صندوق سرمایه گذاری چیست؟ نحوه خرید چگونه است؟

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ نحوه خرید چگونه است؟

صندوق های سرمایه گذاری به کسانی که می خواهند پس انداز خود را با حداقل ریسک ارزیابی کنند، مدیریت حرفه ای ارائه می دهند.  صندوق پولی است که برای تأمین مالی یک مؤسسه یا برای اطمینان از اداره یک تجارت خاص اختصاص می یابد. از سوی دیگر، صندوق های دارایی مشترک، پرتفوی هایی هستند که در ازای وجوه جمع آوری شده از افراد ایجاد می شوند. این نمونه کارها؛ ممکن است شامل ابزارهایی مانند سهام، طلا، نقره، نفت، کالاها، ارزهای دیجیتال و اوراق بهادار ارزی باشد.

پول جمع آوری شده از سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری از طرف آنها به روش های مختلف ارزیابی می شود. از منظر کلی، این صندوق‌ها که توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، فرصت سرمایه‌گذاری در یک سبد نسبتا امن را برای افرادی که می‌خواهند پس‌انداز خود را ارزیابی کنند، فراهم می‌کند. بنابراین، آنها به عنوان مناسب ترین ابزار برای افرادی که می خواهند با حداقل ریسک سرمایه گذاری کنند، دیده می شوند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

هیئت بازار سرمایه صندوق های سرمایه گذاری مشترک را به شرح زیر تعریف کرده است:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، پرتفوی‌هایی را مدیریت می‌کنند که شامل ابزارهای بازار سرمایه مانند سهام مشارکت، اوراق قرضه و فلزات گرانبها در ازای پولی است که از مردم جمع‌آوری می‌کنند. هر سرمایه‌گذار با گرفتن سهم مشارکت که بخشی از پرتفوی متعلق به صندوق است، شریک می‌شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

همچنین می توانید صندوق های سرمایه گذاری مشترک را به صورت زیر در نظر بگیرید:

سبدی از وسایل سرمایه گذاری مختلف را در نظر بگیرید. این دارای حاشیه مشارکت است و با پرداخت آن می توانید سهم خود را از بازده این ابزارهای سرمایه گذاری دریافت کنید. معمولاً برای ساختن این سبد هم تجربه خوب و هم تلاش زیادی لازم است. اگر زمان و دانش لازم برای مقابله با آن را دارید، می توانید سبد خود را بسازید. علاوه بر این، نباید فراموش کنید که برای هر معامله ابزار کمیسیون و مالیات پرداخت خواهید کرد. اما اگر بگویید “من نه وقت دارم و نه دانش”، می توانید پول را در یک صندوق دارایی کنید.

صندوق های سرمایه گذاری توسط افراد حرفه ای مدیریت می شوند. در عین حال تنها توسط «شرکت های سبدگردانی» که یک نهاد بازار سرمایه است، می توانند تأسیس شوند.

به گفته CMB، این شرکت ها ابتدا باید یکی از انواع صندوق های مشخص شده در قانون را با یک آئین نامه ایجاد کنند. در حدود آئین نامه خود اقدام به انتشار سهام مشارکت صندوق های سرمایه گذاری می نمایند. صندوق های تاسیس شده هیچ دارایی ندارند. همچنین به عنوان سقفی عمل می کند که تحت آن وجوه دارای پرتفوی تنها در ازای پول جمع آوری شده از سرمایه گذاران دریافت می شود.

انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک

"انواع

هنگام در نظر گرفتن اوراق بهاداری که پوشش می دهد، ۱۰ نوع مختلف از صندوق های سرمایه گذاری مشترک وجود دارد. اینها؛

صندوق ابزار بدهی:

حداقل ۸۰ درصد از ارزش کل آن به طور مستمر در ابزارهای بدهی داخلی و/یا خارجی دولتی و/یا بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود.

