نحوه انتخاب سهام برای اولین بار

نحوه انتخاب سهام برای اولین بار

هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد نحوه انتخاب سهام برای اولین بار را بداند. اگر یک انتخاب کننده سهام مبتدی هستید، به مراحل زیر نگاهی بیندازید تا یک شروع اولیه داشته باشید. راه های زیادی برای انتخاب سهام وجود دارد. شما می توانید یک شامپانزه را آموزش دهید که به سمت بخش مالی روزنامه پرتاب دارت کند تا یک نمونه کار تصادفی انتخاب کند. شامپانزه تقریباً نیمی از وال استریت را شکست می داد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

اما راه های ساده تری برای انتخاب سهام وجود دارد. و به‌عنوان یک سرمایه‌گذار منفرد با افق زمانی طولانی برای خرید سهام‌تان، از مزایای تمرکز کوتاه‌مدت وال استریت برخوردار هستید.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

نحوه انتخاب سهام

اولین قدم برای انتخاب سهام، تعیین اهداف سرمایه گذاری شماست. سپس، پیدا کردن شرکت مناسب است.

برای انتخاب یک سهام سودآور، باید بفهمید که آیا شرکت مزیت رقابتی دارد یا خیر. برای کمک به تصمیم گیری می توانید عواملی مانند مقیاس، مالکیت معنوی و اثر شبکه را تجزیه و تحلیل کنید.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

اهداف سرمایه گذاری خود را تعیین کنید

سرمایه گذاران جوان احتمالاً علاقه بیشتری به افزایش سبد سهام خود تا حد امکان در یک بازه زمانی طولانی دارند. سرمایه گذاران مسن تر به احتمال زیاد علاقه بیشتری به حفظ سرمایه دارند. زیرا به سن بازنشستگی نزدیک می شوند و قصد دارند با دارایی های خود زندگی کنند. و برخی از سرمایه گذاران بیشترین علاقه را به ایجاد درآمد منظم از سرمایه گذاری های خود در قالب سود سهام و توزیع دارند.

یک دقیقه وقت بگذارید و به اهداف خود در مورد سبد سرمایه گذاری خود فکر کنید. مقرراتی در کار نیست. شما می توانید در دهه ۶۰ خود باشید و به دنبال سرمایه گذاری در سبد سرمایه گذاری خود برای رشد باشید یا در ۳۰ سالگی و به دنبال ثبات برخی درآمدهای اضافی سرمایه گذاری باشید.

در مورد برنامه مدیریت سهام  بیشتر بدانید.

اهداف شما تعیین می کند که کدام شرکت ها را بخرید.

سرمایه گذاران علاقه مند به درآمد:

به دنبال سهامی با بازده سود تقسیمی خوب و جریان نقدی و درآمد برای حمایت از این سود سهام خواهند بود.

سرمایه‌گذارانی که به دنبال رشد هستند:

به سمت شرکت‌های جوان‌تری جذب می‌شوند که رشد درآمد امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند. اما درآمدهایی که ممکن است به اندازه‌ای ثابت نباشند.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

کسانی که علاقه مند به حفظ سرمایه هستند:

به دنبال عکس آن خواهند بود. کسب و کارهای مستحکمی که ده ها سال در اطراف بوده اند و سودهای ثابت و قابل پیش بینی تولید می کنند.

نحوه انتخاب سهام

۲- شرکت های مناسب پیدا کنید

وقتی سهامی را خریداری می کنید، مالک جزئی یک کسب و کار می شوید. اگر تجارت را درک نکنید، خود را برای شکست آماده کرده اید. آیا به خودتان اعتماد دارید که مالکیت کامل شرکتی را که کسب و کار آن را نمی فهمید به دست بگیرید؟ حتی اگر مدیریت عالی را منصوب کنید، چگونه باید بدانید که آیا آنها کارشان را خوب انجام می دهند؟

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

شما می توانید شرکت ها را در هر جایی پیدا کنید. شما هر روز از ده‌ها محصول و خدمات استفاده می‌کنید. پس چند لحظه وقت بگذارید و شرکت‌های پشت آن‌ها را در نظر بگیرید.

همچنین شرکت هایی را در نظر بگیرید که ممکن است به طور غیرمستقیم بر شما تأثیر بگذارند. بسیاری از کسب و کارها هرگز مستقیماً با مصرف کنندگان سروکار ندارند. مثلا وقتی برای چک کردن سوپرمارکت می روید، چه کسی ماشین هایی را می سازد که پرداخت شما را می گیرند؟ وقتی داروی خود را از داروخانه می‌خرید، چه کسی واقعاً آن داروها را می‌سازد؟

می‌توانید از شرکت‌هایی که هر روز با آن‌ها روبرو می‌شوید به عنوان نقطه پرش برای تحقیق در بخش‌های مختلف و یافتن رقبا در هر صنعت استفاده کنید. اگر به طور کامل نمی دانید که چگونه یک کسب و کار پول در می آورد، یا باید کمی تحقیق کنید یا شرکت دیگری پیدا کنید.

