هنگام خرید یا ادغام شرکت چه اتفاقی برای سهام می افتد؟

هنگام خرید یا ادغام شرکت چه اتفاقی برای سهام می افتد؟

خرید یا ادغام شرکت اغلب باعث افزایش رشد شرکت های موفق می شود. هنگامی که یک شرکت می خواهد شرکت دیگری را بخرد، معامله ای را برای خرید یا خرید پیشنهاد می کند که معمولاً برای سهامداران شرکت در حال خرید، چه به صورت نقدی و چه به صورت سهام جدید، سود بادآورده است. کسانی که سهام یک شرکت را برای خرید در اختیار دارند ممکن است گزینه هایی را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

گزینه های موجود در هنگام ادغام شرکت

بیشتر بخوانید: : نرم افزار امور سهامداری

پیشنهادات مناقصه خرید کنترل یک شرکت

ادغام شرکت زمانی اتفاق می افتد که یک سرمایه گذار علاقه مند، گاهی یک شرکت رقیب یا یک شرکت مرتبط، پیشنهادی به نام پیشنهاد مناقصه برای خرید سهام موجود در یک شرکت برای به دست آوردن کنترل شرکت ارائه می دهد. گاهی اوقات این پیشنهادات توسط هیئت مدیره هدف تصاحب تایید می شود. گاهی هیئت مدیره مخالفت می کند و آن را تصاحب «خصمانه» می نامد.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

اما اگر خواستگار بتواند به اندازه کافی سهام شرکت را با حق رأی بخرد، می تواند کنترل را به دست بگیرد. پیشنهادات مناقصه معمولاً خرید سهام را با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی معاملات بازار سهام پیشنهاد می کنند تا به سهامداران انگیزه مالی برای فروش ارائه شود.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

گزینه های موجود در هنگام ادغام شرکت

ادغام نقدی یا سهام

برای سهامداران، ادغام شرکت می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد.

در یک مبادله نقدی، شرکت کنترل کننده سهام را به قیمت پیشنهادی خریداری می کند و سهام از پرتفوی مالک محو می شود. به جای آن مقدار نقدی مربوطه جایگزین می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

در مواقع دیگر، شرکت‌ها ادغام سهام در برابر سهام را اعلام می‌کنند که در آن دارندگان سهام شرکت تصاحب، آن سهام را با سهام شرکت جدید جایگزین می‌کنند. اغلب، ساختار معامله به صورت ترکیبی از هر دو روش انجام می شود. سهامداران مقداری پول نقد و مقداری سهام دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

اقدام به پیشنهادات مناقصه

صاحبان سهام ممکن است مجبور شوند سریعاً برای استفاده از پیشنهاد مناقصه اقدام کنند. این پیشنهادها گاهی اوقات با شرایطی همراه هستند که حداقل مقدار مشخصی از سهام را برای انجام معامله لازم می‌دانند و در عین حال محدودیتی را برای مقدار سهام خریداری شده تعیین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ممکن است پیشنهاد خرید سهام موجود در یک سهم ۸ دلاری را به قیمت ۹ دلار بدهد. با این شرط که حداقل ۵۱ درصد سهامداران آن را بفروشند. در حالی که با خرید بیش از ۶۰ درصد از سهام موافقت کنند. سرمایه گذارانی که با فروش سریع خود موافقت نمی کنند، ممکن است این پیشنهاد را از دست بدهند. در این صورت، آنها همچنان سهام شرکت را نگه می دارند که فقط تحت رهبری سرمایه گذار جدید خواهند بود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

تاثیر بر قیمت سهام

اعلان ادغام شرکت اغلب قیمت سهام را افزایش می دهد. معمولاً برای رسیدن به قیمت پیشنهادی در یک پیشنهاد خرید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است عدم اطمینان در مورد قیمت سهام وجود داشته باشد. به خصوص اگر شک داشته باشید که معامله می تواند به دلیل مسائل تامین مالی سرمایه گذار انجام شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

همچنین، در طول تلاش‌های خصمانه تصاحب، اگر مدیریت تلاش کند سرمایه‌گذاران دوستانه را به شرکت جذب کند، قیمت سهام نیز می‌تواند نوسان داشته باشد. گاهی اوقات معامله گران سعی می کنند با خرید سهام قبل از افزایش قیمت از اعلام ادغام سرمایه گذاری کنند که به آن آربیتراژ می گویند. قیمت سهام می تواند با پیش بینی خرید یک “هدف تصاحب” افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

ادغام شرکت