صندوق سرمایه گذاری سهام:

حداقل ۸۰ درصد از ارزش کل به طور مستمر در سهام ناشران داخلی و/یا خارجی سرمایه گذاری می شود.

صندوق فلزات گرانبها:

در طلا و سایر فلزات گرانبهای معامله شده در بورس و ابزارهای بازار سرمایه بر اساس آنها سرمایه گذاری می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهامداری

صندوق سبد صندوق:

وجوه متشکل از سهام مشارکت سایر صندوق ها و صندوق های قابل معامله در بورس را پوشش می دهد.

صندوق بازار پول:

متشکل از ابزارهای بازار پول و سرمایه با نقدشوندگی بالا است که سررسید همه آنها حداکثر ۱۸۴ روز است. وجوهی را با میانگین موزون سررسید پرتفوی که روزانه حداکثر ۴۵ روز محاسبه می شود، پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

صندوق مشارکت:

شامل اوراق اجاره، حساب‌های مشارکت، سهام مشارکت، طلا و سایر فلزات گرانبها و سایر ابزارهای غیرمبتنی بازار پول و سرمایه است که به تشخیص هیئت مدیره مناسب است.

صندوق متغیر:

وجوهی را پوشش می دهد که تحت محدودیت های سبد سایر صندوق ها قرار نمی گیرند.

صندوق رایگان:

سهام مشارکت شامل وجوهی است که فقط به سرمایه گذاران واجد شرایط فروخته می شود.

صندوق تضمینی:

وجوهی را پوشش می دهد که بر اساس استراتژی سرمایه گذاری مناسب و تضمینی که ضامن داده می شود، در سررسید یا سررسید معینی در چارچوب اصولی که در اسناد اطلاعاتی قسمت معینی از سرمایه گذاری اولیه سرمایه گذار، کل یا بازده معینی از سرمایه اولیه سرمایه گذار تعیین شده، به سرمایه گذار بازپرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

صندوق حمایتی:

وجوهی را تحت پوشش قرار می دهد که در سررسید یا سررسید معین در چارچوب اصول تعیین شده در اسناد اطلاعاتی بر اساس استراتژی سرمایه گذاری مناسب در چارچوب اصل بهترین تلاش به سرمایه گذار بازپرداخت می شود.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری مشترک

"مزایای

بیایید نگاهی به مزایای صندوق های مشترک بیندازیم و بهتر بفهمیم که آنها چه نوع ابزاری هستند:

سرمایه گذاری را آسان تر می کند:

به شما امکان می دهد پس انداز خود را به راحتی به سرمایه گذاری با پرتفوی با تعادل ریسک و بازده تبدیل کنید. شما با پرداخت مبلغ مشارکتی که می خواهید بخرید، سفارش می دهید و منتظر تاریخ اجرای سفارش هستید.

مدیریت حرفه ای:

گاهی در طول فرآیند سرمایه گذاری نیاز به حمایت حرفه ای داریم. صندوق های سرمایه گذاری این را مستقیماً به ما ارائه می دهند. صندوق های سرمایه گذاری به صورت حرفه ای توسط مدیران صندوق مدیریت می شوند. این امر زمان صرف شده برای مدیریت پورتفولیوها را کاهش می دهد.

بخوانید: نرم افزار امور سهام

توزیع ریسک:

یکی از مهمترین ویژگی های صندوق های سرمایه گذاری، به حداقل رساندن ریسک است. مدیران صندوق با توزیع پس انداز در ابزارهای مختلف، مزیت تنوع بخشی را برای سهامداران فراهم می کنند. این تضمین می کند که ابزارهایی که در این راه کار نمی کنند با سود دیگران جبران می شوند. همچنین کسب سود بالا از محصولات سفته بازی با حداقل ریسک را ممکن می سازد.

تبدیل سود به سرمایه گذاری:

سرمایه گذاری مجدد سود از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز یک مزیت است. در نتیجه کسب سود سهام یا سود سرمایه توسط یک صندوق مشترک، این سود اغلب بدون هیچ کارمزدی مجددا سرمایه گذاری می شود.

