سهامداران چه تأثیری در یک تجارت دارند؟

سهامداران چه تأثیری در یک تجارت دارند؟

سهامداران می توانند نفوذ قابل توجهی در یک کسب و کار داشته باشند. زیرا صاحب آن هستند. سهامداری که اکثریت سهام را در اختیار دارد، به وضوح شرکت را کنترل می کند. اما حتی سهامداران کوچک نیز می توانند از طریق حقوق سهامداری خود، به صورت فردی یا جمعی، نفوذ داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

تاثیرات سهامداران بر تجارت

هیئت مدیره و مدیریت

سهامداران هیئت مدیره ای را انتخاب می کنند که به نوبه خود مدیران ارشد از جمله رئیس و مدیرعامل شرکت را منصوب می کند. سهامداران می توانند برای تغییر مدیریت به هیئت مدیره فشار بیاورند یا به اعضای هیئت مدیره رای دهند و نامزدهای خود را جایگزین آنها کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

تصمیمات استراتژیک

مدیریت شرکت و هیئت مدیره باید برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک که آینده شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد، تأیید سهامداران را دریافت کنند. مانند ادغام، فروش شرکت، تغییرات در اساسنامه شرکت یا افزایش تعداد سهام مجاز.

مالکیت

یک شرکت باید همیشه با اطمینان از اینکه تصمیماتش ارزش سود سهامداران را افزایش می دهد، به نفع سهامداران عمل کند. سهامداران در مدیریت روزانه یک شرکت حرفی برای گفتن ندارند. اما حضور جمعی آنها به عنوان صاحبان شرکت، فشار دائمی بر مدیریت شرکت وارد می کند. سهامداران همیشه می توانند رای دهند. یعنی اگر از نتایج مالی ناراضی هستند سهام را بفروشند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

فروش آنها می تواند بر قیمت سهام فشار نزولی وارد کند. اگر مدیریت سهام قابل توجهی در شرکت داشته باشد، کاهش قیمت سهام مستقیماً آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. در هر صورت اگر هیئت مدیره ناراضی تصمیم به نصب یک مدیریت جدید برای تغییر شرکت بگیرد، می تواند شغل آنها را به خطر بیندازد.

دسترسی

سهامداران حق دریافت گزارش های مالی سه ماهه و سالانه را دارند. یک سهامدار نمی تواند وارد دفتر شرکت شود و تقاضای دیدن دفاتر آن را داشته باشد. اما این واقعیت که یک شرکت باید نتایج مالی حسابرسی شده خود را به سهامداران گزارش کند، مدیریت را در معاملات مالی خود ثابت نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

اقدام قانونی

سهامداران می‌توانند علیه مدیریت یا هیئت‌مدیره شرکت اقدام قانونی کنند. در صورتی که معتقدند مدیریت مرتکب اقدامات نادرستی شده است که می‌تواند به شرکت آسیب برساند، یا از اقدام مدیریت بر خلاف اساسنامه شرکت جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

فعالیت سهامداران

سهامداران کوچک می توانند مسائل مربوط به آنها را در مجامع سالانه سهامداران مطرح کنند. نامزدهای هیئت مدیره خود را معرفی کنند و از سایر سهامداران رای نیابتی درخواست کنند. برخی از فعالان تنها با هدف شرکت در جلسات سهامداران برای پیشبرد برنامه های خود، سهام کوچکی در یک شرکت به دست می آورند.

بیشتر بخوانید: : نرم افزار امور سهامداری

تایید سود سهام سهامداران

اثر سود سهام قابل پرداخت بر صورت جریان نقدی

کسب و کارهای کوچک و بزرگ سود سهام را به عنوان راهی برای بازگرداندن وجه نقد به سهامداران خود پرداخت می کنند. سود قابل پرداخت یک بدهی در ترازنامه یک شرکت است. اما تا زمانی که شرکت واقعاً چک سود سهام را صادر نکند، بر صورت جریان نقدی تأثیر نمی گذارد. پرداخت سود نقدی بر بخش فعالیت های مالی صورت جریان نقدی اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

تایید سود سهام سهامداران

هیئت مدیره باید پرداخت سود سهام را تأیید کند. زیرا این سود از سود انباشته است که بخشی از حقوق صاحبان سهام است. سود تقسیمی هزینه نیست. زیرا توزیع نقدی برای سهامداران از درآمد خالص پس از مالیات است. شرکت‌های سهامی عام معمولاً بیانیه‌های مطبوعاتی منتشر می‌کنند که پرداخت سود سهام به سهامداران را در تاریخ‌های ثبت معینی اعلام می‌کنند. شرکت های خصوصی معمولاً پرداخت سود سهام را به صورت عمومی اعلام نمی کنند.

اظهارنامه سود نقدی پرداخت شده

سود سهام پس از تأیید یا اعلام پرداخت سود سهام توسط هیئت مدیره شرکت قابل پرداخت می شود. ثبت‌های ژورنالی برای ثبت اظهارنامه سود، بدهکار سود انباشته و سود سهام اعتباری قابل پرداخت است که یک حساب بدهی جاری در بخش بدهی‌های ترازنامه است.

این معامله غیر نقدی مبلغی را از بخش حقوق صاحبان سهام به بخش بدهی ترازنامه منتقل می کند. هیچ تاثیری بر صورت جریان نقدی ندارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

سود سهام تحت بدهی جاری طبقه بندی می شود. زیرا پرداخت های نقدی معمولاً ظرف چند هفته پس از اعلام انجام می شود. به عنوان مثال، اگر شرکتی ۵۰ تومان به ازای هر سهم را در تاریخ ۱ فروردین اعلام کند و ۱۰۰۰۰۰ سهم موجود داشته باشد، ورودی های ژورنالی برای ثبت این اظهارنامه عبارت است از بدهکار سود انباشته و سودهای اعتباری قابل پرداخت ۵۰ تومان ضربدر ۱۰۰۰۰۰ که ۵۰۰۰۰ تومان است.

پرداخت سود سهام سهامداران

شرکت ها سود سهام اعلام شده را در تاریخ های پرداختی که در اطلاعیه های تقسیم سود ذکر شده است پرداخت می کنند. ثبت‌های ژورنالی برای ثبت پرداخت سود نقدی برای بدهی سود سهام پرداختنی است که بدهی سود سهام را از ترازنامه حذف می‌کند و وجه نقد اعتباری را حذف می‌کند. سود سهام یک جریان نقدی خروجی در بخش فعالیت های مالی صورت جریان نقدی است.

در ادامه مثال قبلی، اگر شرکت سود سهام نقدی را در ۱۵ خرداد پرداخت کند، ورودی های حسابداری برای ثبت این پرداخت، بدهکار سود سهام قابل پرداخت و اعتبار نقدی به میزان ۵۰۰۰۰ تومان است. این جریان نقدی دوره را ۵۰۰۰۰ تومان کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

پرداخت سود سهام یک تصمیم استراتژیک مهم است. زیرا زمانی که یک شرکت سود سه ماهه را اعلام کرد، سرمایه گذاران انتظار دارند این سود سهام ادامه یابد. سرمایه گذاران معمولاً کاهش یا تعلیق پرداخت سود سهام را نشانه ضعف مالی می دانند. برای حفظ انعطاف‌پذیری در مورد نحوه سرمایه‌گذاری نقدینگی مازاد، مدیریت می‌تواند سود سهام ویژه یک‌باره را اعلام کند، که بدون ایجاد انتظار برای پرداخت سود سه ماهه، وجه نقد را به سهامداران برمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

سهامداران