سود سهام چیست و بازده سود سهام چیست؟

سود سهام و بازده سود سهام چیست؟

پاسخ به سوالاتی در مورد اینکه سود سهام چیست، چگونه می توان آنها را بدست آورد و هر آنچه که می خواهید در مورد بازده سود سهام بدانید در مجموعه مقالات ما هست. برای اطلاعات دقیق در ادامه همراه ما باشید.

سرمایه‌گذار می‌خواهد با سرمایه‌گذاری در سهام از ارزش‌گذاری سود کسب کند. با این حال، سهام روش قابل توجه دیگری برای کسب درآمد دارند. سود سهام، یعنی سهم سود، سود دیگری است که سرمایه گذار سهام کسب می کند. به عبارت دیگر، علاوه بر سودی که معمولاً از تغییرات قیمت سهام به دست می‌آید، از سود سهام توزیع شده در دوره‌های خاص نیز سود کسب می‌کند.

سود سهام یک موضوع بسیار مهم برای سهام است. این نه تنها بازده اضافی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند، بلکه اعتماد به شرکت را نیز افزایش می دهد. زیرا شرکت هایی که سود سهام تقسیم می کنند بیشتر مورد پسند سرمایه گذاران هستند. بر این اساس اعتماد و شهرت در شرکت افزایش می یابد.

سود سهام چیست؟

سود سهام شرکتی است که سهمی از سود دوره ای خود را به صورت نقد یا سهام به شرکای خود می دهد. به همین دلیل از سود سهام به عنوان سود سهم نیز یاد می شود. همچنین یکی از حقوقی است که سهام به صاحبان خود اعطا می کند.

سود تقسیمی که بر اساس ترازنامه پایان سال تعیین می شود، با سودآوری شرکت مرتبط است. به عبارت دیگر، اگر شرکتی در پایان سال اعلام زیان کند، نمی‌تواند سودی برای پرداخت داشته باشد. علاوه بر این، حتی اگر یک شرکت سال را با سود به پایان برساند، ممکن است همچنان تصمیم بگیرد که سود سهام پرداخت نکند. این یک ضرورت نیست، اما سهام شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند بیش از دیگران توجه را به خود جلب می‌کنند.

مطلب مرتبط: تجزیه و تحلیل ترازنامه چگونه انجام می شود؟

نکته:

یکی از مفاهیمی که در اینجا باید بدانیم نرخ سود سهام است. این مفهوم نشان می دهد که چه درصدی از کل مبلغ توزیع شده به عنوان سود سهام توسط شرکت با کل سود به دست آمده در دوره مربوطه مطابقت دارد.

محاسبه نرخ سود سهام کارایی سود سهام شرکت نیز موضوعی است که باید در اینجا شناخته شود. کارایی به میزان سود تقسیمی شرکت در مقایسه با ارزش بازار آن اشاره دارد. به عبارت دیگر نشان می دهد که سود سهام دریافتی هر سهم با چه مقدار از قیمت سهم مطابقت دارد.

برای سرمایه گذاران، سود سهام به معنای درآمد اضافی است. اما برای سرمایه گذاران بلندمدت معنای بیشتری دارد. به عبارت دیگر، فردی که ۱ هفته سهام داشته باشد و فردی که ۵ سال آن را در اختیار داشته باشد، از سود متفاوتی برخوردار خواهد شد. به این بازده سود تقسیمی می گویند.

محاسبه بازدهی سود سهام: شخصی که سهام را ۱ هفته پیش خریده است تا از سود سهام منتفع شود، می تواند بازده عادی داشته باشد. اما سرمایه‌گذاری که سهام مربوطه را به مدت ۵ سال در پرتفوی خود حمل کرده است، به لطف سود پرداختی هر ساله، این شانس را دارد که درآمد خود را بیش از یک سرمایه‌گذار عادی افزایش دهد.

مطلب مرتبط: تفسیر ترازنامه؛ چگونه ترازنامه را تفسیر کنیم؟

بازده سود سهام چیست؟

بازده سود سهام چیست؟

بازده سود سهام در بازده بالقوه سهام مشخص می شود. زیرا به سادگی بیان می کند که شرکت چقدر سود سهام را در مقایسه با ارزش بازار خود تقسیم می کند.

نسبت مقدار خالص سود تقسیم شده توسط یک شرکت به قیمت سهام آن، بازده سود سهام آن است. مانند فروش سود در بازار سهام، بازده سود سهام به معنای درآمد اضافی برای سرمایه گذاران است.

با این حال، همانطور که قبلا ذکر کردیم، برای سرمایه گذاران بلندمدت اهمیت بیشتری دارد. زیرا فردی که به تازگی سهمی را خریداری کرده و شخصی که سال ها آن را در اختیار داشته است، سود تقسیمی متفاوتی دریافت خواهد کرد.

مطلب مرتبط: ترازنامه چیست؟ چگونه تهیه می شود؟

مثلا؛

سهام شرکت X به قیمت ۱۰۰ دلار معامله می شود و به ازای هر سهم ۴ دلار سود تقسیم می شود. سود سهام در اینجا ۴ درصد خواهد بود.

با این حال، این نسبت برای شخص x که ۱ هفته پیش سهم را خریده است و شخص y که آن را به مدت ۵ سال نگه داشته است، یکسان نخواهد بود. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم:

شخص X در سال ۲۰۱۸ سهمی را به قیمت ۱۰ دلار خریداری می کند. در همان سال یک دلار سود سهام با سود یک درصد دریافت می کند.

به شخص x که با افزایش قیمت سهم در سال‌های بعد بازدهی فزاینده‌ای کسب می‌کند، در سال ۲۰۲۳ با سود ۵ درصدی پاداش می‌گیرد. سرمایه گذار بلندمدت در اینجا هم از افزایش قیمت سهام و هم از رشد سود سود می برد.

شخص y که سهم را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده است، نمی تواند به اندازه شخص x بازدهی داشته باشد. زیرا سهم را با قیمت بسیار بالاتری خریداری کرده است.

مطلب مرتبط: ترازنامه تلفیقی و اجزای آن چیست؟

نکته:

به همین دلیل سهامی که بهترین سود سهام را پرداخت می کنند برای سرمایه گذاران بلندمدت اهمیت ویژه ای دارد. سهامی که صرفاً به دلیل بازده سود تقسیمی بالا سرمایه گذاری می شوند، ممکن است در بلندمدت به اندازه تصور بازدهی خوبی نداشته باشند.

برای موفقیت در مدیریت پول باید تحقیقات دقیقی انجام شود و عواملی مانند سلامت مالی شرکت، عملکرد گذشته و انتظارات آینده در نظر گرفته شود. تنها در این صورت است که سود تقسیمی به بازده مورد نظر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

بازده سود سهام

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام