تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

 تاثیر تورم بر بورس سهام و ارتباط آن با بازده سهام، در طول تاریخ ایران یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد بوده است. از طرف دیگر، تأثیرات آن در بازار سهام در دوره های مختلف تحت تأثیر اقتصاددانان بوده است. در این مقاله چگونگی داده ها بر بازار سهام و ارتباط آن با بازده سهام و بازده اوراق بهادار را بررسی خواهیم کرد.

بزرگترین دردسر ساز در تاریخ اقتصاد ایران تورم بود. مفاهیمی مانند تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی ممکن است ذهن شما را گیج کند. و وقتی این تأثیرات در بازار سهام با بازده سهام و اوراق قرضه رابطه برقرار کند، همه چیز می تواند به هم می ریزد. به همین دلیل ، توصیه می کنیم ابتدا روی این مفاهیم تمرکز کنید. نظارت بر واکنشهای مبادله هنگام انتشار اطلاعات مفید خواهد بود.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

تورم:

 این بدان معنی است که قیمت ها به طور کلی و به طور مداوم افزایش می یابند. مفهومی که در اینجا باید در نظر گرفته شود این است که هزینه های زندگی و تورم یک چیز نیستند. مثلا؛ آمریکابرای زندگی، یک کشور گران قیمت است. اما تورم در آن بالا نیست.

تورم با توجه به سبد کالاها و خدمات تعیین شده و منتشر شده تعیین می شود. برای صحبت در مورد تورم، باید سطح عمومی قیمت ها افزایش یابد. در عین حال، این افزایش ها باید مداوم باشد. اقتصاددانان تغییرات در سبد کالاها و خدمات را دنبال می کنند و تغییرات ماهانه آنها را تعیین می کنند.

رکود تورم:

اگر در یک اقتصاد رشد نکنید در حالی که تورم تجربه می شود، به این معنی است که تورم رکود در آن اقتصاد وجود دارد. این وضعیت که از آن به “رکود تورم” تعبیر می شود. در این صورت هم به مبارزه با تورم و هم به تولید سیاست هایی نیاز است که اقتصاد را تحریک کنند. این کار سختی است و مقابله با بحران های اقتصادی یکی از دشوارترین آنهاست.

رکود اقتصادی:

رکود اقتصادی وضعیت انقباضی اقتصاد است. انقباض اقتصاد برای دو چهارم متوالی تولید ناخالص داخلی نشانگر رکود اقتصادی است. در حالی که پیش بینی تورم به سمت بالا تجدید نظر می شود، نظرات کاهشی در مورد رشد ارائه خواهد شد.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

تورم چگونه بر بورس سهام تأثیر می گذارد؟

تورم چگونه بر بورس سهام تأثیر می گذارد؟

شووارت اظهار داشت که یکی از عوامل ایجاد نوسان در بازارهای مالی تورم است. انگل و رنجل ثابت کردند که نوسانات مشاهده شده در بازارهای سرمایه در کشورهایی که تورم بالایی دارند بیشتر از کشورهای دارای تورم پایین است. یک کارشناس دیگر استدلال کرد که از یک سو، تورم با کاهش قدرت خرید منجر به کاهش مصرف داخل خواهد شد. از سوی دیگر باعث می شود که سرمایه گذاران حق بیمه بیشتری را طلب کنند.

مطالعات زیادی در مورد تأثیر تورم بر بازار سهام انجام شده است. علاوه بر این، مشاهده شده است که مطالعات مشابهی در طول تاریخ در سراسر جهان انجام صورت گرفته است. مطالعات مربوط به تورم که بر بازار سهام تأثیر منفی دارد، در نقاط مختلف از حجم معاملات گرفته تا تعداد شرکت های ثبت شده در بورس اوراق بهادار بررسی شده است.

در مورد سامانه جامع تحلیل سهام و بازار سرمایه بیشتر بدانید.

دوره بلند مدت و کوتاه مدت

در مطالعاتی که نشان می دهد روند کلی بورس تحت تأثیر تورم قرار دارد، دو دوره بلند مدت و کوتاه مدت بررسی شده است. این تا حدی معتبر است که تورم و بازار سهام در بلندمدت رابطه معکوس داشته باشند. در تحلیل کوتاه مدت و بلند مدت مشاهده شد که تأثیرات منفی بر حجم و مقدار معامله وجود دارد. در کوتاه مدت مشاهده شده است که تورم با حجم معاملات رابطه مثبت دارد، اما تاثیری بر حجم معامله ندارد.

وقتی تعداد شرکت های معامله شده در بورس اوراق بهادار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، مشاهده می شود که روند تورم در بلند مدت و کوتاه مدت هیچ تأثیری ندارد. این مطالعه بر روی بورس یکی از کشورهای منطقه انجام گرفت. نتیجه گرفته شد که تورم و روند کلی بازار سهام ارتباط زیادی با هم ندارند.

اما نتیجه مثبت این مطالعه این است که نوسانات بورس اوراق بهادار در زمان تورم بالا افزایش می یابد. در همان زمان، رابطه معناداری بین تورم و نوسانات در دوره تحقق ثبات قیمت مشاهده نشد. بدانیم که تورم یک عامل خطرناک برای بازار سهام است. همچنین یک عامل توضیحی در پیش بینی نوسان است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

نرخ تورم و نرخ رشد درآمد ملی

مطالعه دیگری حاکی از آن است که هر دو نرخ تورم و نرخ رشد درآمد ملی، حتی اگر ضعیف باشد، در پیش بینی ارزش آینده بازار سهام موثر هستند. در عین حال، رابطه ای بین تورم و بورس سهام در دوره های بحران تعیین شده است.

کاهش بورس سهام

بورس سهام از زمان شروع رشد تورم کاهش یافته است. مشخص است که در محیط ایجاد شده توسط تحولات اقتصاد کشور، افزایش ریسک ها و بحران  اقتصادی، بورس تحت تأثیر منفی قرار گرفت و تورم به طور غیر مستقیم به دلیل تحریم ها به سمت بالا حرکت کرد.

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.

رابطه بین تورم و بازده سهام

تأثیر دوره های تورم بالا بر بازده سهام به طور کلی یک موضوع جذاب است. گاهی مطالعات بسته به افزایش سطح عمومی قیمت ها به اثرات مثبتی اشاره دارند.

نتایج به دست آمده از تحقیقات، که فرض می شود ارزش سهام مستقل از نرخ تورم است، نشان داده است که سرمایه گذاران برای محافظت به سهام متوسل می شوند. همچنین مشاهده شده است که تغییر تورم نشان دهنده تغییر برابر نرخ اسمی بازده سرمایه است.

این دیدگاه نشان می دهد که بین نرخ بازگشت اسمی سرمایه و نرخ تورم رابطه مثبت وجود دارد. به عبارت دیگر، با وجود افزایش تورم، بازده اسمی سرمایه افزایش خواهد یافت. بنابراین سرمایه گذاران سهام از خود در برابر تغییر تورم محافظت می کنند.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

محافظت سرمایه گذاران از بورس

سهام هنگامی که سرمایه گذاران تحت تأثیر افزایش سطح قیمت از طریق افزایش بازده اسمی سهام نباشند، در برابر تورم محافظت می کنند. به این ترتیب بازده واقعی سهام تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اگر رابطه بین بازده اسمی سهام و تورم منفی باشد، سهام دقیقاً مانند اسناد خزانه به یک دارایی مالی تبدیل می شود.

با وجود افزایش تورم تغییری در بازده ایجاد نمی کند. ارزش فعلی جریان های نقدی و ارزش اوراق بهادار متصل به آن را کاهش می دهد. در این حالت سهام هیچ حمایتی در برابر تورم نیست.

سهام ابزاری علیه تورم

سهام به طور سنتی به عنوان ابزاری برای محافظت در برابر تورم تلقی می شود. از آنجا که سهام نشان دهنده حقوق دارایی های واقعی است، ارزش سهام در برابر تغییرات سطح قیمت ثابت باقی می ماند. عملکرد ضعیف سهام متناسب با تورم در اواخر دهه ی ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ باعث شد تا فکر بازنگری در بهره وری سهام به عنوان یک محافظت از تورم انجام شود.

در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.

تورم بیش از حد اخبار بد تلقی می شود و باعث کاهش بازده سهام می شود. با این حال، اگر تورم در حد انتظار اعلام شده باشد، تأثیر مثبتی بر بازده سهام می گذارد. بسته به توانایی محافظت از تورم مورد انتظار و سیاست های پولی دولت، ممکن است بر سهام تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. از طرفی بازده سهام خصوصاً در دوران انقباض اقتصادی، همبستگی مثبت و شدیدی ایجاد می کند. نوسانات بیشتر حرکات سهام، با نرخ تورم بالا همراه است.

نرم افزار مدیریت سهام