صندوق سود سهام چیست؟ چگونه سود سهام دریافت کنیم؟

صندوق بازده سهام چیست؟ چگونه سود سهام دریافت کنیم؟

صندوق‌ بازده سهام‌ پرداخت، صندوق‌هایی هستند که به‌ شدت سهم های بازده سهام‌ پرداخت را در پرتفوی خود گنجانده‌اند. این خانواده صندوق با تمرکز بر عملکرد سهام با سود سهام بالا، فرصت‌های جریان نقدی را در طول دوره سرمایه‌گذاری با سود نقدی پرداختی به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌دهد.

این برای سرمایه گذارانی است که می خواهند در شرکت های بازده سهام سرمایه گذاری کنند.

به عنوان مثال:

صندوق سهام شرکت های پرداخت کننده بازده سهام، حداقل ۸۰ درصد از ارزش کل صندوق دائماً در سهام داخلی موجود در شاخص بازده سهام سرمایه گذاری می شود و بورس اوراق بهادار برای دنبال کردن آن تأسیس شده است. وجوه سرمایه گذاری در سهام مشارکت سرمایه گذاری می شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم سرمایه گذاری بلند مدت در بورس اوراق بهادار

چگونه سود سهام دریافت کنیم؟

برای دریافت سود، ابتدا باید سهام شرکتی را داشته باشید که تقسیم سود می کند. حتی اگر آن سهم را تا صبح روز تقسیم سود به سبد سهام خود اضافه کنید، می توانید از این حق نیز بهره مند شوید. به عبارت دیگر، زمانی که سهامی را که سود تقسیمی را قبل از تاریخ اعلام شده به سبد سهام خود اضافه می کنید، به طور خودکار از سودِ سود، نفع خواهید برد.

به عنوان مثال:

فرض کنید شرکت x اعلام کرده است که در تاریخ ۲۱ می سود سهام را پرداخت خواهد کرد. شما با خرید این سهم در ۳۰ می حق دریافت سود سهام دارید.

میزان سودی که دریافت می کنید بر اساس سهامی که دارید محاسبه می شود. به عبارت دیگر، بازده سهام بین همه سهامداران به نسبت سهام آنها تقسیم می شود.

تاریخ پرداخت سود سهام پس از تصویب مجمع عمومی اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

پرداخت سود سهام کجاست؟

سود پرداختی در تاریخ اعلام شده به حساب های بورسی شما ارسال می شود و ظرف ۲ روز کاری شاهد رسیدگی خواهید بود. اگر بازده سهام به صورت سهام آزاد به جای نقدی تقسیم شود، مستقیماً به حساب سرمایه گذاری شما واریز می شود.

تقسیم سود چیست و چگونه انجام می شود؟

تقسیم سود به ۳ روش مختلف انجام می شود. اینها؛ پول نقد، سهام و ترکیبی از این دو. به عبارت دیگر، بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر به صورت سهام قابل تقسیم است.

شرکت هایی که سرمایه خود را به صورت رایگان افزایش می دهند، بازده سهام را به عنوان سهام تقسیم می کنند. بنابراین، سهام بر اساس ارزش بازار شرکت بین سرمایه گذاران توزیع می شود. اگر شرکت در بورس معامله نمی شود، باید اولین سود سهام خود را به صورت نقدی پرداخت کند. پرداخت ها معمولاً تا پایان اردیبهشت انجام می شود. زیرا شرکت های سهامی تا پایان ۵ ماه بعد از دوره حسابداری فرصت دارند بازده سهام را واریز کنند.

توزیع بازده سهام الزامی نیست. با این حال، این یک اقدام مهم برای ترجیح و شناخت شرکت است. شرکت ها بر اساس سیاست های خود تصمیمات توزیع بازده سهام را اتخاذ می کنند.

بیشتر بخوانید: سود سهام و بازده سود سهام چیست؟

چگونه سود سهام دریافت کنیم؟

پس از تقسیم سود چه اتفاقی برای قیمت سهام می افتد؟

از آنجایی که بازده سهام نشان دهنده پول آزاد شده از دارایی های یک شرکت است، قیمت سهام به طور کلی با مقدار سود سهام پرداخت شده به ازای هر سهم کاهش می یابد. در اولین روز معاملاتی پس از تقسیم سود، قیمت سهام به میزان ناخالص توزیع شده کاهش می یابد.

به عنوان مثال:

اگر سود ناخالص ۲۰ دلار به ازای هر سهم از سهامی با ارزش ۱۰۰ دلار تقسیم شود، قیمت سهم در روز معاملاتی بعدی ۸۰ دلار باز می شود.

زیرا شرکت مقداری از دارایی یا پول نقد خود را در اختیار سرمایه گذار قرار داده است. البته این کاهش دائمی نیست. انتظار می‌رود سهامی که ارزش آنها پس از تقسیم سود کاهش یافته است، پس از مدتی بهبود یابند. حتی ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران این کاهش را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرند و به پرتفوی خود اضافه کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه سود سهام، سود انباشته و صورت جریان نقدی

چگونه بازده سهام را محاسبه کنیم؟

فرض کنید یک شرکت ۴۰ درصد بازده سهام پرداخت می کند. شما ۱۰۰ سهم از این شرکت دارید.

سهام با ارزش اسمی اندازه گیری می شود و این ارزش در بورس ۱ دلار است. بر این اساس به ازای هر سهم ۴۰ سنت سود دریافت خواهید کرد. از آنجایی که شما ۱۰۰ سهم دارید، در مجموع ۴۰ دلار سود دریافت خواهید کرد. پس بیایید قیمت سهمی که در اختیار دارید ۱۰ دلار فرض کنیم. در این صورت با قیمت ۹٫۶ دلار شروع به معامله می کند.

مثالی دیگر:

نحوه محاسبه سود شرکتی با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار و در مجموع ۱۰ میلیون دلار سود سهام را به ازای هر سهم با ارزش اسمی ۱۰ سنت پرداخت می کند. با فرض داشتن ۵۰۰ سهم، ۵۰ دلار بازده سهام دریافت خواهید کرد.

البته این درآمد نیز مشمول مالیات است. پرداخت بازده سهام پس از کسر ۱۵ درصد مالیات تک تک سرمایه گذاران به حساب آنها واریز می شود. برای دریافت سود، خرید سهم یک روز قبل از روز تقسیم کافی است. البته باید به یاد داشته باشید که پس از پرداخت سود، قیمت سهم کاهش خواهد یافت.

پس سود این تجارت چیست؟

پرداخت سود سهام یک مزیت برای افرادی است که در بلندمدت در سهام سرمایه گذاری می کنند. در غیر این صورت در کوتاه مدت مزیتی ایجاد نمی کند.

بیشتر بخوانید: نسبت قیمت بر سود سهام چگونه تفسیر می شود؟

آیا امکان کاهش قانونی حقوق بازده سهام وجود دارد؟

در محدوده قانون تعهدات، احتمال کاهش سود سهامی که به مدت ۵ سال وصول نشده است، بر اساس حکم قانون وجود دارد. این قانون نیز در قانون CMB گنجانده شده است. بنابراین در مواجهه با چنین شرایطی می توانید برای احقاق حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه کنید.

همین امر نه تنها در مورد حقوق سهام، بلکه در مورد حق تقدم نیز صدق می کند. شرکای شرکت های سهامی که در خارج از بورس به صورت عام معامله می شوند می توانند حداقل ۲۰ روز و حداکثر ۱۲۰ روز از حقوق خود استفاده کنند. اقلام مورد معامله در بورس باید حداقل ظرف مدت ۱۵ و حداکثر ۶۰ روز از حق تقدم خود استفاده کنند.

این حقوق نه می تواند به شخص دیگری منتقل شود و نه می توان خارج از این دوره ها استفاده کرد. دانستن چنین موضوعاتی برای شما مفید خواهد بود.

آیا ضمانت تقسیم سود در سهام وجود دارد؟

همانطور که هیچ بازده ثابتی برای سهام وجود ندارد، در مورد بازده سهام نیز می توانیم همین را بگوییم. زیرا شرکت ها امکان زیان دهی دارند. بنابراین، سرمایه گذاران نمی توانند از قبل در مورد تقسیم سود تضمین شوند.

همانطور که می دانید از درآمد خالص شرکت کسرهایی مانند وجوه ذخیره و مالیات انجام می شود. در نتیجه معاملات توزیع حداقل ۲۰ درصد انجام می شود. بنابراین، تعیین هر رقمی اشتباه است. به غیر از تقسیم سود، پیش پرداخت نیز امکان پذیر است. پیش پرداخت سود می تواند بین دوره ها به سرمایه گذارانی که شرایط مندرج در بیانیه CMB را رعایت می کنند داده شود.

سود سهام

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام