هشت اصل مهم برای ارزیابی سهام

هشت اصل مهم برای ارزیابی سهام

قیمت سهام در بازار ممکن است گاهی فریبنده باشد. به همین دلیل سرمایه گذاری که پول خود را در سهام سرمایه گذاری کرده است باید اصول ارزیابی سهام را بداند. زیرا به وی این امکان را می دهد که در مورد صحت قیمت هایی که دائماً نظارت می کند، تصور درستی داشته باشد.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

در اینجا هشت اصل مهم برای ارزیابی سهام را مرور می کنیم:

هشت اصل مهم برای ارزیابی سهام

ارزش مبادله (بازار)

کوتاه ترین راه برای تعیین ارزش بازار سهام یک شرکت بر اساس واحد یا کل تجارت، تحقیق در مورد ارزش سهام در بولتن های بازار سهام است. زیرا قیمت های گذشته بر روی قیمت های آینده تاثیر گذار است.

با این حال، به ویژه در نقل و انتقالات تجاری، نوسانات ارزش بازار سهام ممکن است اشکالاتی ایجاد کند. اگر شرایط نوسانات بورس خیلی سریع یا راکد باشد. یعنی یک روند صعودی یا نزولی را نشان دهد، می تواند نتایج گمراه کننده ای به همراه داشته باشد.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

در عین حال، سایر روشهای ارزیابی باید در کشورهایی که بورس ندارند یا در شرکتهایی که در بورس اوراق بهادار ثبت شده یا نشده اند؛ اما معامله نمی شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش حسابداری

ارزش حسابداری که همچنین به عنوان ارزش ترازنامه شناخته شده هستند، دارایی های مشهود در نظر گرفته می شوند.

ارزش حسابداری عبارتست از ارزیابی ارزش ویژه سهام شرکت با ارزش ترازنامه آن. ارزش حسابداری یک سهام زمانی پیدا می شود که سهام عدالت پیدا شده به سرمایه پرداخت شده تقسیم شود.

با محاسبه ارزش ترازنامه یک شرکت و تقسیم آن بر تعداد سهام، به راحتی می توان ارزش حسابداری یک سهام را پیدا کرد.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

نسبت ارزش مبادله / ارزش حسابداری

ارزش بازار شرکت ها به صورت سهام و ارزش دفتری آنها همیشه متفاوت است. این به این دلیل است که ارزش دفتری عوامل غیر حسابداری را در نظر نمی گیرد. قیمتی که سهام با آن در بازار معامله می شود ارزش بازار آن را بیان می کند.

وقتی ارزش بازار یک شرکت در طی سالها و نسبت این دو مقدار به یکدیگر کمتر یا بالاتر از ارزش دفتری آن باشد، به طور کلی مشاهده می شود که این روند مداوم را نشان می دهد.

ارزش بازار تقریباً در هر دوره با مقدار مشخصی بالاتر یا زیر ارزش دفتری و یا حسابداری است. این یک روند خاص یا نسبت های نزدیک را نشان می دهد. بر اساس این روندها یا نسبت ها، ارزشی که باید در بازار داشته باشد را؛ می توان براساس ارزش دفتری و یا حسابداری شرکت پیدا کرد.

در همان زمان، با استفاده از نسبت متوسط ​​” ارزش مبادله / ارزش حسابداری ” برای بخش، می توان به ارزش بازار سهام یک شرکت رسید.

در مورد نرم افزار سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

ارزش خالص دارایی

برای تعیین دارایی خالص، باید تعدیلاتی در اقلام ترازنامه انجام شود. روش های مختلفی برای این اصلاحات وجود دارد. از آنجا که هدف اصلی آشکار کردن ارزش ذاتی کسب و کار است، باید روشی برای آشکار کردن ارزش ذاتی تسهیلات ثابت انتخاب شود.

در کشورهای غربی، مقادیر واحد بر اساس ظرفیت؛ با توجه به انواع مختلف تجارت محاسبه می شود. مثلا؛ ارزش سرمایه گذاری ۱ تن ظرفیت در کارخانه های مدرن ریخته گری و ارزش واحد هر تن کشتی در شرکت های حمل و نقل مشخص است.

