سهام سهامداران و اهمیت افزایش ارزش آن

دقیقاً چرا باید نگران سهامداران بود؟ سهام سهامداران و اهمیت افزایش ارزش آن چیست؟ سهامداران (برخلاف کارکنان، مشتریان یا شهروندان جامعه ای که شرکت در آن مستقر است) تنها افرادی هستند که باید نگران آنها بود.

جنسن سرمایه گذار سهام؛ توضیح می دهد که:

رفتار هدفمند نیاز به یک تابع هدف ارزشمند دارد. اگر فقط یک هدف برای شرکت وجود داشته باشد، افزایش ارزش سهامداران یک انتخاب بدیهی به نظر می رسد.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

این دقیقاً انتخاب جنسن نبود. او استدلال کرد که حداکثر کردن ارزش شرکت – که هم حقوق صاحبان سهام شرکت و هم بدهی آن را در نظر می گیرد – هدف مناسبی است. اما سهامداران و دارندگان بدهی غالباً منافع و اولویت های متفاوتی دارند. بنابراین ارزش سهام سهامداران به عنوان هدف مختصر که مدیران اجرایی، سرمایه گذاران، دانشگاهیان و دیگران به آن پایبند بودند، تبدیل شد.

دشوار است که قدرت این ایده را بیش از حد نشان دهیم. چرا که طریف و بصری است. حتی شواهدی وجود دارد که می تواند آن را تأیید کند: ماریان برتراند و سندیل ملایناتان دریافتند که شرکت های دولتی با سهامدار بزرگ (بیش از ۵ درصد سهام) که مدیرعامل نیستند نسبت به شرکت هایی که چنین ذهنیتی در مورد فروشگاه ندارند، بهتر اداره می شوند. آنها به مدیران خود معقول تر حقوق می دهند.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

فروش سهام یا رای دادن

فروش سهام یا رای دادن

می توان گفت که فروش سهام با کاهش قیمت سهام به مدیران نظم می بخشد. اما برای یک سهامدار، حتی یک سهامدار بزرگ، بسیار دشوار است که تأثیر قابل توجهی در سرمایه ی او داشته باشد. همچنین، برخی از بزرگترین سهامداران صندوق های شاخص نیز؛ حتی نمی توانند فروش خود را انتخاب کنند. آنها باید صاحب تمام سهام در شاخص بازار معینی باشند. به طور کلی، قیمت سهام پر سر و صدا و مناسب برای انتقال اطلاعات است.

این رأی ها ضعف های خاص خود را دارد. بزرگترین آنها این است که بسیاری از سرمایه گذاران سهام خود را برای مدت طولانی نگه نمی دارند. بدیهی است که کوتاه مدت ها در نظم و هدایت مدیران به خوبی سرمایه گذاری بلندمدت نیستند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

در تحقیقی که توسط خوزه میگوئل گاسپار، ماسیمو ماسا و پدرو پی ماتوس انجام شد، مشخص کرد که شرکت هایی که درصد بالایی از سهامداران دارای گردش مالی بالا هستند خود را با ادغام با تخفیف می فروشند، برای خریدها بیش از حد دستمزد می گیرند و عموما عملکرد ضعیف تری در بازار دارند. مسئله دیگر این است که موسسات بزرگ که سهم بزرگی از سهام را در اختیار دارند، تمایل دارند سبد سهام متنوعی داشته باشند. داشتن سهام در صدها یا حتی هزاران شرکت تمرکز بر مدیریت و عملکرد هر یک از آنها را مشکل می کند.

در نتیجه، اکثر مدیران حرفه ای پول به شدت به واسطه ها وابسته شده اند تا نحوه رأی دادن را به آنها بگوید. کاری که اکثر سرمایه گذاران جداگانه انجام می دهند. اما این نوعی نظارت استاندارد و معمولاً سطحی است.

 ISS بر تعداد انگشت شماری از شیوه های حکمرانی فاش شده در اسناد عمومی تمرکز می کند و شواهدی مبنی بر ارتباط این عوامل با حکمرانی موثر تر یا موفقیت شرکتی وجود ندارد.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

برخی از سرمایه گذاران فراتر از رویکرد چک باکس می روند. سیستم بازنشستگی کارکنان دولتی کالیفرنیا یا CalPERS، شرکت های خاصی را از مجموعه خود انتخاب می کند که عملکرد و شیوه های حاکمیت شرکتی آنها را در حد پایین می داند. سپس به طور خصوصی و عمومی با هیئت مدیره و مدیریت آن شرکت ها ارتباط برقرار می کند تا تغییرات در اتاق و استراتژی های هیئت مدیره آنها را تشویق کند.

تحقیقات اولیه شواهدی از اثر CalPERS مثبت بر قیمت سهام شرکت های هدف نشان داد. اما از آن زمان تا کنون این اثر محو شده است. حتی فعال تر آن چند صندوق ریسک است که موقعیت های بزرگی را در یک شرکت واحد به دست می آورند. آنها معتقدند در حال تخریب پتانسیل آن هستند و سپس برای تغییر در جهت استراتژیک یا تیم مدیریتی تلاش می کند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

ظاهراً این وجوه در افزایش میانگین قیمت سهام سهامداران در میان مدت موفق می شوند. هرچند، همانطور که محقق حقوقی لین استات اشاره می کند، افزایش قیمت سهام یک شرکت، لزوماً معادل خلق ارزش اقتصادی نیست.

حتی اگر فکر می کنید تهدید تصاحب و فعالیت صندوق های تامینی می تواند تأثیر انضباطی سالمی بر مدیران داشته باشد، هزینه این تلاش ها آنقدر زیاد است که همیشه نادر خواهد بود. اکثر سرمایه گذاران نهادی به سادگی انگیزه و زمان کافی برای نظم بخشیدن یا نظارت بر مدیریت را ندارند. سرمایه گذاران چارچوب های زمانی و اولویت های متفاوتی دارند. همه آنها لزوماً به دنبال چیزهای مشابه نیستند. در همین حال، مدیران ارشد شرکت های بزرگ و پردرآمد، دارای انگیزه بالا و متخصصان تمام وقت هستند. آنها به راحتی می توانند از سرمایه گذاران بد ناراضی باشند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران خوب بیشتر بدانید.

سهامداران