نحوه خواندن گزارش سالانه شرکت جهت سرمایه گذاری

نحوه خواندن گزارش سالانه شرکت جهت سرمایه گذاری

گزارش سالانه شرکت چیست؟ چگونه می توان برای تصمیم گیری بهتر در مورد سرمایه گذاری، گزارش سالانه را خواند.

گزارش سالانه، گزارش جامع و کاملِ سالانه یک شرکت است. این گزارش که در پایان سال مالی منتشر می شود، جزئیات فعالیت شرکت در طول سال را نشان می دهد. این گزارشات برای سهامداران شرکت و سایر اشخاص ذینفع ارسال می شود.

گزارش سالانه از آنجا که توسط شرکت منتشر شده است، کلیه داده ها و اطلاعات موجود در این گزارش به عنوان یک توضیح رسمی در نظر گرفته می شود. کارشناسان و سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری، این گزارش را مطالعه می کنند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

اما از آنجا که گزارش سالانه از داده ها و اصطلاحات مختلف زیادی تشکیل شده است، می تواند بسیاری از سرمایه گذاران عادی را از سرمایه گذاری دور کند.

در این مقاله، خواهیم فهمید که چگونه می توان برای تصمیم گیری بهتر در مورد سرمایه گذاری، گزارش سالانه را خواند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

بخش های مختلف گزارش سالانه کدامند؟

با ارائه عملکرد حساب سالانه یک شرکت، محتوای گزارش سالانه اطلاعات زیادی در مورد یک شرکت به شما می دهد. اگر برای اولین بار در یک شرکت سرمایه گذاری می کنید، ضروری است که گزارش سالانه آن را برای درک مالی و سبک مدیریت آن ارائه دهید. مولفه های گزارش سالانه شامل اطلاعات مالی و همچنین موارد غیر مالی در مورد یک شرکت است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

حال بخش های مختلف گزارش سالانه یک شرکت را بررسی می کنیم

اطلاعات غیر مالی شرکت

اطلاعات غیر مالی شرکت

ارتباطات بین سهامداران و مدیریت ارشد

 این یکی از مهمترین بخش های گزارش سالانه یک شرکت است که در آن مالکان و مدیران با سهامداران ارتباط برقرار می کنند. در این بخش از گزارش شرکت، آنها در مورد عملکرد سال گذشته، دستاوردها، موانع و چالش های پیش رو اطلاعات را ارائه می دهند.

گزارش مدیر

این بخش از گزارش شرکتی از عملکرد مالی شرکت در سال گذشته، پروژه های در دست اجرا، مشتریان بزرگ و سایر ابتکارات شرکت خبر می دهد. در حین گذراندن این بخش، تمرکز باید بر روی پروژه های در دست اجرا باشد و اینکه این شرکت توانسته است به موقع پروژه ها را به اتمام برساند یا خیر.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

بحث و تحلیل مدیریت

این یکی دیگر از مطالب حیاتی گزارش سالانه است. در این بخش، مدیریت، سهامداران را از فضای کاری شرکت باخبر می کند. این شامل چشم انداز صنعت، چشم انداز شرکت، خطرات و به روزرسانی های تحقیق و توسعه، و سایر موارد است. چشم انداز منابع انسانی، چالش ها و فرصت ها نیز در این بخش مهم وجود دارد.

جزئیات پرسنل مسئول اداره شرکت

در این بخش از گزارش شرکت، صلاحیت مدیران و سایر افراد اصلی مدیریت که مسئولیت تصمیم گیری از طرف شرکت را دارند، بیان شده است. همچنین جزئیات مربوط به آن دسته از کارکنان با دستمزد بالاتر ارائه می شود. در این بخش می توانید تحلیل کنید که آیا حقوق برابر با هنجارهای صنعت است یا خیر.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

گزارش حاکمیت شرکتی

این بخش از گزارش سالانه یک شرکت شامل: اطلاعات هیئت مدیره، سابقه حضور مدیران مختلف، جزئیات مربوط به جلسات عمومی گذشته و قبلی و توزیع سهام، و سایر موارد است. این بخش همچنین دارای اطلاعاتی در مورد ثبت و عامل انتقال در شرکت است.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

اطلاعیه درباره مجمع عمومی عادی سالانه

همانطور که از نامش پیداست، این بخش دارای اطلاعاتی در مورد جلسات عمومی سالانه شرکت است. این مولفه گزارش سالانه هر شرکتی همچنین اطلاعاتی درباره افزایش حقوق و دستمزد مورد نظر سهامداران و مدیران همراه با جزئیات مربوط به پروژه های توسعه جدید ارائه می دهد.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

اطلاعات مالی شرکت

اطلاعات مالی شرکت

گزارش حسابرس مستقل

بخش مالی گزارش سالانه شرکت با گزارش یک حسابرس مستقل که نظرات خود را در مورد اطلاعات مالی ارائه شده در گزارش سالانه ارائه می دهد، آغاز می شود.

گزارش حسابرس مستقل، درمورد مواردی نظیر انحراف از ضوابط عملی پذیرفته شده حساب، پیش فرض پرداخت به وام دهندگان، استفاده از وجوه جمع آوری شده توسط شرکت از وام دهندگان و سایر موارد، اطلاعات و نظرات کلیدی دارد.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

صورتهای مالی

– ترازنامه

این اطلاعات در مورد ترازنامه و دارایی های شرکت تا آخرین تاریخ سال مالی را ارائه می دهد. بدهی ها به منبع وجوهی اطلاق می شود كه شركت از آنها برای خرید دارایی های متعلق به خود استفاده می كند. ترازنامه یک شرکت برای درک سلامت مالی، دارایی ها و بدهی های آن حیاتی است.

– بیانیه سود و ضرر P / L

این گزارش اطلاعاتی سالانه دارای جزئیاتی از کل فروش شرکت در یک سال و هزینه هایی است که برای دستیابی به آن متحمل شده است. مانده پس از هزینه ها و مالیات، سود خالصی است که توسط سهامداران جمع شده است.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

– صورت جریان وجوه نقد

در گزارش مالی سالانه، صورت جریان وجوه نقدی جزئیاتی از وجه نقدی را که یک سازمان در سال مالی گذشته تولید کرده ارائه می دهد. در این بخش همچنین جزئیات پول نقد مورد استفاده در سرمایه گذاری وجود دارد. در عین حال، جزئیات پول دریافتی از فروش سرمایه گذاری را در اختیار دارد.

– برنامه های صورت های مالی

در این بخش از گزارش سالانه شرکت ها، تفکیک جزئیات اعداد نشان داده شده در صورت های مالی وجود دارد. آنها به درک بهتر این اظهارات همراه با جزئیات وام دهندگان، میزان وام، برنامه بازپرداخت و وثیقه های ارائه شده برای استفاده از وام های مختلف کمک می کنند. درک اعداد مالی با این مولفه آسان می شود.

در مورد افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

– افشای احزاب مرتبط

افشای معامله ای که با مروجین و نهادهای دیگر انجام می دهد برای هر شرکت اجباری است. تجزیه و تحلیل دقیق این معاملات نشان می دهد که آیا مروج از معاملات متنوعی برای انتقال پول از شرکت به خود استفاده می کند یا خیر.

این بخش از گزارش شرکتی شرکت به شما کمک می کند تا تعیین کنید آیا مروجان در ازای سهامداران اقلیت، بودجه و سود می گیرند یا خیر.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بیشتر بدانید.

گزارش های مالی را از کجا تهیه کنید؟

گزارش های مالی را از کجا تهیه کنید؟

منابع مختلفی وجود دارد که می توانید گزارش سالانه یک شرکت را از آنها دریافت کنید. بعضی از آنها در زیر عنوان شده اند:

وب سایت شرکت

وب سایت سازمان، منبع اصلی جستجوی گزارش سالانه یک شرکت است. با مرور وب سایت رسمی شرکت و بازدید از صفحه سرمایه گذار می توانید گزارش سالانه را بارگیری کنید.

وب سایت های بورس اوراق بهادار

همچنین می توانید گزارش سالانه یک شرکت در بورس سهام را پیدا کنید. برخی از صرافی ها از یک ویژگی جستجو برخوردارند که می توانید بیانیه سالانه یک شرکت را از آنجا بارگیری کنید.

وب سایت های مالی

بسیاری از وب سایت های مالی، گزارش های سالانه شرکت را نیز ارائه می دهند. در این وب سایت ها، به راحتی می توانید گزارش ها را در قالب های مختلف بارگیری کنید. از جمله Excel و PDF و غیره

در پایان:

گزارش های سالیانه ابزارهای خوبی برای سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری است. گزارش را با دقت بخوانید تا بفهمید آیا شرکت توانایی رشد دارد.

علاوه بر تجزیه و تحلیل صورت های مالی، مطمئن شوید که از پاورقی ها نیز استفاده می کنید تا درک بهتری داشته باشید.

گزارش های سالیانه شرکت چیست؟