کاهش قیمت سهام و بازگرداندن اعتماد سهامداران

کاهش قیمت سهام و بازگرداندن اعتماد سهامداران

بازگرداندن اعتماد سهامداران هنگام کاهش قیمت سهام یکی از دغدغه های مهم سهامداران و موسسات بزرگ است. بسیاری از شرکت‌های معروف شاهد کاهش ۶۰ درصدی یا بیشتر در قیمت سهام خود نسبت به اوج‌های اخیر خود بوده‌اند. اینها همه در یک بازه زمانی یکساله است. آنها عبارتند:

از Netflix، سرویس پخش. پی پال. شرکت پرداخت آنلاین. مدرنا. سازنده واکسن کووید-۱۹٫ Roku. پخش کننده رسانه دیجیتال. پلتون. سازنده دوچرخه ثابت متصل به اینترنت. اوبر و لیفت. شرکت‌های اشتراک سواری. گپ، فروشنده پوشاک. زوم. شرکت ارتباط تصویری و DoorDash. پلت فرم آنلاین تحویل غذا.

در مورد نرم افزار سهام  بیشتر بدانید.

کاهش قیمت سهام

برخی مانند Peloton بیش از ۹۰ درصد از اوج قیمت سهام اخیر خود را از دست داده اند. دسته ای که ما آن را سهام یتیم می نامیم. عجیب این است که هیچ یک از این شرکت ها به این زودی از بین نمی روند. برعکس، محصولات آنها همچنان در تقاضا باقی می ماند و آنها موقعیت های رهبری را در زمینه های خود حفظ می کنند.

بنابراین، چه چیزی تغییر کرده است و مدیران این شرکت ها برای بازگرداندن اعتماد سهامداران چه کاری می توانند انجام دهند؟

این همه گیری بدون شک پویایی بازارهای سهام را در دو سال گذشته دیکته کرده است. همه چیز با افزایش عدم اطمینان در محیط کسب و کار پس از اعلام رسمی بیماری همه گیر توسط WHO آغاز شد. بیشتر شاخص‌های بازار سهام از فوریه ۲۰۲۰ تا اواسط مارس ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافتند. برای مقابله با وحشت، بانک‌های مرکزی شروع به اقدام کردند. آنها در سراسر جهان با سیاست‌های مالی و پولی بی‌سابقه‌ای از جمله کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی به بازار واکنش نشان دادند.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

بازگرداندن اعتماد سهامداران

خانوارها با وجود نقدینگی و راه های کمتری برای خرج کردن وجوه اختیاری به دلیل بسته شدن مراکز خرید، مسافرت و گردشگری، پول را در بازارهای سهام انباشته کردند. این نه تنها منجر به تغییر در بازارهای سهام، بلکه پیشی گرفتن از تمام قله های قبلی شد. میانگین صنعتی داوجونز از اواسط مارس ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر شد. شاخص نزدک از نظر فناوری سنگین از اواسط مارس ۲۰۲۰ تا اواسط نوامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت. این سرخوشی باعث جذب بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت های جدید شد.

بازار سهام موجی از عرضه های اولیه عمومی (IPOs) و افزایش سرمایه از طریق شرکت های خرید با هدف ویژه (SPAC) وجود داشت. تعداد IPO ها در طول سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مجموع بیش از مجموع پنج سال گذشته بوده است.

در مورد نرم افزار امور سهام  بیشتر بدانید.

با توجه به عملکرد بی‌سابقه بازارهای سهام در طول سال‌های همه‌گیری ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، سال ۲۰۲۲ باید با بهبودی پس از همه‌گیری و بازگشایی مشاغل حتی بهتر می‌شد. اما عملکرد بازار سهام دقیقا برعکس بوده است.

بزرگی این افت را می توان از این واقعیت قضاوت کرد که آخرین افت شاخص ۵۲۵۰ (از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲) بیش از ۱٫۵ برابر افتی است که در روزهای اولیه همه گیری مشاهده شد. (حدود ۲۸۵۰ از فوریه). ۱۹، ۲۰۲۱ تا ۸ مارس ۲۰۲۱). این کاهش قیمت سهام در سال ۲۰۲۲ را می توان به موارد زیر نسبت داد:

  • معکوس کردن سیاست های پول آسان توسط فدرال رزرو

  • جنگ روسیه و اوکراین

  • اختلالات مداوم زنجیره تامین

  • سیاست چین در برابر کووید صفر

  • افزایش قیمت نفت

  • تورم شدید

  • ترس از رکود

در مورد نرم افزار سهامداری بیشتر بدانید.

جنگ روسیه و اوکراین

این بار چه فرقی دارد؟

چند شرکت که ۶۰ درصد یا بیشتر از ارزش خود را از دست می دهند، چیز غیرعادی نیست. این اتفاق به طور منظم می افتد. و این می تواند به طور انبوه اتفاق بیفتد. مانند دوران رکود دات کام در سال ۲۰۰۰٫ آنچه در مورد وضعیت امروز غیرمعمول است این است که برخی از سهام یتیم فعلی همچنان رهبران بازار هستند. محصولات آنها همچنان جذابیت انبوه دارند. برای مثال، اکثر ما همچنان به خرید محصولات و خدمات از Netflix، Uber، Gap، Zoom و Roku ادامه می‌دهیم.

در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.

تقسیم این سهام به دو نوع مفید خواهد بود.

اولین آنها کسانی هستند که از شرایط بی سابقه همه گیری سود بردند و اکنون شاهد معکوس شدن آن شرایط هستند. اینها عبارتند از:

  • Zoom (دفاتر دوباره باز می شوند و سفرها از سر گرفته می شود)

  • نتفلیکس (مردم زمان کمتری را صرف تماشای زیاد می کنند)

  • مدرنا (منبع درآمد اصلی آن همچنان واکسن های کووید-۱۹ است)

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.

نتفلیکس

دوم آنهایی هستند که تحت تاثیر مسائل زنجیره تامین، افزایش قیمت نهاده ها و کمبود نیروی کار قرار گرفته اند. به عنوان مثال، در حالی که تقاضا برای لباس پس از همه‌گیری افزایش یافته است، Gap به دلیل مشکلات زنجیره تامین قادر به پاسخگویی به تقاضای مشتری با موجودی مناسب نیست. به طور مشابه، در حالی که بسیاری از مردم غذا خوردن در رستوران ها را از سر گرفته اند، دنی، یک رستوران زنجیره ای به سبک غذاخوری، از کمبود نیروی کار و افزایش قیمت مواد غذایی رنج می برد.

با روحیه ادعای لئو تولستوی مبنی بر اینکه همه خانواده‌های خوشبخت شبیه هم هستند، اما هر خانواده ناراضی به روش خود ناراضی است. همه‌گیری با نیروهای بازار مشابهی برای سهام شرکت‌ها شروع شد. اما آن سهام به روش خاص خود به یتیم تبدیل شدند. برخی ممکن است این کاهش را نادیده بگیرند و فکر کنند که بازارهای سهام یک نمایش فرعی است.

در مورد نرم افزار سهامدارای بیشتر بدانید.

اما مدیران خوب درک می کنند که کاهش قیمت سهام می تواند بر تجارت واقعی تأثیر بگذارد. استعداد، گرانبهاترین کالای امروزی، تا حدی از طریق سهام و اختیار معامله پرداخت می شود. توانایی یک شرکت برای افزایش سرمایه برای تامین مالی رشد با قیمت سهام آن مرتبط است. و شرکت ها اغلب با تملک رشد می کنند و از سهام خود به عنوان ارز برای خرید شرکت های دیگر استفاده می کنند.

کاهش قیمت سهام