سهامدار مشترک: معنا، حقوق، مثال

سهامدار مشترک: معنا، حقوق، مثال

سهامدار مشترک یک فرد، تجارت یا مؤسسه است که سهام مشترک یک شرکت را در اختیار دارد و به دارنده سهام، مالکیت شرکت می دهد.

این همچنین به دارنده حق رای دادن در مورد مسائل شرکتی مانند انتخابات هیئت مدیره و سیاست شرکت، همراه با حق هرگونه پرداخت مشترک سود سهام می دهد.

سهامدار مشترک کیست؟

سهامدار مشترک کسی است که حداقل یک سهم مشترک از یک شرکت را خریداری کرده باشد. صاحبان سهام عادی در مورد مسائل شرکتی حق رای دارند و حق دارند سود سهام مشترک اعلام شده را دریافت کنند. سهامداران عادی در صورت ورشکستگی پس از دارندگان بدهی و سهامداران ممتاز، آخرین بار پرداخت می شوند.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت سهامداران چگونه می تواند به موسس کمک کند؟

درک سهامدار مشترک

یک شخص یا نهاد دیگر با خرید حداقل یک سهم از سهام عادی یک شرکت سهامدار عادی می شود. آن طرف اکنون مالک کسری شرکت است تا زمانی که حداقل یک سهم را در اختیار داشته باشد. سهامداران عادی در حرکات قیمت در سهام شرکت می کنند که بر اساس نحوه نگاه سرمایه گذاران به چشم انداز آینده شرکت و عملکرد شرکت است. اگر قیمت سهام پس از خرید افزایش یابد، این امر منجر به سود برای خریدار از طریق افزایش سرمایه می شود.

صاحبان سهام عادی همچنین ممکن است از شرکت سود سهام دریافت کنند که به صورت نقدی یا سهام است. همه شرکت‌ها سود سهام پرداخت نمی‌کنند. اما در صورت اعلام سود سهام، همه سهامداران مشمول آن هستند و وجه نقد یا سهام به طور خودکار در تاریخ پرداخت در حساب معاملاتی سهامداران عادی ظاهر می‌شود. از آنجایی که سهامداران عادی مالکان کسری شرکت هستند، آنها همچنین می توانند در مورد امور شرکت رای دهند. سهامداران ممتاز این حق را ندارند.

در مورد ورشکستگی، سهامداران عادی معمولا آخرین کسانی هستند که از انحلال چیزی دریافت می کنند. ابتدا شرکت تمام بدهکاران را پرداخت می کند. اگر پس از آن چیزی باقی بماند، سهامداران ممتاز و به دنبال آن سهامداران عادی پرداخت می شوند. سهام عام همچنین ممکن است در کلاس هایی مانند کلاس A یا B قرار بگیرند که هر سطح دارای حق رای و حق تقسیم سود متفاوتی است.

درک سهامدار مشترک

حقوق مشترک سهامداران

سهامداران عادی دارای طیف وسیعی از حقوق در رابطه با جهت گیری و تصمیمات اصلی یک شرکت هستند. اختیارات رای این سهامداران به آنها اجازه می دهد تا در انتخاب های شرکت در مورد اقداماتی مانند نحوه رسیدگی به پیشنهادات خرید از سایر نهادها یا افراد مشارکت کنند. آنها همچنین ممکن است در رأی گیری در مورد ترکیب هیئت مدیره که قصد دارند منافع سهامداران را نمایندگی کنند، مشارکت داشته باشند.

در حالی که سهامداران فردی تمایل دارند تنها بخش کوچکی از سهام کلی یک شرکت را در اختیار داشته باشند (به ویژه در مقایسه با سرمایه گذاران نهادی) آنها می توانند در مجموع بخش قابل توجهی از رای را ارائه دهند. چنین فعالیتی، در صورتی که بسیاری از سهامداران متقاعد شوند که اقدام مشترکی انجام دهند، می تواند نیروی عمل کننده در مبارزات نیابتی برای کنترل یک شرکت باشد.

سهامداران همچنین حقوقی در مورد دسترسی به سوابق شرکت دارند. این به آنها معیاری از کنترل برای اجرای مسئولیت پذیری از جانب مدیریت می دهد. اگر عمل خلافی توسط مدیران شرکت صورت گیرد که بر سهام شرکت یا ارزش کلی بازار تأثیر منفی بگذارد، سهامداران عادی می توانند از طرف همه سهامداران علیه طرفینی که تصور می شود به شرکت آسیب می زند، دعوای مشتقه را دنبال کنند.

اگر گروه خاصی از سهامداران بر این باورند که رهبری شرکت عملکردهای نادرست را مدیریت کرده یا در غیر این صورت به ارزش و جایگاه سازمان آسیب وارد کرده است، گروه ممکن است یک شکایت دسته جمعی برای جستجوی خسارت برای خود تنظیم کند. این ممکن است شامل نحوه رسیدگی مدیریت شرکت به مناقصه ها برای به دست آوردن کسب و کار و همچنین استراتژی های رشد باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران پارس سیستم آشنا

مثال سهامدار مشترک

به عنوان مثال، یک فرد می تواند با خرید حداقل یک سهم مشترک سهام، سهامدار مشترک The Allstate Corporation (ALL) شود. قیمت سهام را ۹۵ دلار فرض کنید. سرمایه گذار تعداد سهام مورد نظر خود را ضربدر ۹۵ دلار خریداری می کند. آنها در حال حاضر سهامدار مشترک هستند. سهامدار مشترک بودن به این معنی است که آنها سهامی دارند که ارزش آنها بالا و پایین می شود و در صورت افزایش یا کاهش قیمت، فرصتی برای سود یا زیان سرمایه ایجاد می کند.

سرمایه گذار همچنین می تواند در مورد مسائل شرکتی با یک رای برای هر سهمی که دارد رای دهد. سهامدار عادی نیز سود سهام دریافت می کند. از آگوست ۲۰۲۱، Allstate به ازای هر سهم ۰٫۵۴ دلار به صورت سه ماهه یا ۲٫۱۶ دلار سالانه برای هر سهم متعلق به آن پرداخت می کرد. Allstate همچنین دارای بدهکاران و سهامداران ممتاز است. در صورت ورشکستگی شرکت، پس از پرداخت کلیه دارندگان بدهی و سهامداران ممتاز، وجوه باقی مانده به سهامداران عادی پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد ، برنامه مودیان ، برنامه حضور و غیاب

نسبت حقوق صاحبان سهام

روابط عمومی شرکت پارس سیستم آشنا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

برنامه مدیریت سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام