انواع اصلی سهام داران

انواع اصلی سهام داران

عموماً سهام داران عادی از حق رای برخوردارند. اما سهام داران ممتاز از حق رای برخوردار نیستند. با این حال، سهامداران ممتاز دارای حق تقدم نسبت به سود سهام هستند.

علاوه بر این، سود سهام پرداخت شده به سهامداران ممتاز ثابت است حتی اگر سود کاهش یابد. ممکن است سود سهام عادی کاهش یابد یا در دوره های عملکرد ضعیف شرکت اصلا پرداخت نشود.

بسیاری از شرکت ها دو نوع سهام صادر می کنند:

معمولی

ترجیحی

سهام عادی بیشتر از سهام ممتاز است و این همان چیزی است که سرمایه گذاران عادی معمولاً در بازار سهام خریداری می کنند.

برخی از شرکت ها بیشتر سهام خود را به کلاس های جداگانه با حق رای متفاوت تقسیم می کنند. به عنوان مثال، یک سهم در سهام کلاس A یک شرکت ممکن است با ده رأی ارائه شود. در حالی که سهام کلاس B ممکن است تنها یک رأی داشته باشد. اگرچه قوانین سختی وجود ندارد، سهام کلاس A بالاترین قدرت رای را دارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهم بورس برای تخصیص موثر دارایی و استراتژی های متنوع

انواع اصلی سهام داران کدامند؟

انواع اصلی سهام داران کدامند؟

یک سهامدار عمده مالک و کنترل بیش از ۵۰ درصد از سهام معوق یک شرکت است. این نوع سهام داران اغلب بنیانگذاران شرکت یا فرزندان آنها هستند. سهام داران اقلیت کمتر از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را حتی به اندازه یک سهم در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام بورس و کارکرد آن

برخی از حقوق کلیدی سهامداران چیست؟

سهام داران حق دارند دفاتر و سوابق شرکت را بازرسی کنند. قدرت شکایت از شرکت را به دلیل تخلفات مدیران و/یا افسران آن، و حق رای دادن در مورد موضوعات مهم شرکت، مانند نام بردن مدیران هیئت مدیره، دارند. علاوه بر این، آنها حق دارند تصمیم بگیرند که آیا به ادغام‌های احتمالی چراغ سبز نشان دهند یا نه. حق دریافت سود سهام، حق شرکت در جلسات سالانه، حق رای دادن در مورد موضوعات مهم توسط نیابت، و حق ادعای تخصیص متناسب را دارند در صورتی که یک شرکت دارایی های خود را تصفیه کند.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از نرم افزار سهام پارس سیستم آشنا

تفاوت بین سهامداران ممتاز و مشترک چیست؟

تفاوت اصلی بین سهام داران ممتاز و عادی این است که سهام داران اولی معمولاً حق رای ندارند. در حالی که دومی دارای حق رای است. با این حال، سهام داران ممتاز دارای حق تقدم نسبت به درآمد هستند. به این معنی که سود سهام قبل از سهام داران عادی پرداخت می شود. سهام داران عادی در مورد دارایی های شرکت آخرین ردیف هستند. به این معنی که پس از طلبکاران، دارندگان اوراق قرضه و سهامداران ممتاز پرداخت می شوند.

بیشتر بخوانید: برنامه حضور غیاب

در پایان:

سهام داران، صاحبان یک شرکت هستند. سهامداران می توانند سود، در سهم سود سهام دریافت کنند، یا سهام خود را در بازار برای کسب سود بفروشند. آنها همچنین می توانند در انتخابات شرکت های بزرگ شرکت کنند. هرکسی می تواند با خرید سهام آن شرکت سهامدار شود. در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها ممکن است گزینه‌های سهام کارکنان را به عنوان مزیتی برای کارگران ارائه دهند.

سهام داران سطحی از ریسک را فرض می کنند. اگر شرکتی ورشکست شود، سهام داران عادی آخرین صف برای بازپرداخت هستند. در برخی موارد، این بدان معنی است که سهام داران می توانند کل سرمایه گذاری خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سهام داران

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام