فناوری اطلاعات در بسترهای نرم افزاری

فناوری اطلاعات در بسترهای نرم افزاری

بسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با رایانه و انفورماتیک ادغام می‌کنند، این درحالی است که این‌ها ابزارهای فیزیکی فناوری اطلاعات می‌باشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات پوشش می‌دهد. سید حامد خسروانی شریعتی در مقاله‌ای در همین زمینه آورده‌است که:

با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، رایانه، شبکه، نرم‌افزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه می‌گردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه می‌گردد.(۱)

اتفاقاتی که در حوزه ی فناوری اطلاعات در بحث بسترهای نرم افزاری در کشورمان افتاده است، را می توان از لحاظ زمانی به ۴ بخش تقسیم کرد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

بازه ی اول زمانی که کاملا به صورت سنتی کار می شده است. تقریبا تمام اطلاعات و داده ها اعم از:

  • اعداد

  • محاسبات 

  • تاریخچه ها

و… بر روی کاغذ نگه داری می شدند. مانند دفتر حساب و کتاب و یا دفتر کل معین که کماکان نیز به واسطه ی مجموعه ای از قوانین همچنان وجود دارد.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

با ورود کامپیوتر به ایران و گسترش آن، اولین اتفاق نرم افزاری در حوزه ی فناوری اطلاعات در کشورمان افتاد. و آن اینکه کم کم یاد گرفتیم این اطلاعات چنانچه به صورت الکترونیکی نگه داری شوند:

  • دستری به آن ها سریع تر است.

  • بسیاری از محاسبات را می تواند ماشین انجام داد.

  • داده ها نظم خواهند گرفت.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

پیشرفت بعدی که در حوزه ی نرم افزار بعد از گذشت حدود ۱۵-۲۰ سال اتفاق افتاد، این بود که:

  • کشورمان از لحاظ صنعتی بسیار رونق گرفت. ولی از نظر نرم افزاری پیشرفت خاصی دیده نشد.

به همین خاطر زمان و هزینه های زیادی صرف شد تا بخش بزرگی از صنعت کشورمان به صورت الکترونیکی درآید. به دلیل همین عقب ماندگی و عدم پیشرفت هم زمان صنعت و نرم افزار، همچنان نیز در بخش های مختلف صنعت عدم حضور فناوری الکترونیک به چشم می خورد. با این حال هنوز نتوانستیم که پیشرفت صنعت و نرم افزار را با هم همگام کنیم.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

فناوری اطلاعات و سهم آن در نرم افزار  مدیریت سهام

نسل های فناوری در ایران

پس از قوت گرفتن ساختارهای نرم افزاری که در واقع پله اول بود و سپس بهره گرفتن از مزایای الکترونیکی شدن، منظم شدن داده ها، طبقه بندی اطلاعات و دسترسی سریع اطلاعات، دیگر صرفا نگهداری و ثبت اطلاعات به صورت الکترونیکی، کارشناسان و مدیران شرکت ها و سازمان ها را راضی نمی کرد و حال مفهوم گزارش گیری و استفاده از ابزارهای نرم افزاری کاملا  درک شده بود و دیگر به دنبال گرفتن خروجی های مناسب و مختلف بودند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

بنابراین انتظارات یک سطح ارتقا پیدا کرد و در واقع:

ماشین علاوه بر ثبت اطلاعات و نگهداری و طبقه بندی داده ها، باید خروجی های مناسب را هم بدهد و در واقع درک این موضوع که افزایش سرمایه اصلی هر صنعتی در حوزه فناوری اطلاعات، داده ها هستند و با همین داده هاست که می توان هزاران خروجی گرفت، اصل رونق صنعت فناوری در ایران بود.

در سطح بعدی که در حال حاضر در آن هستیم، مرحله ی هوش مصنوعی است. حال که ماشین اطلاعات را نگه داری میکند و خروجی مناسب میگیرد، چرا به جای انسان فکر و تحلیل نمی کند؟

با این حجم وسیع از اطلاعات و افزایش شتاپ  ، سطح چهارم از رشد فناوری خیلی سریع و بلافاصله پس از امکان تحلیل الکترونیکی داده  به میان آمد و آن این است که چرا ماشین به جای انسان تصمیم نمی گیرد؟ که در اصطلاح Machine Learning  می گویند، که فعلا درکشورمان در فاز تحقیق و مطالعه است.

در مورد سامانه جامع تحلیل سهام و بازار سرمایه بیشتر بدانید.

  • بخشی از صنعت کشور از بهره گیری کامل از صنعت نرم افزار و استفاده از مزایای آن محروم شدند.

با تمام این ها، به دلیل عدم رعایت یک سری قوانین در کشور و همچنین مقاومت برخی افراد تصمیم گیرنده و نیز مدیران برخی صنایع در مقابل تغییرات، بخشی از صنعت کشور از بهره گیری کامل از صنعت نرم افزار و استفاده از مزایای آن محروم شدند.

به طور مثال :

خیلی از صنایع همچنان در سطح های پایین تری از فناوری باقی مانده اند. صنعت بانک همچنان در سطح ۲ است و هنوز به سطح ۳ نرسیده است. حتی در همین نظام بانکی کشور، بانک ها با بانک مرکزی که در یک لایه هستند، اختلاف سطح و پیشرفت در فناوری در آن ها به وضوح دیده می شود. همچنین در مثال دیگر عدم همانگی و یکپارچگی سیستمی بین مناطق آزاد تجاری و بانک ها است که باعث عدم ارتباط موثر این دو حوزه  می شود. اما حوزه بورس سطح سوم از رشد فناوری را به پایان رسانده است. وارد سطح ۴ که همان الگوهای ماشینی یا ماشین های الگو پذیر است، شده اند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

در نهایت با بررسی ۴ سطحی از رشد فناوری ، می توان گفت صنایع مختلف کشور همچنان جای کار بسیاری را در این حوزه دارا هستند و نیز مدیریت سهام  بهتر و گسترش یکپارچگی در استفاده از نرم افزارها در تمامی سازمان ها  و صنایع ، می تواند چرخ توسعه ی فناوری کشورمان را با سرعت بیشتری بچرخاند.

فناوری اطلاعات