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

۳- آیا شرکت مزیت رقابتی دارد یا خیر

اکنون که شما مجموعه کاملی از شرکت‌ها و رقبای آنها را در نظر می‌گیرید، زمان آن رسیده است که فهرست را محدود کنید. مهمترین چیزی که در یک شرکت باید به دنبال آن بود، مزیت رقابتی پایدار یا همان چیزی است که وارن بافت آن را خندق می نامد.

بافت گفت:

“کلید سرمایه‌گذاری ارزیابی این نیست که یک صنعت چقدر بر جامعه تأثیر می‌گذارد یا چقدر رشد خواهد کرد. بلکه تعیین مزیت رقابتی هر شرکت معین و مهم‌تر از همه، دوام آن مزیت است”.

در مصاحبه ای در سال ۱۹۹۹ با فورچون او می گوید: “محصولات یا خدماتی که خندق های گسترده و پایدار در اطراف خود دارند، آنهایی هستند که به سرمایه گذاران پاداش می دهند.”

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

یک خندق می تواند از چندین منبع مختلف باشد. یادگیری در مورد اینکه چگونه عواملی مانند مقیاس، هزینه های سوئیچینگ، مارک های منحصر به فرد، مالکیت معنوی و اثر شبکه می تواند به یک شرکت برتری قوی نسبت به رقبای خود بدهد، به شما کمک می کند تا آنها را در شرکت هایی که در حال تحقیق هستید شناسایی کنید.

تعیین قیمت منصفانه برای سهام

۴- تعیین قیمت منصفانه برای سهام

پس از محدود کردن لیست سهامی که در نظر دارید به شرکت هایی با مزیت رقابتی قوی، زمان آن رسیده است که به بررسی قیمت سهام بپردازید. راه های زیادی برای ارزیابی قیمت فعلی سهام و اینکه آیا ارزش خوبی ارائه می دهد یا خیر وجود دارد.

نسبت قیمت به سود:

نسبت PE قیمت سهام یک شرکت را می گیرد و آن را بر سود هر سهم آن در سال گذشته تقسیم می کند. زمانی که نسبت PE آنها به کمتر از میانگین تاریخی خود می‌رسد، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام را با قیمت خوب معامله کنند. این معیار به بهترین وجه توسط شرکت های با سابقه ای که سود و رشد ثابت تولید می کنند، استفاده می شود.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

اما ممکن است دلیل خوبی برای معامله سهام با نسبت PE بالاتر از قبل وجود داشته باشد. اگر انتظار می‌رود رشد درآمد در چند سال آینده تسریع شود، سرمایه‌گذاران باید مایل به پرداخت بیشتر به ازای هر دلار سود باشند. به یاد داشته باشید، قیمت سهام توسط انتظارات آینده تعیین می شود. گذشته تنها می تواند به عنوان یک راهنمای تقریبی مورد استفاده قرار گیرد.

نسبت قیمت به فروش:

نسبت PS برای سهام های در حال رشدی که سودآور نیستند یا سود بسیار ناپایدار تولید می کنند مفیدتر است. باز هم، میانگین های تاریخی می تواند راهنمای خوبی باشد. اما مطمئن باشید که انتظارات آینده را در نظر  می گیرید.

نکته مهم این است که همه فروش ها برابر نیستند. یک شرکت ممکن است با یک محصول یا خدمات جدید وارد بازار شود که حاشیه سود بسیار متفاوتی نسبت به کسب و کار اصلی خود ایجاد کند. اما بیشترین رشد درآمد را به خود اختصاص دهد. در نتیجه، سرمایه گذاران باید انتظارات خود را برای چگونگی قیمت گذاری سهام نسبت به فروش های آتی تعدیل کنند.

در مورد برنامه سهام  بیشتر بدانید.

مدل‌سازی جریان نقدی تخفیف‌یافته:

به مسائل مالی یک تجارت بپردازید و شروع به پیش‌بینی رشد درآمد، حاشیه سود و سایر هزینه‌ها برای چندین سال آینده کنید. سپس از این پیش بینی ها برای درآمد و هزینه های عملیاتی برای ایجاد مدلی برای درآمدهای آتی استفاده کنید. این جریان‌های نقدی را با نرخ بازده مورد نیاز خود تنزیل کنید، و تخمینی برای ارزش سهام خواهید داشت. با تقسیم آن بر تعداد سهام موجود، قیمت سهام معقولی خواهید داشت.

بازده سود سهام:

اگر روی درآمد متمرکز هستید، بازده سود یکی دیگر از معیارهای مهمی است که باید در نظر بگیرید. اگر بازده سود سهام بالاتر از حد متوسط باشد، این می تواند نشان دهنده معامله آن با قیمت خوبی باشد. با این حال، مطمئن شوید که در تله بازده نیفتید. گاهی اوقات، سود سهام ناپایدار است. بنابراین حتما بررسی کنید که سود سهام بر اساس نسبت پرداخت شرکت به عنوان درصدی از درآمد و جریان نقدی آزاد چقدر امن است. و مطمئن شوید که منتظر باشید و بررسی کنید که درآمد و جریان نقدی پایدار و رو به رشد هستند. حتی ممکن است با پیش‌بینی رشد سود سهام در چند سال آینده، مدل تخفیف سود سهام خود را توسعه دهید.

انتخاب سهام