نرخ گردش دارایی چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟

نرخ گردش دارایی چیست؟ چگونه محاسبه می شود؟

اطلاعات مربوط به نرخ گردش دارایی، یکی از نسبت های مالی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل عملکرد سهام است. سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار را می توان با نسبت های مختلف مالی تحلیل کرد. اطلاعاتی که سرمایه گذاران درباره آن کنجکاو هستند مانند عملکرد، سودآوری و نسبت های ریسک آن، با این نسبت ها بدست می آیند. نرخ گردش دارایی یکی از این نسبت هاست.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

این نسبت که اطلاعات مهمی در مورد عملکرد سهام در بورس اوراق بهادار می دهد، نشان دهنده توانایی شرکت در استفاده از دارایی های خود است. بر این اساس، این نشان می دهد که عملکرد سهام شرکت بالا است یا پایین.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

اطلاعات مهم در مورد نسبت گردش دارایی:

نرخ گردش دارایی چیست؟

نرخ گردش دارایی چیست؟

نسبتي كه ارزش فروش يا درآمد شركت را نسبت به ارزش دارايي آن اندازه گيري مي كند، به عنوان نسبت گردش دارايي شناخته مي شود. همچنین شاخصی از کارایی شرکت در استفاده از دارایی های آن برای درآمدزایی است.

هرچه این نسبت که به عنوان نرخ گردش دارایی نیز شناخته می شود بیشتر باشد، درآمد شرکت از دارایی های آن کارآمدتر است. اگر کم باشد، می توان فهمید که او از دارایی خود به طور موثر برای فروش استفاده نمی کند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام ناشران و سهامداران بیشتر بدانید.

در واقع:

هرچه یک شرکت تجارت بیشتری انجام دهد، بهتر است. زیرا این باعث افزایش پتانسیل سود می شود.

وقتی حاشیه سود شرکتی که از این طریق عمل می کند ۱٪ بهبود یابد، بازده حقوق صاحبان سهام می تواند ۵٪ تا ۱۰٪ افزایش یابد. بنابراین، باید به عنوان یک نسبت مهم برای یک سرمایه گذار مورد بررسی قرار گیرد.

در مورد نرم افزار سهام بخوانید.

چگونه نرخ گردش مالی دارایی را محاسبه کنیم؟

چگونه نرخ گردش مالی دارایی را محاسبه کنیم؟

این نسبت؛ درآمد کل هر واحد دارایی متعلق به یک شرکت را محاسبه می کند. برای این منظور، تقسیم کل درآمد بر متوسط ​​دارایی های دوره بررسی شده کافی است.

همانطور که از فرمول قابل درک است، افزایش گردش مالی شرکت باعث افزایش نرخ گردش دارایی می شود. به همین ترتیب، کاهش ترازنامه شرکت تأثیر فزاینده ای در نسبت دارد.

اگر گردش مالی یک شرکت نسبت به کل دارایی آن کم باشد، گردش دارایی آن کم خواهد بود. این ممکن است دارایی های بیکار و بلااستفاده را نشان دهد. به همین ترتیب، از این دارایی ها نمی توان به طور موثر استفاده کرد. بنابراین اگر یک ترازنامه بزرگ نگه داشته شود، باید به طور موثر استفاده شود.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بورس بیشتر بدانید.

چند قانون کلی وجود دارد که باید برای محاسبه این نسبت بدانید.

 

  1. اولین مورد این است که یک شرکت، اثربخشی استفاده از دارایی های خود را اندازه گیری می کند. هر چه عدد بیشتر باشد، بهتر است. با این حال، لازم است تجارت با بخش مربوطه آن شرکت مقایسه شود. صنایع مختلف دارای سنت ها، اقتصاد، نیروهای بازار مختلف هستند و باید هنگام محاسبه گردش دارایی شرکت مورد توجه قرار گیرند. گردش مالی یک فروشگاه مواد غذایی و مشاغلی که تجهیزات سنگین ساخت و ساز تولید می کند یکسان نخواهد بود. گردش مالی فروشگاه مواد غذایی سریعتر و بیشتر از شرکت دیگر خواهد بود.

  2. قانون دوم این است که هر چقدر گردش دارایی یک شرکت بیشتر باشد، حاشیه سود آن کمتر است. زیرا بسیاری از مشاغل رویکردی با حاشیه کم و حجم بالا را در پیش گرفته اند که می تواند منجر به رشد سریع و صرفه اقتصادی در مقیاس شود.

  3. قانون سوم ممکن است موارد خاصی باشد که مدیریت به طور عمدی گردش مالی را کاهش می دهد. زیرا می توان باور داشت که محصولات یک شرکت کم ارزش هستند. به همین ترتیب، عواملی وجود دارد که باعث می شود مدیران بازار فکر کنند که در آن زمان فروش در ضرر است.

در مورد شبکه اجتماعی سهام بیشتر بدانید.

بنابراین، شما با محاسبه نرخ گردش دارایی به تصمیم گیری خود پایان نمی دهید. بلکه انجام تحقیقات از بسیاری جهات برای تصمیم گیری صحیح، مهم است.

چگونه نرخ گردش مالی دارایی را تفسیر کنیم؟

نرخ گردش فعال طبق قوانینی که در بالا توضیح دادیم متفاوت است. همچنین به این معنی است که شرکت در سال چند بار کل دارایی خود را به سود تبدیل می کند.

شرکتی با نسبت ۱٫۵ در حال انجام معاملات منطقی است. مقادیر ۲ و بالاتر نشان دهنده عملکرد بسیار خوب شرکت است.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

شرکت هایی که نسبت بالایی دارند به طور کلی از بخشهایی تولید نمی کنند خارج می شوند، به کالای فروخته شده ارزش کمی می دهند و با حاشیه سود پایین کار می کنند. شرکتهایی که هم نسبت بالایی دارند و هم حاشیه سود زیاد، از بیشترین ارزش برای سرمایه گذار بلند مدت برخوردار هستند.

این نرخ که معمولاً سالانه محاسبه می شود، در بخشهای خاصی زیاد است. کالاهای اساسی خرده فروشی و مصرفی از این جمله هستند. اینها علی رغم دارایی اندک، حجم فروش بالایی دارند.

از طرف دیگر، شرکت های فعال در بخشهایی مانند تاسیسات و املاک و مستغلات، با وجود دارایی زیاد، گردش دارایی کمی دارند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

گردش مالی دارایی ها در صنایع مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد. مقایسه نسبت گردش دارایی یک شرکت خرده فروشی و یک شرکت ارتباطات از راه دور بسیار کارآمد نخواهد بود. بنابراین به خاطر داشته باشید که مقایسه فقط باید بین شرکت های مختلف در یک صنعت انجام شود.

چگونه نرخ گردش مالی دارایی را تفسیر کنیم؟