بیس پوینت چیست؟ تغییرات نرخ بهره و امتیازات پایه

بیس پوینت چیست؟ تغییرات نرخ بهره و امتیازات پایه

بیس پوینت چیست؟ در زمینه‌های اقتصاد و امور مالی، اصطلاح نقطه پایه اصطلاحی است که برای بیان تغییرات دقیق‌تر از واحد درصد اندازه‌گیری استفاده می‌شود.

اصطلاحات به ما کمک می کنند مسائل پیچیده را به زبانی قابل فهم تر و واضح تر و مخصوص شاخه خاصی از علم، هنر یا حرفه بیان کنیم. به عنوان مثال، در دنیای مالی، اصطلاح پیپ برای اشاره به تغییرات خرد در بازار ارز استفاده می‌شود. معامله‌گر فارکس تغییر ۰٫۰۰۰۱ واحدی در EUR/USD را به جای گفتن یورو، به عنوان “۱ پیپ” تفسیر می‌کند.

/USD 1% از ۱ سنت افزایش یا کاهش یافت. “جابجایی” به طور مشابه، وقتی صحبت می کنیم که آیا نرخ مبادله USD/TRY 1% از ۱ Kuruş افزایش یافته یا ارزش خود را از دست داده است، مستقیماً از واحد اندازه گیری پیپ استفاده می کنیم.

چنین واحدهای اندازه گیری دقیقی این واقعیت را برجسته می کند که مقادیر به ظاهر کوچک در زندگی روزمره می تواند در معاملات خاصی مهم باشد.

به عنوان مثال:

۱ پنی در یک تراکنش ممکن است مبلغی باشد که اغلب می‌توان آن را نادیده گرفت. اما اگر در حال معامله یک میلیون دلاری در برابری USD/TRY هستید. حتی این تغییر ۱ پنی نیز ۱۰۰ TL تأثیر می‌گذارد.

به طور خلاصه، وقتی صحبت از واحدهای اندازه گیری در بازارهای مالی می شود، در بیشتر موارد به واحدهای اندازه گیری دقیقی مانند تارتار طلا نیاز داریم. در این زمینه، مفهوم “نقطه پایه” یک مفهوم کلیدی است که اغلب برای اندازه گیری و ارزیابی تغییرات نرخ بهره استفاده می شود. به لطف واحد اندازه گیری نقطه پایه، می توانیم تغییرات حساس مانند نرخ بهره را با استاندارد اندازه گیری بالاتر محاسبه و بیان کنیم. زیرا نقطه پایه با ۱% از ۱% (با مقدار دقیقا ۰٫۰۰۰۱ اندازه گیری می شود) مطابقت دارد. به این ترتیب دقت بالاتری نسبت به محاسبه درصد به ما ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

بیس پوینت چیست؟

فرض کنید خبر رسید که CBRT نرخ سیاست را از ۳۵٪ به ۴۰٪ افزایش داد. حال بر اساس این خبر مبنا چیست و به چه معناست؟ بین ۴۰% و ۳۵% ۵% اختلاف وجود دارد. یک نقطه پایه معادل ۱/۱۰۰ از ۱٪ است که ۰٫۰۰۰۱ است. در این حالت می‌توانیم افزایش ۵ درصدی بهره را به صورت ۵ * ۱۰۰ = ۵۰۰ امتیاز پایه بیان کنیم. بیس پوینت به طور کلی به صورت اختصاری “bp” خوانده می شود.

بنابراین، چرا تغییرات نرخ بهره را بر اساس بیس پوینت بیان می کنیم؟ از آنجا که بانک‌های مرکزی هنگام تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره، با ارزیابی مجموعه گسترده‌ای از داده‌های اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند و حتی تغییرات بسیار کمتر از ۱ درصد در این تصمیم‌ها مهم است.

به عنوان مثال، اجازه دهید وضعیتی را در نظر بگیریم که در آن FED نرخ سیاست را از ۵٫۲۵٪ به ۵٫۵۰٪ در جلسه ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳ افزایش داد. این افزایش به معنای افزایش ۰٫۲۵ * ۱۰۰ = ۲۵ امتیاز پایه است که به معنای تغییر حتی کمتر از ۱٪ است.

تغییرات نرخ بهره و امتیازات پایه

بر اساس گزارش “نظارت جهانی بدهی” موسسه مالی بین المللی (IIF)، میزان بدهی جهانی تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۳۰۷٫۴ تریلیون دلار رسیده است.

نسبت بدهی جهانی به کل تولید ناخالص داخلی کشورها ۳۳۳ درصد است. بر اساس این داده ها، کل بدهی همه واحدهای اقتصادی (کشورها، شرکت ها، افراد) در جهان بیش از ۳ برابر درآمد سالانه آنهاست. این اطلاعات چشمگیر در واقع این واقعیت را به ما نشان می دهد که جهان به طور فزاینده ای در حال مالی شدن است.

حتی بدون وارد شدن به محاسبات فنی، می‌توانیم تصور کنیم که:

بیس پوینت چیست؟

از سوی دیگر، تغییرات نرخ بهره در بازارها عمدتاً توسط بانک‌های مرکزی به‌ویژه نرخ‌های کوتاه‌مدت هدایت می‌شود. اثر مستقیم سیاست های پولی بر عرضه کل محدودتر است. اما اثر اصلی از طریق تقاضا رخ می دهد. این در سطح عمومی قیمت ها، یعنی نرخ تورم تعیین کننده است. افزایش نرخ بهره هزینه های وام را افزایش می دهد، در حالی که کاهش هزینه های مصرفی یا سرمایه گذاری را جذاب می کند. علاوه بر این، نرخ های بهره واقعی نیز نقش موثری در تمایز ترجیحات سرمایه گذاری دارند.

به عنوان مثال، در نتیجه افزایش تدریجی نرخ بهره که از جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی مورخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ آغاز شد، از آن زمان تاکنون نرخ بهره از ۸٫۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. این به معنای افزایش دقیقاً ۳۱۵۰ است. امتیاز پایه در این دوره تمامی تصمیمات اقتصادی و مالی به ویژه نرخ تورم تحت تاثیر این تغییر قرار گرفت.

تغییرات نقطه پایه و معانی آنها

تا به حال بیشتر این سوال را داشتم که “نقطه پایه چیست؟” ما روی سوال تمرکز کردیم و حالا می‌توانیم به سؤالات سواد مالی به سرعت پاسخ دهیم، مثلاً ۷۵ واحد پایه یعنی چه یا کاهش ۱۰۰ واحدی نرخ سود به چه معناست؟ در حالی که ۷۵ واحد پایه مربوط به نرخ ۰٫۷۵ درصد است، کاهش ۱۰۰ واحدی به معنای کاهش ۱ درصدی نرخ بهره است.

اما باید توجه داشته باشیم که کاهش ۱ درصدی نرخ سود و کاهش ۱ درصدی نرخ بهره معانی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کاهش نرخ سیاست از ۱۰٪ به ۹٪ نشان دهنده کاهش ۱٪ در نرخ است. با این حال، کاهش ۱ درصدی معادل ۱۰ درصد از نرخ بهره اولیه ۱۰ درصدی است.

حالا بیایید یک قدم جلوتر برویم و فکر کنیم:

اگر FED یا CBRT نرخ سیاست را ۷۵ واحد پایه افزایش دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ یا برعکس، اگر نرخ بهره ۷۵ واحد کاهش یابد، بازارهای واقعی و مالی چه تاثیری خواهند داشت؟ صادقانه بگویم، چنین سؤالاتی مسائل کاملاً فنی هستند که نیاز به تحقیق دقیق دارند. با این حال، باید دانست که در حالی که کاهش نرخ بهره به طور کلی یک گام انبساطی برای تحریک اقتصاد است، افزایش نرخ بهره یک گام سیاست پولی انقباضی است که سرعت اقتصاد را ترمز می کند.

از سوی دیگر، تأثیر کوتاه مدت هر تصمیم نرخ بهره بر بازارهای مالی بیشتر به رابطه بین انتظارات و رویدادهای واقعی بستگی دارد. زیرا تصمیمات نرخ بهره تمایل دارند که در قیمت ها از قبل توسط بازارها در چارچوب انتظارات منعکس شود. بنابراین، در حالی که اثر کوتاه مدت بازارها بر تصمیمات نرخ بهره که مطابق با انتظارات هستند خنثی تر است، انعکاس تصمیمات غافلگیرکننده در بازارها شامل نوسانات بالاتری است. این وضعیت را در واقع می‌توان بازتابی از مکانیسم واکنش خشونت‌آمیزتر طبیعت انسانی به رویدادهای غیرمنتظره در بازارهای مالی در نظر گرفت.

نتیجه

مبالغی که در زندگی روزمره ما اندک به نظر می رسند، در حجم عظیم معاملات در بازارها به ارزش هایی غیر قابل اغماض تبدیل می شوند. مفهوم نقاط مبنا که به ویژه برای اندازه گیری تغییرات نرخ بهره استفاده می شود. یکی از اصطلاحات مهمی است که به ما کمک می کند تغییرات خرد در دنیای مالی را با دقت بیشتری اندازه گیری و بیان کنیم.

هنگام ارزیابی اثرات بلندمدت و کوتاه مدت تصمیمات نرخ بهره بر تصمیمات اقتصادی و مالی، باید شرایط اقتصادی فعلی را در نظر گرفت. همچنین تفاوت بین انتظارات و واقعیات را در نظر گرفت.

بیس پوینت

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام