عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام

عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت سهام

سهام تحت تأثیر شرایط و تحولات مختلف قرار می گیرند که در برخی موارد، این عوامل بر قیمت سهام تاثیر می گذارند. این عوامل گاهی ممکن است سبب افزایش و گاهی سبب کاهش قیمت ها شوند. در اینجا برخی از شرایطی که باعث افزایش  و کاهش قیمت سهام می شوند آورده شده است.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

عوامل موثر بر افزایش قیمت سهام

عوامل موثر بر افزایش قیمت سهام

شاخص های اقتصادی مثبت:

شاخص های اقتصادی مثبت به زمان مناسب برای سرمایه گذاری اشاره دارند. به عنوان مثال، دولت در مواردی که علائم بهبود اقتصادی در ایالت متحده مشاهده می شود، در نرخ بهره مداخله می کند. در این حالت انتظار نمی رود سهام ارزش خود را از دست بدهند.

بیایید فرض کنیم که در نتیجه بهبود این روند در کشور، افزایش نرخ بهره از FED در آینده نزدیک انتظار می رود. در این دوره نمی توان گفت به همین دلیل سهام ارزش خود را از دست می دهند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

علاوه بر این، اگر نرخ های بهره به افزایش خود ادامه دهند و از نقطه شکست عبور کنند، با جلوگیری از رشد اقتصاد کشور، سهام ارزش خود را از دست می دهند.

در طول دوره های رشد اقتصادی، سهام ارزش کسب می کنند. همچنین سهام در دوره هایی که رشد اقتصادی متوقف یا راکد می شود، کاهش می یابد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

افزایش تقاضا:

ما بارها اشاره کردیم که عرضه و تقاضا تعیین کننده مهم ارزش با دارایی های مالی هستند. در واقع، تغییرات در قیمت ها کاملاً توسط عملکرد خریداران و فروشندگان تعیین می شود.

امروزه معاملات بصورت آنلاین انجام می شود. اما در گذشته لازم بود که به سالن های جلسات بورس و برای معاملات لازم به خانه های کارگزاری بروید. سفارشات از طریق ارتباطی مانند تلفن و نمابر به بورس ارسال می شدند.

در آن زمان سهام حتی تحت تأثیر آب و هوا بود. به عنوان مثال، کاهش تقاضا به دلایلی از جمله عدم دسترسی به سالن های جلسات به دلیل بارش برف زیاد و تحویل کند سفارشات، می تواند سهام را سقوط دهد.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

عملکرد قوی شرکت ها:

تحولات مربوط به شرکت های بزرگ در دنیای اقتصاد و دارایی تأثیراتی دارد. به زبان ساده، سرمایه گذاری که می خواهد سهام هر شرکتی را بخرد، عملکرد و وضعیت فعلی آن شرکت را باید در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، وقتی یک شرکت خرید بزرگ آن را اعلام می کند، سرمایه گذاران تحت تأثیر قرار می گیرند. اگر تصور شود که این خرید نتایج خوبی برای شرکت دارد، قیمت سهام افزایش می یابد. به طور خلاصه، اگر عملکرد شرکت خوب باشد، قیمت سهام بالا می رود.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

تحولات در بخشها:

تحولات در بخش هایی که شرکت ها به آن تعلق دارند نیز در سهام موثر است. بنابراین، سرمایه گذاران قطعاً باید این را در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، اجتناب ناپذیر است که شرکتی که در یک صنعت اعتبار کسب کند، توجه بیشتری را به خود جلب کند. در این حالت ارزش سهام آن شرکت نیز افزایش می یابد.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

مشوق های دولتی:

بعضی اوقات مشوق های مالی از طرف دولت در اختیار شرکت های فعال در کشور قرار می گیرد. بنابراین، شرکت هایی که از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی به سر می برند این فرصت را دارند که به راحتی رشد کنند. در این حالت، افزایش قیمت سهام مشاهده می شود.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

عوامل موثر بر کاهش قیمت سهام

عوامل موثر بر کاهش قیمت سهام

سهام ابزاری هستند که تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارند. برخی از این عوامل باعث کاهش قیمت سهام می شوند. در اینجا برخی از بارزترین دلایل افت این ابزار را با هم مرور می کنیم.

کاهش سرعت اقتصاد:

همانطور که رشد اقتصادی باعث افزایش قیمت در سهام می شود، در حالت عکس، قیمت کاهش می یابد.

در این دوره های راکد، شرکت ها نیز نمی توانند رشد سالمی داشته باشند. بنابراین، سهام جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست می دهند و قیمت ها کاهش می یابد.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

جهت گیری به سمت ابزارهای جایگزین:

افزایش علاقه به ابزارهای سرمایه گذاری جایگزین به دلایلی مانند شرایط جهانی باعث کاهش قیمت سهام می شود.

به عنوان مثال از سال های گذشته؛ به دلیل استهلاک طلا و از بین رفتن جذابیت آن، سرمایه گذاران به سهام روی آوردند. یا مثلا برندگان سال ۲۰۱۳ سرمایه گذاران سهام بودند. در غیر این صورت سهام ارزش خود را از دست می دهند.

در صورت بروز یک فاجعه طبیعی، این واقعیت که سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری چیزهای متفاوتی دارند که فکر می کنند می تواند باعث شود که آنها سهام خود را بفروشند یا معامله نکنند. این عمل باعث افت قیمت سهام می شود.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی:

در همان زمان، قیمت سهام در دوره هایی که نرخ بهره افزایش می یابد، کاهش می یابد. زیرا نرخ بهره و قیمت سهام متناسب با هم هستند.

با این وجود سهام ارزش خود را از دست نمی دهند. زیرا نرخ بهره همیشه بالا می رود. این بستگی به وضعیت اقتصاد دارد. در چنین مواقعی، گرایش به ارزهای خارجی معمولاً آغاز می شود.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بیشتر بدانید.

نشانه های بد چشم انداز سرمایه گذار:

شکل گیری قیمت ها در بازار بیشتر به جنبش های سرمایه گذاران مرتبط است. به عبارت دیگر، برداشت عمومی از هر جهت که باشد، قیمت ها نیز متناسب با آن تغییر می کنند.

یک سرمایه گذار سهمی را خریداری می کند که فکر می کند در آینده ارزش آن افزایش می یابد. این واقعیت که بسیاری از مردم تمایل به فروش همزمان دارند، قیمت ها را کاهش می دهد.

نشانه های بد چشم انداز سرمایه گذار