نحوه محاسبه سود سهام، سود انباشته و صورت جریان نقدی

نحوه محاسبه سود سهام، سود انباشته و صورت جریان نقدی

سود سهام، پرداخت نقدی پس از مالیات به سهامداران است. حساب سود انباشته در بخش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه، سود انباشته، منهای پرداخت سود سهام را نگهداری می کند. صورت جریان وجوه نقد جریان های نقدی یک شرکت فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی را نشان می دهد. برای محاسبه سود سهام، سود انباشته و جریان نقدی به صورتهای مالی دو دوره متوالی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

محاسبه پرداخت سود سهام

محاسبه پرداخت سود سهام

اطلاعیه سود سهام را پیدا کنید

بیانیه مطبوعاتی که پرداخت سود سهام را اعلام می کند دریافت کنید، که باید در بخش روابط با سرمایه گذار در وب سایت یک شرکت باشد. اعلامیه معمولاً شامل مبلغ سود هر سهم و تاریخ پرداخت است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

تعداد سهام باقی مانده را بیابید

تعداد سهام موجود را از قسمت حقوق صاحبان سهام ترازنامه بدست آورید. معمولاً یادداشتی در زیر خط سهام عادی وجود دارد که تعداد سهام موجود را نشان می دهد. اگر شرکت دارای سهام ممتاز موجود است، سود سهام ممتاز را جداگانه محاسبه کنید. زیرا معمولاً مقادیر سود سهام عادی و ترجیحی یکسان نیستند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

سود سهام را محاسبه کنید

حاصلضرب سود هر سهم و تعداد سهام معوق را محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر تعداد سهام معوق ۱ میلیون باشد و شرکت سود سهام ۲۵ سنت برای هر سهم را اعلام کند، پرداخت سود معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار (۱ میلیون در ۲۵ سنت) است. البته توجه داشته باشید که شرکت سود سهام را در تاریخ پرداخت که معمولاً چند هفته پس از اعلام سود است پرداخت می کند.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

محاسبه سود انباشته

محاسبه سود انباشته

تراز اولیه سود انباشته را پیدا کنید

مانده سود انباشته ابتدایی را که مانده پایان دوره قبل است، دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

درآمد خالص را اضافه کنید

هزینه خالص دوره جاری را به مانده سود انباشته ابتدایی اضافه کنید. درآمد خالص برابر است با فروش منهای مجموع بهای تمام شده کالای فروخته شده، هزینه های عملیاتی، هزینه های بهره و مالیات. این معمولاً خط پایانی صورت سود و زیان یک شرکت است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

مانده پایانی سود انباشته را پیدا کنید

سود سهام پرداختی را از نتیجه کم کنید تا مانده سود انباشته نهایی را بدست آورید. به عنوان مثال، اگر مانده اولیه سود انباشته ۱۰۰,۰۰۰ دلار، درآمد خالص ۵۰,۰۰۰ دلار و پرداخت سود سهام ۲۵,۰۰۰ دلار باشد، مانده سود انباشته پایانی ۱۲۵,۰۰۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ دلار + ۵۰,۰۰۰ دلار – ۲۵,۰۰۰ دلار) است. شرکت ها ممکن است صورت جداگانه ای از سود انباشته تهیه کنند تا مشتق مانده پایانی سود انباشته را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

محاسبه صورت جریان نقدی

محاسبه صورت جریان نقدی

موجودی اولیه نقدی را پیدا کنید

موجودی نقدی اولیه را دریافت کنید، که موجودی نقدی پایانی در صورت جریان نقد قبلی است.

بیشتر بخوانید: : نرم افزار امور سهامداری

تعیین جریان نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی

جریان نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی را تعیین کنید. از درآمد خالص دوره شروع کنید. سپس برای معاملات غیرنقدی و تغییرات سرمایه در گردش تنظیم کنید. معاملات غیرنقدی شامل هزینه های استهلاک و خرید و فروش اعتباری است. سرمایه در گردش تفاوت بین دارایی های جاری، مانند موجودی کالا و حساب های دریافتنی، و بدهی های جاری، مانند حساب های پرداختنی و بهره پرداختنی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

جریان نقدی حاصل از سرمایه گذاری و تامین مالی را پیدا کنید

جریان نقدی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری و تامین مالی را بیابید. فعالیت های سرمایه گذاری شامل سرمایه گذاری در شرکت های دیگر و فروش یا خرید دارایی های ثابت مانند ساختمان ها و تجهیزات می باشد. فعالیت های تامین مالی شامل معاملات با اعتباردهندگان و سرمایه گذاران، مانند انتشار سهام و اوراق قرضه، درآمد و بازپرداخت وام، و پرداخت سود سهام به سهامداران است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

جریان های نقدی را به موجودی اولیه پول اضافه کنید

برای محاسبه خالص جریان نقدی دوره، جریان های نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی را اضافه کنید. سپس، خالص جریان نقدی را به موجودی نقدی اولیه اضافه کنید تا مانده نقدی پایانی محاسبه شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

محاسبه سود سهام