هزینه فرصت چیست؟ برنامه‌ریزی اقتصادی و مالی

هزینه فرصت چیست؟ برنامه‌ریزی اقتصادی و مالی

بیاموزید که چرا اقتصاددانان به “هزینه فرصت” یا Opportunity Cost اشاره می کنند؟ چرا این یک عامل بزرگ برای سرمایه گذارانی است که در حال بررسی نحوه تخصیص منابع هستند مهم است؟

هزینه فرصت به چیزی اشاره دارد که با رفتن یک گزینه به گزینه مشابه دیگر از دست می دهید. این مفهوم بخش مهمی از برنامه‌ریزی اقتصادی و مالی است. تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن هزینه‌های فرصت کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که وجوه، منابع و زمان برای استفاده بهینه استفاده می‌شود.

در مورد برنامه سهام  بیشتر بدانید.

Opportunity Cost اقدامات گذشته را می توان با استفاده از فرمول زیر پیدا کرد:

هزینه فرصت = بازگشت از گزینه انتخاب نشده – بازگشت از گزینه انتخابی شما

در مورد برنامه مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

نمونه ای از هزینه فرصت

موقعیتی را تصور کنید که در آن یک دلار برای فرصت انتخاب بین دو بسته اسرارآمیز که هر کدام حاوی تعداد نامعلومی کوکی هستند، پرداخت کرده اید. فرض کنید بسته ای را انتخاب کردید که حاوی یک کوکی بود. در حالی که بسته دیگر حاوی سه کوکی بود. Opportunity Cost دو کوکی برای رفتن با بسته انتخابی شما وجود دارد. تعداد کوکی های اضافی که با نرفتن به بسته دیگر از دست داده اید.

گاهی اوقات هزینه های فرصت با مبادلات اشتباه گرفته می شود. اما این دو اصطلاح در علم اقتصاد معانی متفاوتی دارند. مبادله چیزی است که شما باید برای دنبال کردن یک گزینه خرج کنید. در حالی که Opportunity Cost چیزی است که با دنبال نکردن گزینه بهتر از دست می دهید.

در مثال کوکی بالا، مبادله برای انتخاب یکی از دو بسته رمز و راز یکسان بود:

شما ۱ دلار پرداخت کردید. با این حال، با عدم همراهی با بسته دیگر، دو کوکی اضافی را از دست دادید. بنابراین هزینه فرصت قابل توجهی وجود داشت، حتی اگر مبادله معادل بود.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام  بیشتر بدانید.

برای سرمایه گذاری هایی که قصد دارید در آینده انجام دهید، اغلب یک فرمول ساده و قابل اطمینان دقیق برای محاسبه هزینه فرصت وجود نخواهد داشت. این به این دلیل است که شما به طور قطع نمی دانید دارایی هایی که مقایسه می کنید در طول زمان چگونه عمل می کنند.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

Opportunity Cost

هزینه، زمان و تلاش

هزینه، زمان و تلاش عموماً ابعاد اصلی هستند که هزینه فرصت را می توان بر اساس آنها محاسبه کرد. در دسته بندی گسترده تر Opportunity Cost، زیرمجموعه ها و مفاهیم مرتبطی وجود دارد که در تجارت و اقتصاد مهم هستند. خلاصه ای از برخی از نمونه های رایج تر را خواهید دید:

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

افزایش هزینه های فرصت

قانون افزایش هزینه فرصت بیان می کند که اگر کالایی را تولید کنید و بیشتر از آن کالا را تولید کنید، Opportunity Cost افزایش می یابد. اگر کارخانه‌ای دارید که کوکی‌ها را تولید می‌کند، افزایش هزینه‌های مرتبط با افزایش تولید شما بالاتر از سطح عادی وجود دارد. این همچنین به این معنی است که برای عدم تولید کالایی که فروش بهتری داشته باشد یا سود بیشتری داشته باشد، هزینه فرصت رو به افزایشی وجود دارد.

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

Opportunity Cost حاشیه ای

Opportunity Cost نهایی اندازه گیری یا برآورد هزینه فرصت مربوط به تولید بیشتر یک کالای خاص است. بسته به شرایط و با تولید کالاهای بیشتر، هزینه‌های فرصت نهایی ممکن است کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شوند. به عنوان مثال، هزینه مواد در هر واحد ممکن است در صورت خرید مواد در مقادیر بیشتر کاهش یابد، اما در صورت نیاز به پرداخت اضافه کاری، کار ممکن است گرانتر شود.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

برتری نسبی

مزیت نسبی به توانایی یک شرکت برای تولید کالا یا خدمات با Opportunity Cost کمتر از رقبای خود اشاره دارد. اگر شرکت A بتواند کوکی‌ها را با مبلغی برابر با شرکت B تولید کند، اما به دلیل کیفیت بالاتر یا برند بهتر، آنها را با قیمت بالاتری بفروشد، شرکت A در تولید کوکی‌ها دارای مزیت نسبی است. زیرا بازدهی برتر آن به معنای وجود هزینه فرصت کمتر برای عدم تولید کالای متفاوت است.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

هزینه فرصت