سهامدار؛ تعریف، حقوق و انواع

سهامدار؛ تعریف، حقوق و انواع

اگر یک شرکت موفق باشد، سهامدار و سهامداران از افزایش ارزش گذاری سهام یا سود تقسیم شده به عنوان سود سهام بهره می برند. سهامداران نیز حق شرکت در انتخابات شرکت ها را دارند.

برعکس، زمانی که یک شرکت ضرر می کند، قیمت سهام کاهش می یابد که می تواند باعث ضرر سهامداران شود. در صورت شکست شرکت، سهامداران می توانند پس از پرداخت بدهی های شرکت، دارایی های باقی مانده را مطالبه کنند.

بیشتر بخوانید: سود سهم؛ سوالات متداول

سهامدار کیست؟

سهامدار شخص، شرکت یا موسسه ای است که حداقل یک سهم از سهام یک شرکت یا سهمی از یک صندوق سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد. سهامداران اساسا مالک شرکت هستند که با حق سهیم شدن در سود همراه است.

سهامدار هر شخص، شرکت یا مؤسسه ای است که دارای سهام در سهام یک شرکت باشد. یک سهامدار شرکت می تواند به اندازه یک سهم در اختیار داشته باشد. سهامداران هنگام فروش سهام سود سرمایه (یا ضرر) خواهند داشت و در صورت پرداخت آن توسط شرکت ممکن است سود سهام دریافت کنند. سهامداران همچنین از حقوق خاصی مانند رأی دادن در مجامع سهامداران برای تأیید اعضای هیئت مدیره، تقسیم سود یا ادغام برخوردار هستند. در صورت ورشکستگی، سهامداران می توانند کل سرمایه خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب

درک سهامداران

همانطور که در بالا ذکر شد، سهامدار نهادی است که دارای یک یا چند سهم در سهام یا صندوق مشترک یک شرکت است. سهامدار بودن (یا سهامدار، همانطور که اغلب آنها را نیز می نامند) دارای حقوق و مسئولیت های خاصی است. همراه با سهیم شدن در موفقیت مالی کلی، یک سهامدار همچنین مجاز است در مورد مسائل خاصی که بر شرکت یا صندوقی که در آن سهام دارند رای دهد.

بیشتر بخوانید: ارزش گذاری سهام در نه مرحله

سهامدار اکثریت و اقلیت

سهامدار منفرد که مالک و کنترل بیش از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را در اختیار دارد، سهامدار اکثریت نامیده می شود. در مقایسه، کسانی که کمتر از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را در اختیار دارند به عنوان سهامداران اقلیت طبقه بندی می شوند.

اکثر سهامداران موسس شرکت هستند. در شرکت‌های قدیمی‌تر و با سابقه‌تر، اکثر سهامداران اغلب با بنیانگذاران شرکت مرتبط هستند. در هر صورت، این سهامداران قدرت قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات عملیاتی حیاتی دارند. از جمله جایگزینی اعضای هیئت مدیره و مدیران سطح C مانند مدیران ارشد اجرایی (مدیرعامل) و سایر پرسنل ارشد زمانی که بیش از نیمی از حق رأی را کنترل می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها اغلب از داشتن سهامداران اکثریت در بین رده های خود اجتناب می کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان رایگان

برخلاف صاحبان شرکت‌ها یا شرکت‌های تضامنی، سهامداران شرکت شخصاً در قبال بدهی‌های شرکت و سایر تعهدات مالی مسئولیتی ندارند. بنابراین، اگر شرکتی ورشکسته شود، طلبکاران آن نمی توانند دارایی های شخصی سهامداران را هدف قرار دهند.

سهامداران حق دارند عوایدی را که پس از انحلال دارایی های شرکت باقی مانده است جمع آوری کنند. با این حال، طلبکاران، دارندگان اوراق قرضه و سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی ارجحیت دارند، که ممکن است پس از پرداخت تمام بدهی ها چیزی از آنها باقی بماند.

حقوق سهامدار

ملاحظات خاص

وقتی صحبت از سهامدار شدن به میان می آید، چند نکته وجود دارد که مردم باید در نظر بگیرند. این شامل حقوق و مسئولیت های مرتبط با سهامدار بودن و پیامدهای مالیاتی است.

بیشتر بخوانید: آیا می توان از معاملات روزانه درآمد کسب کرد؟

حقوق سهامدار

طبق اساسنامه و اساسنامه یک شرکت، سهامداران به طور سنتی از حقوق زیر برخوردار هستند:

حقوق بازرسی دفاتر و سوابق شرکت.

قدرت شکایت از شرکت برای تخلفات مدیران و/یا افسران آن.

حق رای دادن در مورد موضوعات کلیدی شرکت، مانند نامگذاری مدیران هیئت مدیره و تصمیم گیری در مورد ادغام احتمالی سبز یا خیر.

حقوق دریافت سود سهام در صورت تصمیم هیئت مدیره به پرداخت آن.

حق شرکت در جلسات سالانه، چه به صورت حضوری و چه از طریق تماس های کنفرانسی.

حق رای دادن در مورد موضوعات مهم توسط نماینده، چه از طریق برگه های رای پستی یا از طریق پلت فرم های رای گیری آنلاین در صورتی که نتوانند شخصاً در جلسات رای گیری شرکت کنند.

حقوق مدنی اعطا کردن به مطالبه تخصیص متناسب درآمد در صورتی که شرکت دارایی های خود را تصفیه کند.

سهامدار و خدمات درآمد داخلی

توجه به این نکته ضروری است که اگر سهامدار هستید، هر سود یا ضرری که هنگام فروش سهام دارید باید در اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی شما گزارش شود. سود به درآمد مشمول مالیات شما کمک می کند و زیان از درآمد مشمول مالیات شما کسر می شود. هر گونه سود سهام پرداخت شده به سهامداران نیز مشمول مالیات است.

بیشتر بخوانید: معاملات روزانه چیست؟

شرکت های اس

نوع دیگری از شرکت با رفتار مالیاتی متفاوت، شرکت S است. اینها معمولاً مشاغل کوچک تا متوسط ​​هستند که کمتر از ۱۰۰ سهامدار دارند. تفاوت شرکت S با یک شرکت معمولی در این است که به جای مالیات مضاعف از یک شرکت عادی، مالیات دوره ای دارد. هنگام فروش سهام، سهامداران متحمل سود یا زیان سرمایه مشمول مالیات می شوند، درست مانند سهام یک شرکت عادی.

با توجه به خدمات درآمد داخلی، “سهامداران شرکت های S جریان درآمد و زیان را در اظهارنامه های مالیاتی شخصی خود گزارش می دهند و مالیات بر اساس نرخ مالیات بر درآمد فردی خود محاسبه می شوند. این به شرکت های S اجازه می دهد تا از مالیات مضاعف بر درآمد شرکت اجتناب کنند. شرکت‌های S مسئول مالیات بر برخی سودهای داخلی و درآمد غیرفعال در سطح واحد تجاری هستند.»

این در مقابل سهامداران شرکت های C است که مشمول مالیات مضاعف هستند. سود در این ساختار تجاری در سطح شرکت و در سطح شخصی برای سهامداران مشمول مالیات می شود

این یک افسانه رایج است که شرکت ها باید ارزش سهامداران را به حداکثر برسانند. این ممکن است هدف مدیریت یا مدیران یک شرکت باشد، اما این یک وظیفه قانونی نیست.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سهامدار

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام