عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟ سهام، یکی از برجسته ترین ابزارهای سرمایه گذاری متعلق به شرکت ها است و هر از چند گاهی برای فروش عرضه می شوند. در این صورت بخشی از حق مالکیت سهام به سرمایه گذاران داده می شود.

صرف نظر از اینکه شرکت ها به کدام بخش تعلق دارند، هدف همه این است که با گذشت زمان رشد کنند. با افزایش مداوم حجم تجارت، وضعیت آسان تر شده است. با افزایش فعالیت های تجاری در طول سال ها، مناطق جدیدی برای سرمایه گذاری پدیدار شده است. سرمایه گذاران حق انتخاب از بین بسیاری از گزینه ها را کسب کرده اند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

بورس تهران، که وظیفه اجرای فعالیت های بورس اوراق بهادار را در کشور ما بر عهده دارد، برای شرکت های بزرگی که سهام آنها در این بازار معامله می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب، سرمایه گذاران بازار سهام حتی می توانند حقوق مشارکت با یک شرکت مشهور جهان را بدست آورند. اما برای فروش، سهام شرکت باید به عموم عرضه شود.

فرایند عمومی شدن علاوه بر ارائه مزایایی برای شرکت ها، حق دریافت سهمی از سود را می دهد.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

عرضه عمومی چیست؟

عرضه عمومی چیست؟

فرایندی که عرضه عمومی نامیده می شود به تشخیص شرکت ها انجام می شود. در کوتاه ترین تعریف، عرضه عمومی سهام شرکت برای خرید و فروش است. به این ترتیب، شرکتها و منابع مالی آنها توسط بسیاری از سرمایه گذاران در سهم های کوچک خرید و فروش می شود. سرمایه گذاران سهامدار شرکت ها می شوند.

سهم همه شرکت هایی که در حال حاضر در بورس تهران معامله می شوند، شرکت هایی هستند که در آن زمان به عموم عرضه می شد. یعنی این معامله در بازار سهام انجام می شود. آنچه ما باید از این معامله بفهمیم، فراخوانی است که توسط شرکت هایی با ارزش بازار مشخص شده است تا سرمایه خود را به روی سرمایه گذاران باز کنند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

شرکت هایی که می توانند عرضه عمومی داشته باشند، شرکت های سهامی هستند. به عبارت دیگر، به لطف این برنامه، شرکت ها می توانند تمام دارایی های خود را در قطعات کوچک بفروشند. اما برای انجام این کار، این فرآیند نمی تواند به یکباره اتفاق بیفتد. ابتدا، اعلام رسمی مورد نیاز است.

بنابراین، شرکت ها پول نقد خود را برای سرمایه گذاری جدید یا پرداخت بدهی های قدیمی تأمین می کنند. بنابراین، نیاز به تامین مالی فراهم می شود. اگر سهام یک شرکت به صورت عمومی معامله شود، این نشان می دهد که عرضه عمومی انجام شده است.

اگر به پیامدهای این وضعیت در دراز مدت فکر کنیم، قطعاً می توان نتیجه گرفت که این یک ابتکار مثبت برای شرکت ها است. با این حال، فرآیند تصمیم گیری برای عمومی شدن برای شرکت ها ساده نیست.

عرضه اولیه و ثانویه

عرضه اولیه و ثانویه

عرضه عمومی می تواند به دو صورت برای شرکت ها انجام شود. اول عرضه عمومی  اولیه و دوم عرضه عمومی ثانویه است. تفاوت این دو مورد کاملاً مشخص است.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

عرضه اولیه عمومی، معامله ای است که توسط شرکت هایی انجام می شود که قبلاً در بورس عمومی معامله نشده بودند. شرکت هایی که این معامله را انجام می دهند در گروه شرکت هایی قرار می گیرند که تا زمان انتشار عمومی برای عموم بسته هستند. پس از انجام معامله، آنها عمومی می شوند.

شرکت های عرضه کننده عمومی ثانویه شرکت هایی هستند که قبلاً سهام خود را برای فروش عرضه کرده اند. با این حال، در عرضه اولیه، نرخ پایین عمومی شدن شرکت را مجبور به انجام دومین عرضه می کند.

مثال:

به عنوان مثال؛ شرکتی که ابتدا ۳۰ سهم از شرکت را برای عموم باز کرد، می تواند با ۱۹ سهم دیگر به منظور جذب منابع مالی جدید به بازار عمومی برود و کل نرخ شناور آزاد خود را به ۴۹ افزایش دهد. در چنین حالتی، معامله انجام شده توسط شرکت به عنوان عرضه عمومی ثانویه تعریف می شود.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بیشتر بدانید.

برخی از شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران با ارائه سهام خود به عموم مردم توانستند زندگی تجاری خود را ادامه دهند. مفاهیمی مانند “درآمد حاصل از عرضه عمومی“، که معمولاً در اخبار مالی با آن روبرو می شویم، نشان می دهد که چقدر این مفهوم برای شرکت ها اهمیت دارد.

علاوه بر این، شرکت های دیگر از بخش های مختلف این فرصت را پیدا کردند تا شرکای جدیدی را با این روش بدست آورند. در عین حال تمایل به افزایش درآمد خود داشتند.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

عرضه عمومی و بازار سهام