قبل از ورود به بازار بورس و امور سهام بدانید ( بخش چهارم)

قیمت سهام چیست و چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد؟

با توجه به افزایش و سقوط قیمت سهام کسب در آمد خواهید کرد. پس باید بدانید که چرا قیمت سهام حرکت می کند.

باید بگوییم که عاملی که بر قیمت سهام تأثیر می گذارد، عرضه و تقاضا است. هر عاملی که بر عرضه و تقاضا برای یک سهم تأثیر بگذارد باعث تغییر قیمت سهام خواهد شد.

در این زمینه، ما عوامل موثر بر عرضه و تقاضا را در دو گروه اصلی جمع آوری می کنیم. اینها؛ عوامل خرد و کلان هستند.

  • عوامل خرد: شامل تحولات داخلی است. داخلی؛ تحولات سیاسی ، وضعیت عمومی اقتصادی و بخشی ، بلایای طبیعی در این گروه قرار دارند.
  • عوامل کلان: به تحولات جهان اشاره دارد. مثلا جنگ های تجاری آمریکا و چین از جمله این تحولات هستند.

کاهش و افزایش قیمت سهام

از آنجا که همه این عوامل بر شرکت ها تأثیر می گذارند، قیمت سهام متفاوت است. مسائلی مانند رشد شرکت، افزایش نسبت سودآوری و وضعیت بدهی، همگی باعث نوسان قیمت ها می شوند.

کدام سهام را بخریم؟

یکی از جالب ترین موضوعات سرمایه گذاری سهام این است که در کدام سهام باید سرمایه گذاری کرد. با این حال، این از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

البته اساسی ترین منطق، سرمایه گذاری در سهامی است که پیش بینی می شود قیمت سهام صعود کند. برای تعیین اینکه کدام سهام را باید خریداری کنید ، ابتدا باید علایق خود را تعیین کنید.

کدام یک از رشته ها مانند ساخت و ساز، خودرو، مد یا فناوری توجه شما را به خود جلب می کند؟ با پاسخ دادن به این سوال می توانید تعیین کنید کدام سهم را انتخاب کنید.

چه مواردی باید در سرمایه گذاری سهام در نظر گرفته شود؟

برای موفقیت در سرمایه گذاری سهام، مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. مهمترین آنها سطح دانش و تجربه شما در مورد بازاری است که تجارت می کنید و سهام و قیمت سهام به عنوان ابزاری است.

به عنوان یک سرمایه گذار، باید بدانید که در کجا معامله می کنید. شما باید از جزئیات مربوط به آن بازار مطلع باشید. شما باید طبق قوانین بازار عمل کنید.

تعاریف مهم در مورد بازار بورس اوراق بهادار

تعاریف مهم در مورد بازار بورس اوراق بهادار

برای شناخت بیشتر بورس  و قیمت سهام  مواردی وجود دارد که باید بدانید. ما آنها را در زیر برای شما لیست کرده ایم. البته اصطلاحات دیگری غیر از اینها خواهید دید.

نمودار خرس و گاو نر چیست؟

اینها مفاهیمی است که به طور مکرر در بازار سهام شنیده می شود. این موارد را به احتمال زیاد هنگام خواندن یک مقاله اخبار اقتصادی خواهید شنید. مثلا؛ بازار سهام روند نزولی را تجربه کرد، ارز وارد بازار گاو نر شد.

  • روند یا بازار خرس: این دوره ای است که قیمت ها کاهش می یابد و سرمایه گذاران بدبینانه فکر می کنند. قیمتها به سطح اشباع خاصی رسیده و روند نزولی را نشان می دهند. در این حالت ، ابتدا سرمایه گذاران بزرگ و سپس کوچک به فروش می رسند. بنابراین ، قیمت ها برای مدتی کاهش می یابند.
  • روند یا بازار گاو نر: دوره ای است که قیمت ها افزایش می یابد و سرمایه گذاران شروع به تفکر خوش بینانه می کنند. قیمت ها به اندازه کافی کاهش یافته و اکنون روند صعودی را نشان می دهند. در این حالت ، ابتدا سرمایه گذار بزرگ ، سپس سرمایه گذار خرد خرید خواهد کرد. بنابراین ، قیمت ها برای مدتی افزایش می یابند.

نمودار خرس و گاو نر

عرضه ی عمومی چیست؟

در کوتاه ترین شکل آن؛ شرکت های دارای سهم های سهامی خاص می توانند به مردم پیشنهاد دهند. بنابراین ، آنها تمام دارایی های خود را در قطعات کوچک برای فروش قرار می دهند. با درآمد حاصل از این فروش، آنها می توانند سرمایه گذاری های جدید انجام دهند و بدهی های خود را پرداخت کنند.

شرکت های سهامی دارایی های خود را با شرایط و قیمت های مشخص به روی عموم باز می کنند. از طرف دیگر سرمایه گذاران به این دارایی ها علاقه نشان می دهند و آنها را به سبد سهام خود اضافه می کنند. این موقعیت؛ یک معامله سودآور برای شرکت، سرمایه گذار و اقتصاد کشور است.

فهرست و شاخص بازار بورس و قیمت سهام چیست؟

آنها شاخص هایی هستند که برای جمع آوری داده های مختلف برای یک دوره زمانی خاص ایجاد شده اند. از میان این شاخص ها، شاخص هایی را که در بورس اوراق بهادار معامله می شوند، شاخص بورس می نامند.

سوداگری چیست؟

گمانه زنی کار ارزیابی شرایط فعلی بازار، تخمین قیمت سهام در آینده و انجام یک خطر خاص برای سودآوری است. به شخصی که این کار را انجام می دهد، دلال گفته می شود. جورج سوروس بزرگترین دلال تاریخ است. نام جرج سوروس با «چهارشنبه سیاه» بریتانیا (۱۶ سپتامبر۱۹۹۲) گره خورده‌است. او پس از این واقعه به «ویرانگر بانک مرکزی بریتانیا (بانک انگلستان)» شناخته شد. سوروس در آن روز با فروش استقراضی (Short Selling) ده‌ها میلیارد دلار لیر استرلینگ به یک باره سیستم پولی بریتانیا را دچار نوسان کرد و در حالی که یک شبه میلیاردها دلار به سرمایه وی افزوده شد، بانک مرکزی بریتانیا را مجبور کرد تاوان اقتصادی سنگینی را بپردازد.

وی معتقد بود بانک مرکزی بریتانیا نرخ برابری خود را به‌طور مصنوعی بالا نگه داشته‌است. از این رو به آن‌ها هشدار داد که یا نرخ خود را واقعی کنند یا از سیستم پولی اروپا خارج شوند. بانک مرکزی بریتانیا در برابر فروش استقراضی جرج سوروس و یارانش چندین بار اقدام به جمع‌آوری پوند استرلینگ از بازار ارز کرد و در آخر نرخ بهره را بالا برد؛ ولی سرانجام تسلیم شد و به کاهش نرخ پوند و خروج از سیستم پولی اروپا تن داد. نرخ بهره نیز به مقدار پیشین بازگشت.

همان طور که خواندید، حدس و گمان جرم نیست. در واقع این یکی از فعالیتهای مهم بورس است. زیرا به این ترتیب از افت یا افزایش بیش از حد قیمت سهام جلوگیری می شود.

دستکاری بازار و قیمت سهام چیست؟

برخلاف حدس و گمان و سوداگری،  دستکاری در امور سهام و بازار جرم است. در این نوع، معامله با مداخله در بازار و قیمت سهام انجام می شود. در صورت کشف، جریمه و حبس تعیین می شود. این افراد با اخبار جعلی بازار یا سرمایه گذاران را گمراه می کنند. این به خصوص برای سرمایه گذارانی که به تازگی وارد بازار بورس شده اند و از قیمت سهام و نوسانات واقعی بی اطلاع هستند، مشکل ساز است.

بورس سهام چیست؟

آنها موسساتی هستند که میان کسانی که وجوه صادر می کنند و مطالبه می کنند و کسانی که در ازای دریافت اوراق بهادار وجوه ارائه می دهند واسطه هستند. در عین حال، آنها به عنوان واسطه برای دارندگان اوراق بهادار عمل می کنند.

موسسات واسطه ای

موسسات واسطه ای

در نتیجه این معاملات ، آنها درآمد کمیسیون کسب می کنند. در بازارهای سرمایه دو فعالیت واسطه ای مختلف ذکر شده است. اولین آنها واسطه های انتشار اوراق بهادار است. دوم کسانی که به عنوان واسطه در خرید و فروش اوراق بهادار منتشر شده عمل می کنند.

منتظر بخش بعدی این مقاله باشید.