می دهد که در پی Reg FD، شرکت های کوچک و شرکت های پیچیده برای جلب توجه و سرمایه تحلیلگران تلاش کرده اند. با مجبور ساختن همه ارتباطات به حوزه عمومی، Reg FD ممکن است ارتباط ظریف و پیچیده را دشوار کند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

این قانون در مورد ارتباطات سهامداران با مدیران چیزی نمی گوید. اما با جلب توجه مدیران به چنین جلساتی و کاهش انگیزه سهامداران برای مشارکت در آنها، به احتمال زیاد این جریان اطلاعات را نیز مختل کرده است. ارتباط بین مدیران شرکت ها و جامعه سرمایه گذاران و سهانداران در حال حاضر بیشتر در طول تماس های کنفرانسی که پس از انتشار درآمد فصلی صورت می گیرد، انجام می شود. شرکت کنندگان در این تماس ها ترکیبی از سرمایه گذاران و تحلیلگران واقعی از کارگزاری ها و شرکت های تحقیقاتی مستقل هستند. بر اساس تجربیات ما، تحلیلگران بیشتر سوالات را می پرسند و به موارد سطحی و سرمایه گذاری کوتاه مدت تمایل دارند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

برخی از سرمایه گذاران هنوز دسترسی ویژه ای به اطلاعات شرکتی دارند. سهامدارانی که بیش از ۵ درصد از یک شرکت را در اختیار دارند یا در هیئت مدیره آن شرکت حضور دارند از Reg FD معاف هستند. آنها عضو شرکت محسوب می شوند. بنابراین تحت محدودیت ها و الزامات افشای مختلف قرار می گیرند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال راه حلی میانه باشیم که در آن سرمایه گذاران بلندمدت مجاز به تعویض بخشی از اتاق مانور خود و نه همه آنها با تعاملات صریح تر با مدیریت شوند.

بدون تغییر قوانین، ارتباط غیر رسمی تر بین سهامداران و مدیران ایده خوبی است. چنین تعاملاتی اطلاعات مفیدی از بازار را برای مدیران به ارمغان می آورد. همچنین به آنها این امکان را می دهد تا با سهامداران روابطی ایجاد کنند که منجر به حاکمیت کمتر خصمانه و موثر تر شود.

ارتباط بین اعضای هیئت مدیره و سهامداران نیز مفید است. اما در حال حاضر به ندرت اتفاق می افتد. به نظر می رسد بسیاری از مدیران ارشد فکر می کنند که نمی توان به اعضای هیئت مدیره با چنین تعاملاتی اعتماد کرد. با این حال، اگر نمی توان به مدیران اعتماد کرد؛ چگونه می توان از آنها انتظار داشت که یک شرکت را به طور شایسته اداره کنند؟

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

در جلسات بین سهامداران و اعضای هیئت مدیره، نتیجه اعتماد بیشتر و روابط قوی تر است که می تواند در بحران های آینده کمک حال شرکت باشد.

  1. انضباط

از آنجا که مدیران شرکت ها “مدیران پول دیگران” هستند، “آدام اسمیت” در “ثروت ملل” می نویسد:

نمی توان انتظار داشت که آنها با دقت و مراقبت از مثلاً شرکا یا مالکان انحصاری مراقبت کنند. این مسئله شکل اصلی حاکمیت شرکتی است. چگونه می توانیم مدیران را وادار کنیم تا کارهای خود را به خوبی انجام دهند. همچنین عملکرد خوب دقیقاً به چه معناست؟

درک مدرن از این دشواری تا حد زیادی توسط مقاله ای دانشگاهی نوشته شده در ۱۹۷۶ توسط مایکل سی جنسن و ویلیام اچ مکلینگ، شرح داده شده است. این مطلب به عنوان تضاد بین سهامداران و مدیران نمایان است. جنسن و مککلینگ استدلال کردند که اگر نماینده ای صاحب این تجارت باشد، هیچ درگیری وجود ندارد. اما با کاهش درصد مالکیت، چالش اصلی حاکمیت شرکتی این بود که کارگزاران از مزایای اصلی استفاده نکنند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران خوب بیشتر بدانید.

سهامداران