این مقدار گاهی اوقات با اعمال ظرفیت یا اختلاف گردش در ارقام یک کسب و کار پیدا می شود. از آنجا که سبد سهام شرکت های تابعه یا سهام شرکت مورد ارزیابی در ترازنامه با ارزش خرید ظاهر می شود، ارزش دفاتر با توجه به ارزش بازار سهام یا ارزش ارزیابی سهام موجود در پرتفوی تنظیم می شود.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

ارزش خالص دارایی

ارزش سهام

ارزش حاصل شده ی سهام پس از انجام تعدیلات لازم در اقلام ترازنامه بر تعداد سهام شرکت تقسیم می شود. این ارزش خالص دارایی سهام است. اگر شرکت چندین گروه سهام داشته باشد، ارزش سهام با در نظر گرفتن سهم هر گروه از سرمایه تقسیم می شود.

ارزش سهام هر گروه از تقسیم ارزش سهام گروه ها بر تعداد سهام گروه بدست می آید. اما اگر هر گروه از سهام از حقوق یکسانی برخوردار نباشند، ارزش سهام ترجیحی باید جداگانه با توجه به محدوده امتیاز تنظیم شود.

روش یافتن ارزش خالص دارایی با فروش قطعات آن در صورت تصفیه شرکت، به انحلال اقلام دارایی تشبیه می شود. به عبارت دیگر، ارزش خالص دارایی به نوعی ارزش تصفیه است. در برخی کشورها ارزش خالص دارایی را ارزش قراضه نیز می نامند.

در مورد نرم افزار سهام بیشتر بدانید.

ارزش خالص دارایی سهام با قیمت بورس متفاوت است. این روش فقط دارایی های مشهود بنگاه را به صورت جزئی در نظر می گیرد. یک تجارت پول ساز علاوه بر داراییهای مشهود، ارزش تجاری نیز دارد.

یک ارزیابی واقعی باید سیر تحول نتایج شرکت و شرایط بازار سرمایه را در نظر بگیرد. این نتیجه با سرمایه گذاری سود سهام، سرمایه گذار را به سمت ارزیابی سوق می دهد.

قیمت – ضریب سود

اقدام در سود و نه سود در محاسبه ارزش سهام دقیق تر خواهد بود. پس از ضریب قیمت / درآمد نیز می توان به عنوان یک ابزار ارزیابی استفاده کرد.

قیمت بازار یا بازار سهام در عدد کسر و سود ترازنامه هر سهم در مخرج گنجانده شده است. با این حال، از آنجا که سود ترازنامه معمولاً از آخرین ترازنامه گرفته می شود، منسوخ می شود. به همین دلیل، جدیدترین سود تخمینی هنگام منسوخ شدن ترازنامه استفاده می شود.

اگر به دلیل افزایش سرمایه اخیر تعداد سهام تغییر کرده باشد، میانگین وزنی تعداد سهام در طول زمان گرفته می شود.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

سود نسبت قیمت / درآمد در ارزیابی سهام

اگر قیمت سهام یک شرکت مشخص نیست، می توان از نسبت عمومی قیمت / سود بازار یا ضریب متوسط ​​قیمت / سود آن بخش یا شرکتهای مشابه به عنوان معیار ارزیابی استفاده کرد. حاصلضرب ضریب و مخرج، یعنی سود هر سهم، ارزش بازار سهام را نشان می دهد.

ارزش اسمی

ارزش اسمی، که به ویژه برای کسانی که می خواهند در بازارهای خارجی سرمایه گذاری کنند، شاخص مهمی است. این اصل مربوط به سهام خارجی است. با انتخاب شرکت های کارگزاری که اختیار تجارت دارند می توانید سهام مبادلات خارجی را خریداری و بفروشید. ارزش اسمی محاسبه ای است که سرمایه گذاران کمتر از سایر ابزار ارزیابی به آن اهمیت می دهند.

نسبت جریان نقدی به سود سهام