نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

نسبت قیمت به جریان نقدی یا نسبت قیمت بر سود سهام، یکی از مطالبی است که باید هنگام انتخاب سهام مورد بررسی قرار گیرد. در بخش قبلی مقاله توضیح دادیم که نسبت قیمت بر سود سهام چیست؟ در این بخش به این پرسش پاسخ می دهیم که : نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

تجزیه و تحلیل جریان نقدی مربوط به قیمت همچنین به مقایسه شرکت های مختلف در یک صنعت، صرف نظر از تفاوت حسابداری خاص، کمک می کند. داشتن نسبت قیمت / درآمد بیشتر برای یکی از دو شرکت در یک صنعت به طور مستقیم می تواند به این معنی باشد که نسبت بزرگتر گران تر خواهد بود. شرکت هنوز هم باید از منظر کلی تجارت مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که شرکت با نسبت زیاد، جریان نقدی بسیار ضعیفی داشته باشد. همچنین قیمت سهام نیز به همان میزان بهبود نیافته باشد.

در عین حال، ممکن است سرمایه گذاران به دلیل شهرت، با پرداخت بیشتر به توافق برسند. به همین دلیل، انتظار بازگشت شدیدی در شرکت وجود دارد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهامداران و سهام بیشتر بدانید.

لازم به ذکر است که ارزیابی نسبت قیمت / درآمد ممکن است با توجه به درک و ریسک پذیری سرمایه گذاران تغییر کند. به همین دلیل است که تحلیلگران همیشه ضریب را با انتظار بازار مقایسه می کنند.

همانطور که قابل درک است، نیروهای محرک یک نسبت نیز باید کشف شود. از احساس سرمایه گذار گرفته تا میزان ریسک و مدیریت باید در نظر گرفته شود. این امر به تجزیه و تحلیل دقیق مالی نیاز دارد تا مشخص شود آیا مدیریت برای افزایش جریان های نقدی برای کوتاه مدت و در ازای استهلاک بلند مدت، از اقدامات خلاقانه تجاری استفاده کرده است یا خیر.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

ملاحظات هنگام استفاده از نسبت جریان نقدی قیمت

ملاحظات هنگام استفاده از نسبت جریان نقدی قیمت

جریان وجه نقد عملیاتی و جریان وجه نقد آزاد بیشترین ضرایب مورد استفاده هستند. با این حال، لازم است درک کنیم که چگونه هر شرکت این اعداد را گزارش می کند و تجزیه و تحلیل مشابهی را انجام می دهد.

اطمینان از اینكه مدیریت هیچ تعدیل گزافی برای افزایش موقعیت نقدی كوتاه مدت انجام نمی دهد، نیز مهم است. نسبت قیمت / درآمد در صورتی که جریان نقدی مثبتی داشته باشند؛ اما به دلیل اقلام بزرگ غیر نقدی سود منفی داشته باشند، ابزاری قدرتمند برای ارزیابی شرکت است. بعلاوه، اگر شرکتی جریان نقدی مثبتی ایجاد نکند، این نسبت بی فایده خواهد شد.

بنابراین، نسبت قیمت / درآمد باید به موازات نسبت های ارزیابی مانند P / E و بازده سود سهام، تجزیه و تحلیل شود. همچنین می تواند با معیارهای ارزیابی مطلق مانند جریان نقدی با تخفیف، که ارزش مطلق یک شرکت را با توجه به چشم اندازهای آینده فراهم می کند، استفاده شود. در نتیجه، نسبت قیمت / درآمدابزاری مفید برای مقایسه بازده نقدی شرکت با ارزش بازار آن است. اما استفاده از آن با در نظر گرفتن محدودیت ها و روندها بسیار مهم است.

در مورد سامانه تحلیل بازار بورس بیشتر بدانید.

تفاوت بین جریان نقدی و درآمد

تفاوت بین جریان نقدی و درآمد

برای درک اینکه چرا نسبت قیمت به جریان نقدی مهم است، ذکر چند نکته دیگر ضروری است. در این مرحله، دانستن تفاوت بین جریان نقدینگی و سود، مفید خواهد بود.

صورت سود و زیان (درآمد) همیشه با صورت جریان نقدینگی همخوانی ندارد. به لحاظ نظری این امکان وجود دارد که یک شرکت سودهای کلانی را گزارش کند و به دلیل مشکلات نقدینگی نتواند قبض های خود را پرداخت کند.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

همچنین ممکن است اینگونه باشد که در صورت سود و زیان شرکت این تصور ایجاد می شود که پول نقد آن کمتر از مقدار واقعی است. در اینجا می توانیم با یک مثال شرایط را توضیح دهیم.

مثال:

شما می خواستید یک شیرینی فروشی باز کنید و برای این کار از وام ۱۰۰۰۰۰ تومان استفاده کردید. شما ۸۰ هزار تومان برای تجهیزات هزینه كردید. ۲۰ هزار تومان پول نقد برای سرمایه در گردش به جا گذاشتید. انتظار دارید این تجهیزات ۱۰ سال عمر کنند. در پایان این ۱۰ سال، تجهیزات هیچ ارزشی ندارند.

ترازنامه ۸۰،۰۰۰ تومان هزینه های دارایی، کارخانه و تجهیزات را نشان می دهد. همچنین ۲۰،۰۰۰ تومان به صورت نقدی ذکر شده است. بنابراین هیچ چیز دیگری در ترازنامه ظاهر نخواهد شد.

اگر در پایان سال هیچ فروشی انجام نداده اید، درآمد استهلاک ۰ تومان و ۸۰۰۰ تومان (۸۰٫۰۰۰ تومان در ۱۰ سال) هزینه استهلاک در صورت سود و زیان دیده می شود. به عبارت دیگر، این شرکت طی ۱۰ سال ۸۰،۰۰۰ تومان ارزش خود را از دست می دهد. ترازنامه ضرر عملیاتی ۸۰۰۰ تومان قبل از کسر مالیات را محاسبه می کند.

بنابراین، در پایان سال اول، ترازنامه ۲۰ هزار تومان نقد، ۸۰ هزار تومان املاک، امکانات، هزینه های تجهیزات و -۸۰۰۰-درآمد عاید نشده را نشان می دهد.

مارکینگ -۸۰۰۰ تومان در ترازنامه برای محاسبه ارزش استهلاک تجهیزات طی ۱۰ سال آینده ادامه دارد.

با این حال، این همه ی واقعیت نیست. زیرا شما هر ساله ۸۰۰۰ تومان پول نقد ندارید. سال اول همه آن پول را خرج کردید. با این وجود، نسبت P / E با استفاده از سود صورت سود و زیان محاسبه می شود. بنابراین شامل هزینه های استهلاک نیز می شود. در واقع، این شرکت ۸۰۰۰ تومان پول نقد بیشتر از وضعیت درآمد خود داشت. صورت جریان وجوه نقد منعکس کننده این اختلاف است. بنابراین، نسبت به صورت سودآوری قابل اطمینان تر است. با این حال، این بدان معنا نیست که سایر نسبت ها قابل تأمل نیستند.

نسبت جریان نقدی به سود سهام