بورس اوراق بهادار

چگونه بورس اوراق بهادار را تجزیه و تحلیل کنیم؟ (تحلیل بنیادی)

اولین ابزاری که هنگام صحبت درباره بورس سهام به ذهن خطور می کند، سهام و به عبارت دیگر بورس اوراق بهادار و ابزارهای سودآوری هستند. ما اطلاعات دقیق مربوط به تجزیه و تحلیل بورس اوراق بهادار را در یک مقاله ی چند بخشی آماده کرده ایم.

سهام، که در  اصطلاح بورس اوراق بهادار نامیده می شود، در تحلیل های مختلف گنجانده شده است. به این ترتیب، اطمینان حاصل می شود که سرمایه گذاران با انجام تجزیه و تحلیل وضعیت، تصمیمات صحیح را اتخاذ می کنند. بنابراین، هرکسی که در اوراق بهادار و ارزشمند سرمایه گذاری کرده است، باید از این تحلیل ها بهره مند شود.

مهمترین عامل در عملکرد سهام وضعیت شرکت هاست. سرمایه گذاران باید شناخت خوبی از شرکت داشته باشند. بر این اساس، بررسی می شود که آیا امکان کسب درآمد در آینده وجود دارد یا خیر.

تجزیه و تحلیل بنیادی و تکنیکال، دو نوع مهم تجزیه و تحلیل مورد استفاده در بازارهای مالی، اطلاعاتی را درباره ارزش آینده مقالات در بازار سهام ارائه می دهد. در زیر، ما اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل اوراق بورس بهادار در بازار سهام را ارائه می دهیم.

تحلیل بنیادی

این مهمترین شرط برای کسانی است که از پول خود در محیط مالی استفاده می کنند تا بازارها را به خوبی بشناسند. در عین حال، فرد باید پیگیر بازار باشد. این تنها راه تفسیر صحیح تحولات و وقایع در بازارها است.

دانستن دلایل تغییرات قیمت در بازار و پیروی از آن بر اساس بازار، پیش بینی نوسانات در بورس اوراق بهادار را امکان پذیر می کند. به این ترتیب می توان از موقعیت هایی که سود حاصل خواهد شد سود کسب کرد و از موقعیت هایی که ضرر ایجاد می کند، جلوگیری کرد.

ابزارهای تحلیل بنیادی نیز به طور کلی اطلاعات سرمایه گذاران را در مورد این موضوعات فراهم می کنند. تحلیل بنیادی یکی از بزرگترین عوامل در تصمیم گیری سرمایه گذاران را فراهم می کند.

هدف از خرید سهام یا اوراق قرضه در بورس اوراق بهادار کسب سود از سود سهام آینده یا افزایش سرمایه است. به همین دلیل، سرمایه گذاران باید میزان سود سهام توزیع شده و اطلاعات موجود در سهام را به خوبی تخمین بزنند.

درآمد یک سهام؛ بسته به رویدادهای اقتصادی، بخشی و مربوط به شرکت متفاوت است. با در نظر گرفتن این عوامل، ارزش واقعی سهام پیدا می شود و ارزش واقعی یافت شده با قیمت بازار مقایسه می شود. سپس بر این اساس تصمیم خرید – فروش گرفته می شود.

به نوع تحلیلی که به تصمیم گیری کمک می کند، تحلیل بنیادی گفته می شود. تحلیل بنیادی فرآیند یافتن ارزش واقعی سهام است.

بورس اوراق بهادار

منطق اصلی این روند:

اگر قیمت بازار سهام کمتر از ارزش واقعی آن باشد، این امر بر اساس قرار دادن سفارش خرید است. اگر بالاتر از آن، قرار دادن سفارش فروش است.

در این نوع تحلیل، به طور کلی روند اقتصاد در دوره های مختلف تعیین می شود. پیش بینی می شود که صنایع چگونه تحت تأثیر این روندها و تأثیرات احتمالی این امر بر وضعیت نقدی آینده شرکت ها قرار خواهند گرفت.

محاسبه ارزش واقعی سهام بر اساس تنزیل نقل و انتقالات نقدی آتی شرکت ها به ارزش فعلی آنها است.

به منظور تسهیل تحلیل بنیادی، بطور کلی سرمایه گذاران منوط به توصیه هایی که از محیط و متخصصان و سازمانهایشان می گیرند، عمل می کنند. زیرا این یک تکنیک پیچیده است که بسیاری از داده های اقتصادی را گرد هم آورده است. دسترسی کامل به همه این داده ها و تفسیر صحیح آن برای هر یک از سرمایه گذاران آسان نیست.

  • تجزیه و تحلیل اساسی
  • اقتصاد
  • بخش

تجزیه و تحلیل شرکت در سه مرحله انجام می شود. پس از این معاملات، سرمایه گذاری ها احتمال سود-ضرر را محاسبه می کنند.

تحلیل اقتصادی

اقتصاد پر جنب و جوش یک کشور؛ میزان بهره برداری از ظرفیت، سودآوری و بهره وری شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این واقعیت که اقتصاد بر این داده ها تأثیر می گذارد همچنین به معنی تأثیر آن بر ارزش سهام است.

در حالی که اثرات مثبت، ارزش سهام را افزایش می دهد، منفی ها باعث کاهش ارزش می شوند. به طور کلی، در صورت رکود در اقتصاد کشور، سهام نیز در یک روند نزولی قرار می گیرد. پس سرمایه گذاران ترجیح می دهند اوراق بهادارِ در دست خود را کاهش دهند.

نوسانات با طول موج های طولانی که در اقتصادهای کشور اتفاق می افتد را ملحقات می نامند. در این فرایند، دوره های رشد و نمو، دوره های انقباض و رگرسیون وجود خواهد داشت. این دوره ها به عنوان دو بخش جداگانه در تحلیل بنیادی بررسی می شوند.

  • شاخص های اقتصادی مهم مورد استفاده در تحلیل اقتصادی به شرح زیر است:

بورس اوراق بهادار

درآمد ملی

کالای ملی، که مجموع کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور را بیان می کند. و این داده ها نشان می دهد که آیا اوضاع به خوبی در اقتصاد پیش می رود. پس باید توسط سرمایه گذاران با دقت دنبال شود.

اعتماد به اقتصاد زمانی افزایش می یابد که درآمد ملی، که در ارقام نشان می دهد اقتصاد پر جنب و جوش، کارآمد و مولد است، بیش از انتظار باشد. این به معنای ارزش پول است.

سرمایه گذاران باید هنگام انتشار این داده ها مراقب باشند. زیرا این داده ها توانایی حرکت قابل توجه سطح قیمت سهام را دارند. تصور از بازار ممکن است تغییر کند و بنابراین می توان حرکت های جدی قیمت را مشاهده کرد.

سرمایه گذاری ها

افزایش سرمایه گذاری ها در یک کشور نشان می دهد که اوضاع از نظر اقتصادی به خوبی پیش می رود. اقتصاد خوب کشور سرمایه گذاران خارجی فعال را با خود به همراه دارد.

وقتی سرمایه گذاری زیاد باشد، افزایش ارزش در واحد پول کشور مشاهده می شود. بنابراین، سطح سرمایه گذاری های انجام شده در کشور یکی از شاخص های مهم مورد استفاده در تحلیل اقتصادی محسوب می شود.

استخدام

این داده ها که بیانگر تعداد افرادی است که برای یک دستمزد مشخص در یک کشور کار می کنند، یکی از اطلاعات مهم در مورد وضعیت کلی اقتصاد است. هرچه تعداد افراد شاغل بیشتر باشد، تولید و اقتصاد کشور بهتر درک می شود.

بیکاری، که عامل مهمی در اعتماد سرمایه گذاران به بازار است، در دوره های خاصی اعلام می شود و می توان دریافت که قیمت ها در این دوره ها کاملا بی ثبات هستند.

اگر داده های بیکاری بیشتر از حد انتظار باشد، به این معنی است که ارز افزایش خواهد یافت. اعتماد سرمایه گذاران به تولید در یک کشور به معنای افزایش سرمایه گذاری است. این تقاضای شرکت ها برای پول و وام برای خرید سهام را افزایش می دهد.

تورم

تورم، که یکی از عوامل اصلی تأثیر منفی بر بازار است، فقط در یک دوره متوسط ​​می تواند در همه بازارها و بورس اوراق بهادار تأثیر محرک داشته باشد. از طرف دیگر تورم بالا به اعتماد سرمایه گذاران به بازار آسیب می زند. با این حال، تورم ریسک تورمی ایجاد می کند. به این معنی که آیا سهام سرمایه گذاری شده با نرخ تورم حق بیمه ایجاد می کند یا خیر.

نرخ بهره

می توان گفت که تقاضای پول مستقیماً تحت تأثیر نرخ بهره قرار می گیرد. هدف بانکهای مرکزی کشورها کنترل نرخ بهره است.

به عنوان مثال، فرض کنید نرخ بهره در کشور ما در حال افزایش است. در این حالت، سرمایه گذاران تمایل دارند که پرتفوی خود را در ابزارهای دیگر نقد کنند و از افزایش بهره درآمد کسب کنند.

روند تبدیل سرمایه گذاران به پول نقد تضمین می کند که کل تقاضای پول نرخ در هر کشوری که سرمایه گذاری می شود نیز افزایش یابد. این باعث افزایش ارزش ارز می شود. یعنی افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی ارزش پول را افزایش می دهد.

بورس اوراق بهادار

تجزیه و تحلیل بخش

پس از تجزیه و تحلیل اقتصادی، بخشی که باید سرمایه گذاری شود تجزیه و تحلیل می شود. به این ترتیب می توان تعیین کرد که کدام بخش سودآوری خواهد داشت. بر این اساس، سرمایه گذار بخشی را که در صورت سرمایه گذاری به دست خواهد آورد، تجزیه و تحلیل می کند.

مواردی که هنگام انتخاب بخش باید در نظر گرفته شود:

  • خصوصی سازی 
  • تهدید به جنگ
  • انقباض دوره ای
  • روند بازسازی
  • تغییرات پیش بینی شده در شیوه های تجارت خارجی

اگرچه بین توسعه بخشها و توسعه اقتصاد اقتصادی رابطه وجود دارد، اما در برخی موارد واکنشهای مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. این بخاطر این است که؛ در حالی که توسعه اقتصادی وجود دارد، در برخی از بخشها کاهش یافته است.

از جمله دلایل افت بخش، می توان موقعیت هایی مانند پیری فناوری، عدم استفاده از سیستم های مدیریت الکترونیکی مانند: (نرم افزار حضور و غیاب آنلاین، مدیریت الکترونیک اسناد، مدیریت الکترونیک ارسال مرسولات)، فرسودگی و کاهش تقاضا را بیان کرد. با کوچک شدن اقتصاد، ممکن است در برخی از بخشها تحولات رخ دهد.

در حالی که یکی از دو موضوعی که هنگام تحلیل بخش مورد توجه قرار می گیرد، حساسیت بخشها به نوسانات اقتصادی است، اما مسئله دیگر دوره توسعه بخش است. حال، اجازه دهید این عوامل را بررسی کنیم.

حساسیت بخشها به نوسانات اقتصادی

مشخص شده است که برخی از بخشها بیش از سایر بخشها تحت تأثیر رشد اقتصادی یا انقباض قرار دارند. اگر در سهام شرکت هایی که در زمینه هایی مانند رایانه، مدیریت الکترونیک و ارتباطات از راه دور فعالیت می کنند سرمایه گذاری می کنید، باید بدانید که کمتر تحت تأثیر نوسانات اقتصادی قرار دارند.

از آنجا که سهام شرکت های بخش غذا، داروسازی و بهداشت نیز در گروه نیازهای حیاتی اساسی قرار دارند، حساسیت کمتری به نوسانات اقتصادی دارند. از طرف دیگر سهام شرکت های گردشگری این امکان را دارد که به راحتی تحت تأثیر قرار گیرد.

البته سرمایه گذاران به سهم هایی با روند رشد روی می آورند. اما گفته می شود صنایع محافظت کننده از خود، سرمایه گذاران را که متمرکز بر سودهای بزرگ نیستند، مورد توجه قرار می دهد. وضعیت فعلی اقتصاد باید با دقت بررسی شود.

دوره توسعه بخش

شرکت های فعال در بخش تجارت و صنعت؛ آنها دوره های استقرار، توسعه، بلوغ و اشباع را سپری می کنند. این عامل از نظر کیفیت کالاها – خدمات تولید شده و تعداد شرکت هایی که وارد بازار می شوند نگران کننده است.

با افزایش شناخت محصولات و خدمات متعلق به هر بخش ، تقاضا افزایش می یابد. پس از مدتی، شرکت های جدید به این بخش می پیوندند و عرضه افزایش می یابد. سپس تعادل بین دو عنصر برقرار می شود.

وقتی بخشها به مرحله بلوغ و رضایت می رسند، رشد متوقف می شود و شرکتها به حداکثر اندازه خود می رسند. مشخص شده است که شرکت هایی که از بسیاری جهات توسعه خود را متوقف کرده اند، روند نزولی را طی می کنند. در این حالت سرمایه گذاران به سهام آن شرکت روی نمی آورند.

علاوه بر همه اینها، شرایط رقابتی بخش سرمایه گذاری شده نیز عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

علاوه بر این، هنگام تجزیه و تحلیل بخش، نکات زیر باید در نظر گرفته شود:

  • تأثیر تغییرات اقتصاد در بخشها 
  • تأثیرات کشورها ، ملتها و سازمانهای اقتصادی بین المللی بر بخشها 
  • روند توسعه ظرفیتهای تولیدی و خدماتی، عرضه و تقاضای بخشها 
  • اثرات تحولات فن آوری در بخش 
  • ویژگی بخش بودن (یک بخش کارگری یا فشرده از نظر فنی) 
  • قدرت روابط کارمندان و کارفرمایان و سازمانهای اجتماعی در بخشهای کار 
  • مکانهایی که ماده اولیه به دست می آید 
  • کشش تقاضا برای کالاها و خدمات تولید شده باید شناخته شود

بورس اوراق بهادار

تجزیه و تحلیل شرکت

اساس تجزیه و تحلیل شرکت بر اساس این اصل استوار است که می تواند با بررسی فعالیتهای گذشته و فعلی شرکت، برآوردی از فعالیتهای آینده داشته باشد. به این ترتیب تصمیمات سالم تری گرفته می شود که آیا باید در سهام آن شرکت سرمایه گذاری کنید یا خیر.

در هنگام انجام تجزیه و تحلیل شرکت، اول از همه، نقاط ضعف، قوت و قدرت رقابت شرکت ها باید مشخص شود. تجزیه و تحلیل SWOT برای تعیین این نقاط انجام می شود. SWOT ؛ این به معنای نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها است. همه این عناصر اطلاعات تجزیه و تحلیل دقیق را ارائه می دهند.

در تجزیه و تحلیل شرکت، عوامل کمی و کیفی در مناطق جداگانه بررسی می شود.

عوامل کیفی:

این شامل مشخصات کالاها و خدمات تولید شده توسط شرکت، وضعیت تقاضا، سهم بازار و کیفیت مدیریت شرکت است.

عوامل کمی:

این شامل صورتها و گزارشهای مالی است که وضعیت مالی شرکت و صورتهای مالی و گزارشها را براساس سالهای گذشته نشان می دهد.

تجزیه و تحلیل شرکت برای در نظر گرفتن سرمایه گذاران سهام ضروری است. با استفاده از این تحلیل می توان در یک شرکت مناسب سرمایه گذاری کرد.

سرمایه گذار که پول خود را به سرمایه گذاری در سهام اختصاص دهد، باید چهار عامل را هنگام تحلیل شرکت در نظر بگیرد. اینها؛ قیمت بازار، ارزش بازار، ارزش شرکت و تجزیه و تحلیل مالی شرکت است.

قیمت بازار

عرضه و تقاضای سهام متعلق به شرکتی که برای تغییر قدرت در بازار سرمایه فعالیت می کند، گاهی در همان نقطه اتفاق می افتد. در اینجا قیمت در این نقطه تقاطع به قیمت بازار اشاره دارد. در اینجا مهمترین عامل تعیین کننده شرایط بازار است.

ارزش بازار

ارزش بازار حاصل از ضرب قیمت سهام یک شرکت با تعداد کل سهام یکی از شاخص های ضروری تجزیه و تحلیل شرکت است. این یک ارائه دهنده اطلاعات مهم در مورد عملکرد شرکت است.

ارزش ثابت

شاخصی که برابر است با مجموع سرمایه بازار یک شرکت و بدهی خالص آن. اگرچه اغلب با ارزش بازار اشتباه گرفته می شود، اما این دو معنای متفاوتی دارند.

ارزش شرکت همان چیزی است که هنگام خرید شرکت پرداخت می شود. یعنی شرکت ها نه تنها برای ارزش بازار بلکه برای بدهی و دارایی خرید و فروش می شوند.

آنالیز مالی

عوامل اقتصادی کلی و بخشی غیر از شرکتها در ارزش سهام متعلق به شرکتها تأثیر دارند. علاوه بر این، نتایج تجزیه و تحلیل مالی مبتنی بر شرکت، داده های مشخص تری را ارائه می دهد.

 

بورس اوراق بهادار