مهم ترین صورت های مالی

مهم ترین صورت های مالی

همه شرکت‌های سهامی عام موظفند صورت های مالی را به صورت فصلی منتشر کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند درک درستی از وضعیت کسب‌وکار داشته باشند. سه صورت‌های مالی اصلی وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید از آن آگاه باشند:

  • صورت سود و زیان

  • ترازنامه

  • صورت جریان نقدی

در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که هر کدام چیست و سرمایه گذاران باید به اطلاعات کلیدی توجه کنند.

در مورد برنامه سهام  بیشتر بدانید.

صورت های مالی شرکت چیست؟

اسنادی هستند که برای ارائه تصویری لحظه ای از عملکرد یک کسب و کار در یک دوره خاص به سرمایه گذاران طراحی شده اند. صورت های مالی به برخی از سوالات مهمی که سرمایه گذاران باید قبل از خرید سهام بپرسند پاسخ می دهد، مانند:

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

صورت های مالی به این سوالات پاسخ می دهند:

  • کسب و کار چگونه پول خود را به دست می آورد؟

  • آیا درآمد کسب و کار رشد یا کاهش یافته است؟

  • مالکیت کسب و کار چقدر است؟

  • کسب و کار چقدر بدهکار است؟

  • آیا پول بیشتری وارد می شود یا خارج می شود؟

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

با در نظر گرفتن این سؤالات، در اینجا یک راهنمای سریع به سه نوع اصلی از صورت های مالی و آنچه سرمایه گذاران باید به آن توجه زیادی داشته باشند، آورده شده است.

صورت حساب درآمد

صورت سود و زیان یک شرکت به شما می گوید که یک شرکت چقدر پول آورده و چقدر سود از این درآمد به دست آورده است.

شماره “بالا”:

اولین عدد اصلی در صورت سود و زیان، فروش یا درآمد خالص یک شرکت است که به عنوان شماره خط بالا نیز شناخته می شود. در بسیاری از موارد صورت سود و زیان یک شرکت منابع مختلف درآمد را تجزیه می کند. به عنوان مثال، صورت درآمد اپل (NASDAQ:AAPL) بازدهی آن را به درآمد فروش محصول و خدمات تقسیم می کند.

درآمد خالص (درآمد):

از آنجا هزینه فروش شرکت کم می شود تا درآمد ناخالص تولید شود. هزینه های عملیاتی آن (مانند تحقیق و توسعه) برای محاسبه درآمد عملیاتی آن کم می شود. سپس هزینه های مالیات بر درآمد کسر می شود و نتیجه آن درآمد خالص شرکت است که به آن «درآمد» نیز می گویند. سود خالص اغلب هم به صورت یک عدد بزرگ و هم به صورت سهم (که دومی سود هر سهم یا EPS است) بیان می شود.

بسته به شرکت، ممکن است اطلاعات دیگری در صورت سود و زیان وجود داشته باشد، مانند فروش به تفکیک منطقه یا دسته محصول.

همچنین شایان ذکر است که معمولاً چندین ستون از اعداد در صورت سود و زیان وجود دارد تا نشان دهد دوره فعلی چگونه با دوره مشابه سال گذشته مقایسه می شود. شما معمولاً آخرین سه ماهه را در مقایسه با فصل مشابه سال قبل و سال شرکت تا به امروز (یا سال کامل) را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مشاهده خواهید کرد. مقایسه درآمد فعلی شرکت با سال قبل حس خوبی از نحوه رشد کسب و کار ارائه می دهد.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

مهم ترین صورت های مالی

ترازنامه

ترازنامه تصویری از وضعیت مالی یک شرکت در یک زمان معین (معمولاً پایان یک چهارم) به شما می دهد. و مانند صورت سود و زیان، داده ها معمولاً به عنوان مقایسه بین دوره جاری و همان زمان یک سال قبل ارائه می شوند.

در ترازنامه سه بخش وجود دارد:

دارایی:

آنچه شرکت در اختیار دارد. این بیشتر به دارایی های جاری و غیرجاری تقسیم می شود. دارایی‌های جاری شامل دارایی‌های نقدی و دارایی‌هایی است که می‌توان انتظار داشت ظرف یک سال نقد شوند. به عنوان مثال می توان به وجه نقد، اوراق خزانه کوتاه مدت، حساب های دریافتنی و موجودی کالا اشاره کرد. دارایی های غیرجاری شامل سرمایه گذاری های بلندمدت، املاک و مستغلات و تجهیزات مورد استفاده در تولید می شود.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

بدهی ها:

آنچه شرکت بدهکار است. اینها نیز به جاری و غیر جاری تقسیم می شوند. بدهی های جاری شامل پرداخت هایی است که شرکت باید ظرف یک سال انجام دهد، مانند حساب های پرداختنی و بدهی های کوتاه مدت. بدهی های غیرجاری شامل مواردی مانند بدهی های بلند مدت است.

حقوق صاحبان سهام:

به حقوق صاحبان سهام فکر کنید که اگر شرکت تعطیل شود، تمام دارایی هایشان را بفروشند و تمام بدهی هایشان را بپردازند، چه چیزی خواهند داشت. حقوق صاحبان سهام تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها و ارزش خالص شرکت است.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان نقدی یک شرکت، پولی را که به داخل و خارج از کسب و کار جریان می یابد، نشان می دهد. این به چند دسته تقسیم می شود:

فعالیت های عملیاتی:

این شامل درآمد خالص حاصل از کسب و کار شرکت، غرامت مبتنی بر سهام، مطالبات جمع آوری شده، حساب های پرداختنی پرداخت شده و سایر اقلام مرتبط با تجارت است.

فعالیت های سرمایه گذاری:

اگر یک کسب و کار سهام یا اوراق قرضه را خریداری یا بفروشد، این فعالیت در این قسمت از صورت جریان نقدی لحاظ می شود. در صورت خرید یا فروش املاک و تجهیزات غیرمنقول از سوی کسب و کار، همین امر صادق است.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

فعالیت های تامین مالی:

اگر شرکتی سهام عادی جدید منتشر کند، در این قسمت از صورت جریان وجوه نقد لحاظ می شود. پرداخت سود سهام یک جریان خروجی رایج در این بخش است، مانند خرید سهام. و اگر شرکتی بدهی را بازپرداخت کند، در اینجا به عنوان یک خط نشان داده می شود.

مجموع این دسته بندی ها با هم مجموع جریان نقدی شرکت را تولید می کنند. عدد مثبت نشان دهنده افزایش وجه نقد شرکت در طول دوره است در حالی که عدد منفی نشان دهنده کاهش وجه نقد شرکت است. فقط زیر عدد جریان نقدی، مجموع وجه نقد و معادل های نقدی شرکت در حال حاضر وجود دارد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

کجا می توان صورت های مالی شرکت را پیدا کرد؟

شما می توانید صورت های مالی یک شرکت را مستقیماً از منبع – خود شرکت – دریافت کنید. به سادگی به صفحه روابط با سرمایه گذاران (IR) شرکت بروید و آخرین گزارش سود سه ماهه آن را که معمولاً در زیر برگه «اخبار»، «اعلامیه مطبوعاتی» یا «مالیات» در بالای صفحه قرار دارد، جستجو کنید. بسیاری از شرکت ها آخرین نتایج خود را به عنوان یک نقطه کانونی در صفحه اصلی IR خود نگه می دارند. به عنوان مثال، در صفحه روابط با سرمایه گذار اپل، اولین مورد فهرست شده، یک بیانیه مطبوعاتی با آخرین نتایج این شرکت است. مستقیماً در بیانیه مطبوعاتی پیوندی به صورتهای مالی تلفیقی است که شامل سه سند اصلی مورد بحث در بالا است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

صورت های مالی