معاملات آتی: هر آنچه که باید بدانید

معاملات آتی: هر آنچه که باید بدانید

معاملات آتی راهی برای پوشش در برابر ارزش آتی انواع دارایی‌ها، از جمله سهام، اوراق قرضه و کالاها است. معاملات آتی می تواند اهرم بسیار بیشتری را نسبت به معاملات سهام فراهم کند و امکان بازدهی بسیار بالا اما با سطوح ریسک بسیار بالا را فراهم می کند.

اگر بدانید که بازارهای آتی چگونه کار می کنند و چگونه معاملات آتی می توانند در سبد سهام شما نقش داشته باشند، می توانند تنوع خوشایندی را برای دارایی های شما ایجاد کنند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

معاملات آتی چیست؟

وقتی می شنوید کسی از کلمه “آینده” در دنیای مالی استفاده می کند، معمولاً به معنای قراردادهای آتی است. یک قرارداد آتی شرایطی را برای تحویل یا تسویه نقدی یک دارایی مشخص مانند سهام، مواد خام یا محصولات در تاریخ مشخصی در آینده ارائه می‌کند. ارزش قرارداد از ارزش دارایی پایه مشتق می شود و قراردادهای آتی را به شکلی از مشتقات تبدیل می کند.

برخلاف اختیار معامله، قراردادهای آتی از دارنده قرارداد می خواهند که قرارداد را تسویه کنند. این تفاوت کلیدی بین قراردادهای آتی و گزینه ها است. اختیارات به دارنده قرارداد این حق را می دهد، اما نه تعهدی، که قرارداد را تسویه کند.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

معاملات آتی به ویژه در تجارت مفید هستند. به عنوان مثال، اگر صاحب مزرعه ای هستید و ذرت می کارید، ممکن است بخواهید قبل از زمان برداشت، قیمت ذرت خود را تعیین کنید. این می تواند سطح معینی از درآمد را برای سال تضمین کند. با این حال، این بدان معناست که اگر قیمت ذرت قبل از زمان برداشت به طور ناگهانی افزایش یابد، از مزایای آن بهره نخواهید برد.

می توانید قرارداد آتی را بخرید یا بفروشید. اگر قرارداد را بخرید، موافقت می کنید که قیمت مشخصی را در تاریخ مشخصی بپردازید. اگر قراردادی را می فروشید، موافقت می کنید که دارایی پایه را با قیمت مشخص شده ارائه دهید.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

مفهوم معاملات آتی

قراردادهای آتی معمولاً در یک بورس معامله می شوند که استانداردهای هر قرارداد را تعیین می کند. از آنجایی که قراردادها استاندارد هستند، می توان آنها را آزادانه بین سرمایه گذاران مبادله کرد. این امر نقدینگی لازم را فراهم می کند.

هر قرارداد برای یک مقدار استاندارد از دارایی پایه است. به عنوان مثال، معاملات آتی طلا در قراردادهای ۱۰۰ اونس تروی معامله می شود. بنابراین، اگر طلا حدود ۱۸۰۰ دلار در هر اونس معامله شود، ارزش هر قرارداد آتی ۱۸۰۰۰۰ دلار است.

قراردادهای آتی همچنین نحوه تسویه معامله بین دو طرف قرارداد را تعیین می کنند. آیا دارنده قرارداد دارایی پایه را تحویل فیزیکی خواهد داد یا مابه التفاوت قیمت قرارداد و قیمت بازار را در زمان انقضا تسویه نقدی ارائه خواهد کرد؟

در مورد برنامه مدیریت سهام  بیشتر بدانید.

پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای آتی

پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای آتی

با قراردادهای آتی استاندارد شده، گمانه زنی در مورد ارزش آتی هر دارایی معامله شده در بازار آتی برای سرمایه گذاران آسان است. اگر یک سفته باز فکر کند که قیمت نفت در چند ماه آینده افزایش خواهد یافت، می تواند قرارداد آتی را برای سه ماه یا بیشتر از تاریخ فعلی خریداری کند. زمانی که قرارداد نزدیک به تاریخ است، آنها می توانند به راحتی قرارداد را بفروشند.

برخی از طرفین از قراردادهای آتی برای محافظت از موقعیت خود استفاده می کنند. یک تولید کننده می تواند از قراردادهای آتی برای قفل کردن قیمت کالاهای خود استفاده کند. به عنوان مثال، یک شرکت نفتی ممکن است بخواهد از دریافت قیمت مشخصی برای تولید سال خود اطمینان حاصل کند و قراردادهای آتی نفت را به سرمایه گذاران علاقه مند بفروشد.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

از طرف دیگر، یک شرکت ممکن است بازار را برای کالاهایی که مصرف می‌کند پوشش دهد. برای مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است برای سوخت جت قراردادهای آتی بخرد. این هزینه های قابل پیش بینی را فراهم می کند. حتی اگر قیمت سوخت جت در نوسان باشد.

راه دیگری برای پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای آتی این است که شما صاحب یک سبد سهام گسترده و متنوع هستید و می خواهید از خود در برابر ریسک نزولی محافظت کنید. شما می توانید یک قرارداد آتی برای یک شاخص سهام بفروشید. اگر بازار سهام پایین بیاید، ارزش این موقعیت افزایش می یابد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

مزایا و معایب معاملات آتی

مزایا:

فروش قرارداد آتی می تواند آسان تر از سهام کوتاه فروش باشد. بعلاوه، به طیف وسیع تری از دارایی ها دسترسی خواهید داشت.

قیمت گذاری ساده قیمت‌های آتی بر اساس قیمت لحظه‌ای فعلی است. و برای نرخ بازده بدون ریسک تا زمان انقضا و هزینه ذخیره فیزیکی کالاهایی که به صورت فیزیکی به خریدار تحویل داده می‌شوند، تنظیم می‌شوند.

بازارهای آتی دارای نقدشوندگی بالایی هستند. به این ترتیب سرمایه گذاران به راحتی می توانند بدون هزینه های مبادله ای بالا وارد موقعیت ها شوند.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

معاملات آتی می تواند اهرم بیشتری نسبت به حساب کارگزاری سهام استاندارد ارائه دهد. شما ممکن است تنها اهرم ۲:۱ را از یک کارگزار سهام دریافت کنید. اما با معاملات آتی می توانید اهرم ۲۰:۱ را دریافت کنید. البته، با اهرم بیشتر، ریسک بیشتری نیز به همراه دارد.

یک موقعیت استراتژیک آتی می تواند از کسب و کار یا سبد سرمایه گذاری شما در برابر ریسک نزولی محافظت کند.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

معایب:

اگر موقعیت شما علیه شما حرکت می کند، ممکن است مجبور شوید پول نقد بیشتری را برای پوشش حاشیه نگهداری و جلوگیری از بستن موقعیت کارگزار خود ارائه دهید. و وقتی از اهرم زیادی استفاده می کنید، دارایی زیربنایی نیازی به جابجایی زیادی ندارد تا شما را مجبور کند که پول بیشتری بگذارید. این می تواند یک برنده بزرگ بالقوه را در بهترین حالت به یک تجارت متوسط تبدیل کند.

هیچ کنترلی بر آینده وجود ندارد. برای مثال، اگر کشاورز هستید و موافقت می‌کنید که ذرت را در پاییز بفروشید، اما پس از آن یک فاجعه طبیعی محصول شما را از بین می‌برد، باید یک قرارداد جبرانی بخرید. و اگر یک فاجعه طبیعی محصول شما را از بین ببرد، احتمالا شما تنها نیستید، و قیمت ذرت بسیار بالاتر رفته است، که منجر به زیان قابل می شود.

قراردادهای آتی دارای تاریخ انقضا هستند. در صورت انقضا ممکن است با معامله بدی روبرو شوید.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

نحوه معامله قراردادهای آتی

نحوه معامله قراردادهای آتی

برای شروع معاملات آتی باید یک حساب کاربری جدید با کارگزاری باز کنید که از بازارهایی که می خواهید معامله کنید پشتیبانی می کند. بسیاری از کارگزاران سهام آنلاین نیز معاملات آتی را ارائه می دهند.

کارمزدها برای خرید و فروش قراردادهای آتی از کارگزاری به کارگزاری دیگر متفاوت است. وقتی حسابتان باز شد، می‌توانید قرارداد آتی را که می‌خواهید بخرید یا بفروشید انتخاب کنید.

کارگزار شما حاشیه اولیه شما را برای قرارداد تعیین می کند، که درصدی از ارزش قراردادی است که باید به صورت نقدی ارائه دهید. اگر ارزش قرارداد ۱۸۰۰۰۰ دلار و حاشیه اولیه ۱۰٪ باشد، باید ۱۸۰۰۰ دلار به صورت نقد ارائه دهید.

در پایان هر روز معاملاتی، موقعیت شما در بازار مشخص می شود. یعنی کارگزار ارزش موقعیت را تعیین می کند و آن مقدار را به صورت نقدی به حساب شما اضافه یا کم می کند. اگر قرارداد ۱۸۰۰۰۰ دلاری به ۱۷۹۰۰۰ دلار کاهش پیدا کند، می بینید که ۱۰۰۰ دلار از حساب شما خارج می شود.

در مورد برنامه سهام  بیشتر بدانید.

اگر حقوق صاحبان سهام در موقعیت شما کمتر از میزان حاشیه مورد نیاز کارگزار باشد، باید پول نقد بیشتری را به حساب بیاورید تا حاشیه نگهداری را برآورده کنید.

برای جلوگیری از تحویل فیزیکی دارایی اساسی، احتمالاً باید موقعیت خود را قبل از انقضا ببندید. برخی از کارگزاران مکانیزم‌هایی دارند که اگر می‌خواهید موقعیت خود را تا زمان انقضای آن حفظ کنید، به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند.

معاملات آتی