بازده سهام چیست؟ چگونه پرداخت می شود؟

بازده سهام چیست؟ چگونه پرداخت می شود؟

سود سهام چیست؟ چگونه پرداخت می شود؟ یکی از موضوعاتی که بیش از همه مورد توجه سرمایه گذاران سهام قرار می گیرد، بدون شک بازده سهام است. زیرا باعث افزایش بیشتر سود می شود و به معنای سود اضافی است.

اما مسائل زیادی در مورد بازده سهام وجود دارد. شما باید اطلاعاتی در مورد مسائلی مانند میزان بازده سهام و تأثیر آن بر قیمت سهام داشته باشید. همچنین مهم است که اطلاعات دقیقی در مورد سرمایه گذاری در سهام داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سود سهام چیست؟

یک شرکت بخشی از سودی را که در یک دوره معین به دست می آورد بین شرکای خود تقسیم می کند. از آنجایی که سرمایه گذاران سهام جزو این شرکا هستند، سهم مشخصی نیز به آنها تعلق می گیرد. اینکه کدام شریک چند سهم دریافت می کند بستگی به مقدار سهامی دارد که دارند.

ترازنامه پایان سال شرکت اطلاعاتی در مورد نرخ سود سهام ارائه خواهد کرد. به همین دلیل، یکی از داده های مهمی که باید رعایت کنید، ترازنامه است. سود قابل پرداخت به سرمایه گذار با توجه به سود خالص سالانه شرکت تعیین می شود. پس از کسر مالیات و سایر هزینه ها از سود، مابقی به شرطی که کمتر از ۲۰ درصد نباشد بین سرمایه گذار تقسیم می شود. به این رویداد تقسیم سود می گویند. تصمیم گیری در مورد این رویداد به پیشنهاد هیئت مدیره در مجمع عمومی شرکت اتخاذ می شود.

بیشتر بخوانید: ترازنامه و نحوه خواندن آن

نحوه پرداخت بازده سهام

نحوه پرداخت بازده سهام

نحوه پرداخت سود تقسیمی می تواند به روش های مختلف انجام شود. متداول‌ترین روش‌ها توزیع سود مربوط به تعداد سهام سرمایه‌گذار به صورت نقدی یا سهام است. جدای از این، پرداخت را می توان با ترکیبی از دو روش نیز انجام داد. پرداخت بازده سهام عموماً تا پایان ماه می انجام می شود.

بسیاری از سرمایه گذاران درآمد بازده سهام را به عنوان یک روش سرمایه گذاری می بینند.

برای بهره مندی از سود سهام، حتی اگر ۱ روز قبل از شروع پرداخت آن را دریافت کنید، کافی است. در حالی که شرکت های سهامی عام الزامی برای تقسیم سود ندارند، ترجیح داده می شود که طبق سیاست شرکت پرداخت شود. زمانی که تصمیمی مبنی بر تقسیم سود در چارچوب سیاست شرکت گرفته می شود، به سهامداران اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان پرشین

پرداخت های بازده سهام، صرف نظر از شکل آنها، مستقیماً به حساب سرمایه گذاری شما منتقل می شود.

به عبارت دیگر، اگر سهام شرکتی را دارید که بازده سهام را تقسیم می کند. انتقال مستقیم به حساب شما به صورت نقدی یا سهام رایگان انجام می شود. موضوعی که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد این است؛ کاهش قیمت سهام پس از تقسیم سود است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

پس از تقسیم سود، قیمت سهام به میزان پرداخت کاهش می یابد.

به عنوان مثال، شرکتی سود سهام پرداخت می کند و قیمت سهام در آخرین بسته شدن ۱۰ دلار است. مبلغ بازده سهام ۲ دلار خواهد بود. در روز معاملاتی آینده، ارزش سهام ۸ دلار خواهد بود. بنابراین خرید سهام صرفاً برای پرداخت سود منطقی نیست.

بسیاری از سرمایه گذاران در چند روز گذشته برای دریافت بازده سهام اقدام به خرید سهام می کنند. اما باید مراقب این موضوع بود. نباید فراموش کنید که در کسب و کاری قرار می گیرید که به دلیل کاهش قیمت سهم اصلاً سودی نخواهید داشت. به ویژه برای سرمایه گذاران بلند مدت و میان مدت، سود سهام به معنای درآمد اضافی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

ارزش سهام

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو