چگونه EBITDA را در کنار سایر شاخص ها تفسیر کنیم؟

چگونه EBITDA را در کنار سایر شاخص ها تفسیر کنیم؟

در عمل، نسبت EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) محاسبه شده می تواند توسط سرمایه گذاران همراه با سایر شاخص ها استفاده شود و می تواند به عنوان یک راهنمای مهم در استراتژی های سرمایه گذاری آنها باشد.

بر این اساس، یکی از پرکاربردترین نسبت‌ها توسط سرمایه‌گذاران بورس، نسبت ارزش شرکت / EBITDA است. این نسبت معمولاً با تقسیم ارزش بازار شرکت بر مقدار EBITDA به دست می آید. این نسبت نشان می دهد که چه میزان کالا و خدمات در زمینه ای که شرکت در آن فعالیت می کند با دارایی های خود تولید می شود.

هرچه این نسبت کمتر باشد، شرکت برای سرمایه گذاری مناسب تر است. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در شرکت هایی با نسبت EV / EBITDA کوچک جذاب تر از سرمایه گذاری در شرکت هایی با نسبت بزرگ است.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام

نکته:

با این حال، هنگام مقایسه FD/EBITDA، هر شرکت باید با شرکت های موجود در بخش خود مقایسه شود. به طور کلی، سهام شرکت‌های رقیب که ضریب PD/EBITDA بالاتری نسبت به میانگین صنعت یا میانگین‌های شرکت در دوره‌های گذشته دارند، می‌توانند به عنوان گران تعبیر شوند.

نسبت PV/EBITDA بالاتر عموماً در صنایع و شرکت هایی یافت می شود که سریع رشد می کنند و EBITDA خود را سریعتر افزایش می دهند.

به لطف این نسبت، عناصری مانند درآمد یکباره یا درآمد و هزینه های ارزی از سود حاصل از فعالیت های اصلی ارائه شده توسط EBITDA مستثنی می شوند.

مطلب مرتبط: برنامه سهامداران

فرمول FD/EBITDA

فرمول FD/EBITDA

به عنوان مثال، شرکت هایی که نمی توانند سود عملیاتی تولید کنند، می توانند با درآمد مالی یا درآمد یکباره خود ارقام سود تولید کنند. این ممکن است سرمایه گذار را گمراه کند و شرکت را سودآور کند. از آنجایی که رقم EBITDA حاوی چنین عناصری نیست، تعیین دقیق تری تضمین می شود. با این حال، نسبت FD/EBITDA برای بانک ها و شرکت های بیمه قابل محاسبه نیست.

این نسبت ارزش گذاری بیشتر به ویژه در خرید و ادغام شرکت ها استفاده می شود و با فرمول زیر محاسبه می شود:

FD/EBITDA = ارزش شرکت / سود قبل از مالیات استهلاک بهره

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام و سهامداران

ارزش شرکت و EBITDA به طور جداگانه با فرمول های زیر محاسبه می شود.

ارزش شرکت = ارزش بازار + بدهی خالص

EBITDA = سود ناخالص – هزینه های اداری عمومی – هزینه های بازاریابی، فروش و توزیع – هزینه های تحقیق و توسعه + هزینه های استهلاک

ارزش بازار = سرمایه پرداخت شده * قیمت سهم

بدهی خالص = بدهی های مالی کوتاه مدت و بلند مدت – (نقد و معادل های نقدی + سرمایه گذاری های مالی)

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداران

آیا نسبت P/E یا نسبت EBITDA باید در تحلیل سهام بررسی شود؟

به لطف نسبت P/E، سرمایه گذاران همچنین ایده ای از پتانسیل درآمد یک شرکت پیدا می کنند. با این حال، نسبت PV/EBITDA توسط بسیاری از سرمایه گذاران بیشتر از نسبت درآمد قیمت (P/E) استفاده می شود.

دلیل اصلی این امر این است که پیش‌بینی‌پذیری در نسبت P/E دشوارتر است یا می‌توان در هنگام محاسبه مقدار EBITDA مرتباً تنظیمات را انجام داد. بر این اساس، نسبت P/E شرکتی که در سالی که نرخ ارز حملات ناگهانی را از خود نشان می‌دهد، به لطف موقعیت‌های ارزی خود سود بالایی به دست آورده است، سرمایه‌گذاران را گمراه می‌کند. با این حال، چنین اثرات دوره ای کمتر در ارزش (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) دیده می شود.

دلیل دوم این است که به گفته اکثر تحلیلگران، دیدگاه دقیق تری از ارزش شرکت نسبت به ارزش بازار ارائه می دهد. به همین دلیل، تحلیلگران بیان می کنند که تنظیماتی که می توان در ارزش EBITDA شرکت انجام داد، تصویر دقیق تری از ارزش شرکت ارائه می دهد.

با این حال، اقتصاددانان عموماً به جای انتخاب بین دو نسبت، توصیه می کنند هر دو شاخص را با هم بررسی کنند.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت امور سهام

مزایا و معایب EBITDA

مزایا و معایب EBITDA

بررسی ارزش EBITDA دارای مزایا و معایب خاصی برای سرمایه گذاران و مدیران تجاری است. بر این اساس، مزایا و معایب اصلی بررسی ارزش EBITDA عبارتند از:

مزایای بررسی (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک)

ارزش گذاری را امکان پذیر می کند:

خریداران یا سرمایه گذاران بالقوه می توانند از ارزش (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) برای تعیین ارزشی که مایل به پرداخت به شرکت ها هستند استفاده کنند و تصمیم بگیرند که چقدر مایل به پرداخت برای بخش خاصی از شرکت هستند.

امکان مقایسه شرکت ها:

سرمایه گذاران این فرصت را دارند که عملکرد مالی دو شرکت فعال در یک بخش را به لطف این شاخص مقایسه کنند. به این ترتیب می تواند از این ارزش برای شرکتی که سرمایه گذاری کند استفاده کند.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهام

چارچوبی برای وام دهندگان ارائه دهید:

بانک ها و سایر وام دهندگان می توانند از نسبت های مبتنی بر EBITDA استفاده کنند تا ببینند آیا شرکت ها به تعهدات خدمات بدهی خود عمل می کنند یا خیر. بانک ها و سایر وام دهندگان نیز اغلب از EBITDA برای محاسبه میزان بدهی مورد انتظار شرکت (پرداخت بهره و بازپرداخت اصل) استفاده می کنند، که می تواند در اندازه وامی که آنها مایل به صدور آن هستند متفاوت باشد.

بررسی مدیریت عملکرد:

مدیران شرکت‌ها می‌توانند محاسبات (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) را بین دوره‌ها برای اندازه‌گیری و بهبود عملکرد خود در طول زمان بررسی کنند. بنابراین، مدیران می توانند از این ارزش برای فعالیت های افزایش بهره وری خود در داخل شرکت استفاده کنند.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهامداری

راهنمایی در بودجه بندی و پیش بینی:

شرکت ها می توانند EBITDA را برای پیش بینی درآمدهای آتی به عنوان بخشی از دوره بودجه سالانه خود محاسبه کنند.

استفاده از آن به عنوان معیار عملکرد:

شرکت‌ها می‌توانند با پیوند دادن پاداش‌ها و مشوق‌ها به دستیابی به اهداف خاص (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک)، غرامت خود را بر مبنای EBITDA قرار دهند.

مطلب مرتبط: برنامه مدیریت امور سهام

تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری ها:

سرمایه گذاران می توانند EBITDA را برای تجزیه و تحلیل فرصت های سرمایه گذاری بالقوه محاسبه کنند و تعیین کنند که آیا سرمایه گذاری سودآور خواهد بود یا به سبد سرمایه گذار اضافه می کند.

حمایت از تصمیمات تخصیص سرمایه:

شرکت ها از EBITDA برای حمایت از تصمیمات تخصیص سرمایه خود با مقایسه این معیار بین واحدهای تجاری یا پروژه های مختلف برای اولویت بندی سرمایه گذاری منابع محدود خود استفاده می کنند.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداری

معایب بررسی (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک)

جدا از مزایای ذکر شده در بالا، ۱۰ عیب اصلی (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) که باید شناخته شوند به شرح زیر است:

۱- این یک معیار GAAP نیست.

۲- نشان نمی دهد که چگونه تمام درآمد خالص به پول نقد تبدیل می شود.

۳- میزان سرمایه گذاری مجدد مورد نیاز را در نظر نمی گیرد.

۴- مقدار وجه نقد مصرف شده توسط دارایی های سرمایه در گردش را در نظر نمی گیرد.

۵- ممکن است نشان دهد که اولویت با بازپرداخت وام خواهد بود.

۶- اطمینانی در مورد توسعه سود ارائه نمی دهد.

۷- معیار ضعیفی از سودآوری است.

۸- مقایسه ناکافی برای ضرایب خرید است.

۹- هنگامی که به عنوان معیاری برای جریان نقدی استفاده می شود، می تواند گمراه کننده باشد.

۱۰- به راحتی از طریق سیاست های حسابداری تهاجمی دستکاری می شود.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت سهام

EBITDA