ذینفعان شرکت در مقابل سهامداران شرکت سی آر اس

ذینفعان شرکت در مقابل سهامداران شرکت سی آر اس

ظهور مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)، یک مدل کسب‌وکار خودتنظیمی که به شرکت کمک می‌کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، ذینفعان و مردم پاسخگو باشد، شرکت‌ها را تشویق کرده است تا منافع همه سهامداران را در نظر بگیرند.

ذینفعان شرکت در مقابل سهامداران

در طول فرآیند تصمیم گیری، شرکت ها ممکن است به جای انتخاب صرفاً بر اساس منافع سهامداران، تأثیر خود را بر محیط زیست در نظر بگیرند. تحت حاکمیت CSR، عموم مردم اکنون به عنوان یک ذینفع خارجی در نظر گرفته می شوند.

هنگامی که عملیات یک شرکت می تواند آلودگی زیست محیطی را افزایش دهد یا فضای سبز را در یک جامعه از بین ببرد، به عنوان مثال، عموم مردم تحت تأثیر قرار می گیرند. این تصمیمات ممکن است سود سهامداران را افزایش دهد، اما ذینفعان ممکن است تحت تاثیر منفی قرار گیرند.

بنابراین، CSR شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا انتخاب‌هایی داشته باشند که از رفاه اجتماعی محافظت کند. همچنین اغلب از روش‌هایی استفاده می‌کند که بسیار فراتر از الزامات قانونی و نظارتی است.

بیشتر بخوانید: سهام دار در مقابل ذینفع: یک مرور کلی

ذینفع شرکت در مقابل سهامدار در دوران ورشکستگی

وقتی یک شرکت ورشکست می شود، هم سهامداران و هم ذینفعان تحت تأثیر قرار می گیرند.

سهامداران، به عنوان صاحبان سهام شرکت، معمولاً بیشترین تأثیر را دارند. در روند ورشکستگی، سهامداران آخرین صفی هستند که پس از تسویه همه بدهی ها و تعهدات، غرامت دریافت می کنند. این بدان معنی است که در بسیاری از موارد، سهامداران ممکن است کل سرمایه گذاری خود را از دست بدهند. زیرا دارایی های شرکت برای پرداخت بستانکاران منحل می شود.

از سوی دیگر، ذینفعان طیف وسیع تری از افراد و گروه ها را شامل می شوند. بدیهی است که کارمندان ممکن است شغل خود را از دست بدهند. و ممکن است مجبور شوند به عنوان طلبکار تضمین شده در دادگاه ورشکستگی ثبت نام کنند تا دستمزدهای پرداخت نشده را بازیابی کنند. مشتریان عمده شرکت ورشکسته نیز ممکن است متضرر شوند. زیرا ممکن است نیاز به طرح دعوی علیه فاکتورهای پرداخت نشده نیز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: انواع اصلی سهام داران

ذینفعان شرکت غیر مالی

همچنین ممکن است ذینفعان غیر مالی وجود داشته باشند که خارج از شرکت و عملیات مستقیم آن ساکن باشند. برای مثال، جامعه وسیع‌تری که شرکت در آن فعالیت می‌کند نیز می‌تواند پیامدهای منفی را تجربه کند. اقتصادهای محلی ممکن است به دلیل از دست دادن مشاغل و کاهش فعالیت تجاری آسیب ببینند. سیاستمدارانی که پلتفرم‌هایشان ممکن است به موفقیت اقتصادی وابسته باشد ممکن است آسیب ببینند. درآمد مالیاتی شهر ممکن است در نتیجه کاهش یابد. اگرچه در این مثال از «ذینفعان» به طور آزاد استفاده شده است، اما این نشان می‌دهد که سهامداران چقدر ممکن است گسترده باشند.

بیشتر بخوانید: هدف اصلی سهام دار چیست؟

سهامداران مهمتر هستند یا ذینفعان شرکت ؟

سهامداران قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات مدیریت و سیاست های استراتژیک را دارند. با این حال، سهامداران اغلب نگران اقدامات کوتاه مدتی هستند که بر قیمت سهام تأثیر می گذارد. سهامداران اغلب روی تأثیرات بلندمدت و موفقیت یک شرکت سرمایه گذاری می کنند. تئوری ذینفعان بیان می‌کند که کسب‌وکارهای اخلاقی باید ایجاد ارزش برای ذینفعان را به دنبال سود کوتاه‌مدت اولویت دهند. زیرا این امر به احتمال زیاد منجر به سلامت و رشد بلندمدت هم برای کسب‌وکار و هم برای همه افراد مرتبط با آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: دلایل اختلاف سهامداران و پیامدهای آن

سهامداران مهمتر هستند یا ذینفعان شرکت ؟

آیا کارکنان سهامدار هستند یا ذینفع؟

کارکنان ذینفعان یک کسب و کار هستند. زیرا تحت تأثیر تصمیمات و اقدامات آن قرار می گیرند. برخی از کارمندان در صورت داشتن سهام در شرکتی که آنها را استخدام می کند ممکن است سهامدار باشند.

آیا مدیران عامل ذینفع هستند؟

مدیر عامل یکی از ذینفعان شرکتی است که آنها را به کار می گیرد. زیرا آنها تحت تأثیر اقدامات آن شرکت اند و به آنها علاقه مند هستند. بسیاری از مدیران عامل شرکت های سهامی عام نیز سهامدار هستند. به خصوص اگر گزینه های سهام بخشی از بسته غرامت آنها باشد. با این حال، اگر یک مدیر عامل در شرکتی که او را استخدام می کند سهام نداشته باشد، سهامدار نیست. یک مدیر عامل ممکن است مالک یک شرکت خصوصی باشد بدون اینکه سهامدار باشد (زیرا سهامی برای خرید وجود ندارد).

بیشتر بخوانید: را های تاثیرگذاری شرکت ها بر منافع سهامداران

آیا یک شخص می تواند هم سهامدار و هم ذینفع شرکت باشد؟

بله، یک نفر می تواند هم سهامدار و هم ذینفع باشد. تمام افرادی را که دارای سهام شرکت هستند در نظر بگیرید. خواه کارمندی باشد که شغلش در خط است یا یک طرف خارجی که مانند یک تامین کننده اصلی به موفقیت مالی شرکت متکی است، افراد می توانند هر دو سهام مالی داشته باشند و با تکیه بر موفقیت شرکت سهام مستقلی داشته باشند.

سهامداران چه حقوق قانونی دارند؟

سهامداران اغلب دارای حق رای، حق سود سهام، حق حضور در جلسات، حق پیشگیرانه خرید سهام جدید و حق شکایت به دلیل تخلف هستند. ذینفعان، از آنجایی که مالک سهام شرکت نیستند، اغلب مالک حقوق این اقلام نیستند.

بیشتر بخوانید: سهامداران چه تأثیری در یک تجارت دارند؟

در پایان:

ذینفع هر کسی است که تحت تأثیر تصمیمات یک شرکت یا سازمان قرار می گیرد. صرف نظر از اینکه آیا مالکیتی در آن شرکت دارد یا خیر. سهامداران کسانی هستند که مالکیت جزئی یک شرکت را دارند. زیرا سهام آن را خریداری کرده اند. همه سهامداران سهامدار هستند. اما همه ذینفعان سهامدار نیستند.

هم سهامداران و هم ذینفعان مهم هستند. اما مالکیت و مدیریت اخلاقی کسب و کار متوجه می شود که اهداف کوتاه مدت سود سهامداران ممکن است همیشه به نفع بلندمدت شرکت یا جامعه ای نباشد که بخشی از آن است. تئوری ذینفعان پیشنهاد می کند که اولویت دادن به نیازها و منافع ذینفعان بر منافع سهامداران به احتمال زیاد منجر به موفقیت بلندمدت، سلامت و رشد در معیارهای مختلف می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

ذینفعان شرکت

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام