نسبت P/E و نسبت PEG

نسبت P/E و نسبت PEG

به عنوان یک قاعده، یک نسبت P/E بالا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نسبت به شرکت‌هایی که نسبت P/E پایینی دارند، انتظار رشد درآمد آتی بالاتری برای شرکت دارند. نسبت پی ای پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که ارزش بازار فعلی شرکت نسبت به ارزش واقعی آن پایین است یا در مقایسه با روندهای گذشته خود بسیار خوب عمل می کند. در هر صورت، نسبت P/E به صورت «هیچ» بیان می‌شود. زیرا مخرج زمانی که سود شرکت صفر باشد یا ضرر داشته باشد، خالی می‌ماند. اگرچه از نظر تئوری محاسبه نسبت پی ای منفی امکان پذیر است، اما این روش پرکاربرد نیست.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

از نظر تئوری، یک نسبت P/E استاندارد شده را می توان با در نظر گرفتن نسبت پی ای میانه طی چندین سال فرموله کرد. به این ترتیب، از آنجایی که به یک معیار برای این تبدیل می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آن نسبت تصمیم بگیرند که آیا سهام ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر.

نسبت P/E در مقابل بازدهی سود

نسبت P/E در مقابل بازدهی سود

وقتی نسبت پی ای را معکوس می کنیم، بازده سود را دریافت می کنیم. بازده سود از تقسیم سود هر سهم بر قیمت سهام بدست می آید و به صورت درصد بیان می شود.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

بازده به عنوان یک معیار ارزش گذاری سرمایه گذاری به اندازه نسبت P/E به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. سرمایه گذاران اغلب ترجیح می دهند از معیارهای مبتنی بر ارزش مانند P/E استفاده کنند.

از سوی دیگر، زمانی که یک شرکت سود صفر یا منفی دارد، بازده سود می تواند ابزار اندازه گیری مفیدی باشد. چنین وضعیتی به ویژه در شرکت های تازه تاسیس و شرکت های با فناوری پیشرفته رایج است. در این شرکت ها، زمانی که سود هر سهم منفی باشد، نسبت پی ای وجود نخواهد داشت. با این حال، یک بازده سود منفی ایجاد می کند که می تواند به عنوان معیاری برای مقایسه استفاده شود.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

نسبت P/E و نسبت PEG

حتی نسبت P/E آینده نیز نمی تواند بگوید که آیا نسبت پی ای شرکت همیشه برای نرخ رشد پیش بینی شده شرکت مناسب است یا خیر. بنابراین سرمایه گذاران برای جبران این کمبود از نسبت دیگری به نام نسبت PEG استفاده می کنند. این نسبت اساساً تغییری از نسبت P/E رو به جلو است.

نسبت PEG به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا با تجزیه و تحلیل سود امروز شرکت و نرخ رشد مورد انتظار شرکت در آینده، محاسبه کنند که آیا قیمت فعلی سهام بیش از حد ارزش گذاری شده است یا خیر. PEG با تقسیم نسبت P/E تاریخی یک شرکت بر نرخ رشد سود آن برای یک دوره معین محاسبه می شود. نسبت PEG تصویری یکنواخت‌تر از نسبت P/E ارائه می‌دهد. زیرا تخمین‌های سود آتی شرکت و همچنین استفاده از داده‌های P/E تاریخی را در نظر می‌گیرد.

در مورد نرم افزار جامع تحلیل بازار بخوانید.

برای مثال، نسبت P/E پایین نشان می‌دهد که یک سهام قیمت بازار پایینی دارد و باید خریداری شود، اما زمانی که نسبت PEG در میان باشد ممکن است داستان متفاوتی پیش بیاید. اگرچه این نسبت ممکن است بر حسب بخش ها متفاوت باشد، اما به عنوان یک قاعده، اگر نسبت PEG کمتر از ۱ باشد، در نظر گرفته می شود که قیمت فعلی شرکت نسبت به ارزش آن پایین است.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

نسبت P/E مطلق در مقابل نسبت P/E نسبی

تحلیلگران همچنین بین نسبت پی ای مطلق و نسبت P/E نسبی تمایز قائل می شوند و از آنها به عنوان ابزارهای مختلف استفاده می کنند.

نسبت پی ای مطلق:

شمارشگر این نسبت معمولاً قیمت فعلی سهام است. مخرج می تواند سود هر سهم گذشته، سود تخمینی هر سهم برای ۱۲ ماه آینده یا ترکیبی از دو سه ماهه قبلی و بعدی باشد. هنگام تشخیص P/C مطلق از P/C نسبی، مهم است که به یاد داشته باشید که P/C مطلق نشان دهنده نسبت P/C دوره زمانی جاری است. به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی سهام ۱۰۰ دلار و سود هر سهم آن در ۱۲ ماه گذشته ۲ دلار باشد، نسبت P/E 50 خواهد بود.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار در بازار بورس بخوانید.

نسبت پی ای نسبی:

نسبت P/E نسبی با مقایسه P/E مطلق فعلی با یک ابزار محک داده شده یا با محدوده P/E که در یک دوره زمانی، مانند ۱۰ سال گذشته رخ داده است، تعیین می‌شود. P/E نسبی نشان دهنده درصد نرخ فعلی بر اساس داده های تاریخی است. معمولاً، درصدی بر اساس بالاترین مقدار به دست آمده در دوره زمانی تعیین می‌شود، اما P/E فعلی را نیز می‌توان با پایین محدوده مقایسه کرد تا سطح پایین تاریخی را نشان دهد.

پی ای نسبی مقداری زیر ۱۰۰% خواهد داشت اگر سطح فعلی کمتر باشد (از بالا یا پایین تاریخی). اگر این نسبت بالاتر از ۱۰۰٪ باشد به این معنی است که نسبت فعلی از داده های تاریخی بیشتر است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

نسبت PEG

محدودیت در استفاده از نسبت

در حالی که سرمایه‌گذاران اغلب مشتاق هستند که یک معیار جادویی واحد پیدا کنند و سرمایه‌گذاری‌های خود را بر اساس آن معیار ارزیابی کنند، نسبت پی ای نیز به دلیل چندین عامل مهم، معیار کافی برای پایه‌گذاری هر تصمیم سرمایه‌گذاری به تنهایی نیست. اول اینکه شرکت هایی که سود ندارند در محاسبه P/E مشکل دارند. تئوری های مختلفی در مورد نحوه برخورد با این موضوع وجود دارد. برخی می گویند P/E منفی وجود دارد و برخی دیگر P/E را ۰ می پذیرند و برخی دیگر می گویند پی ای وجود ندارد و تا زمانی که شرکت به سوددهی نرسد قابل تفسیر نیست.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

مشکل دیگری هنگام مقایسه شرکت ها بر نسبت P/E ایجاد می شود. این واقعیت که شرکت‌ها و صنایع روش‌های متفاوتی برای کسب درآمد دارند و زمان‌بندی‌های متفاوتی دارند، می‌تواند تفاوت‌های تناسبی دیوانه‌واری را به‌ویژه بین صنایع مختلف ایجاد کند. به عنوان مثال، مقایسه یک شرکت مخابراتی و انرژی بر روی نسبت P/E ممکن است به این فرض منجر شود که یکی از آنها نسبت به دیگری سرمایه گذاری برتری دارد، اما این فرض به سادگی درست نیست. به این دلایل، هنگام مقایسه نسبت‌های P/E، فقط باید شرکت‌هایی را در همان صنعت لحاظ کنید.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

نظرات دیگر

همانطور که در بالا گفته شد، تفسیر نسبت P/E یک شرکت تنها زمانی می تواند منطقی باشد که با رقبای خود در همان صنعت مقایسه شود. برای مثال، نسبت P/E بالای یک شرکت انرژی می‌تواند برای سرمایه‌گذار ترسناک باشد. با این حال، اگر کل بخش نسبت P/E بالایی داشته باشد، اضطراب سرمایه گذار جای خود را به تسکین خواهد داد.

علاوه بر این، بدهی یک شرکت می تواند نسبت P/E را نیز تغییر دهد که بر قیمت سهام و درآمد شرکت تأثیر می گذارد. شرکتی که بدهی بیشتری دارد احتمالاً نسبت P/E کمتری خواهد داشت. با این حال، اگر کسب و کار را به خوبی مدیریت کند، شرکتی که بدهی بالایی دارد، به لطف ریسک‌هایی که می‌پذیرد، می‌تواند به معیارهای بالاتری در مقایسه با شرکت دیگر دست یابد.

در مورد سامانه تحلیل بازار بخوانید.

علاوه بر این، مشکل دیگری ناشی از ماهیت فرمول وجود دارد. برای اینکه نسبت P/E دقیق باشد، در درجه اول به دقت قیمت سهام و برآورد سود هر سهم متکی است. قیمت سهام دائماً در نوسان است و در معرض دستکاری است، زیرا برآوردهای سود از خود شرکت است. بنابراین سرمایه گذاران و تحلیلگران باید به شرکت اعتماد کنند. اگر این تصور وجود داشته باشد که این اعتماد شکسته شده است، سهام ریسک بالاتر و در نتیجه ارزش کمتری در نظر گرفته می شود.

برای کاهش خطر اطلاعات نادرست، تحلیلگران از معیارهای مختلفی غیر از نسبت P/E استفاده می کنند. زیرا حتی اگر این شرکت سیاست دستکاری برای بهتر به نظر رسیدن داشته باشد، باید برای دستکاری تمام اعداد بسیار سخت تلاش کند، که انجام این کار دشوار است. بنابراین، به همه این دلایل، نسبت P/E یکی از نقاط مرجع اصلی در تحلیل شرکت است، اما به هیچ وجه تنها معیار نیست.

نسبت p/e