ابزارهای انعطاف پذیر:

صندوق های سرمایه گذاری با توجه به ساختارشان به ابزارهای انعطاف پذیر و نقد تقسیم می شوند. صندوق‌های باز که تعداد سهام قابل معامله را محدود نمی‌کنند، نقدینگی بالایی ارائه می‌کنند و به راحتی می‌توانند به پول نقد تبدیل شوند. صندوق‌های بسته با نقدینگی کمتر، امکان سرمایه‌گذاری با قیمت‌های لحظه‌ای را فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

مزیت مالیاتی:

صندوق های سرمایه گذاری دارای مزایای مالیاتی نیز هستند. سود حاصل از اوراق مشارکت صندوق دارایی مشترک مشمول مالیات تکلیفی نمی باشد.

افزایش ارزش روزانه:

افزایش ارزش مشاهده شده در ابزارهای موجود در سبد در صندوق های سرمایه گذاری روزانه منعکس می شود. به این ترتیب می توان در صورت نیاز و همچنین به میزان نیاز، صندوق را به وجه نقد تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

چگونه یک صندوق سرمایه گذاری مشترک بخریم؟

اگر می خواهید یک صندوق دارایی مشترک بخرید، گام خوبی در جهت استفاده از پس انداز خود برداشته اید.

وقتی این مراحل «معاملات > سرمایه گذاری > معاملات صندوق > خرید / فروش صندوق» را دنبال می کنید، می توانید بلافاصله صندوقی را که قبلاً تعیین کرده اید خریداری کنید.

خرید و فروش وجوه از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و دستگاه خودپرداز امکان پذیر است. به طور کلی، می توانید تراکنش های صندوق را در بخش سرمایه گذاری همه بانک ها پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

در هنگام خرید وجوه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهم ترین نکته در مورد صندوق های سرمایه گذاری این است که میزان تحمل ریسک خود را بدانید. زیرا بازدهی که به دست خواهید آورد مستقیماً با ریسک ها متناسب است. به همین دلیل، شما باید صندوقی را انتخاب کنید که در محصولاتی مناسب برای ریسکی که می توانید بپذیرید، سرمایه گذاری می کند. نباید فراموش کنید که با افزایش انتظارات بازدهی، نسبت ریسک افزایش می یابد و همیشه باید در نظر داشته باشید که صندوق نیز ممکن است ضرر کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

برای درک سطح ریسک صندوق، باید به معیار نگاه کنید. معیار نشان می دهد که به طور متوسط ​​صندوق در کدام وسیله سرمایه گذاری چقدر سرمایه گذاری خواهد کرد.

شما باید تصمیم بگیرید که چه مدت می خواهید سرمایه گذاری خود را ادامه دهید. زیرا این یک عامل تعیین کننده برای ابزارهای موجود در صندوق خواهد بود. باید بدانید که آیا می‌خواهید با سرمایه‌گذاری به هدفی برسید یا از ارزش پس‌انداز خود محافظت کنید.

در عین حال، بازده ماسبق صندوق را ارزیابی کنید. با بازدهی از صندوق ها در استراتژی های مشابه مقایسه کنید. همچنین تحلیل کنید که آیا مهلت اعلان و نقدینگی مورد نیاز برای دریافت صندوق پاسخگوی نیازهای آنها است یا خیر.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

صندوق های سرمایه گذاری مشترک چگونه کسب درآمد می کنند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک درآمد را به سه روش مختلف به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌کنند:

ابتدا سهم سود و درآمد بهره از اوراق بهادار متعلق به صندوق به دست می آید. این درآمد در ارزش پرتفوی منعکس می شود.

راه دوم کسب درآمد، افزایش قیمت اوراق بهادار صندوق است. اگر صندوق اوراق بهادار افزایش قیمت را بفروشد، سود سرمایه ای دریافت می کند. به این ترتیب ارزش صندوق افزایش می یابد.

راه سوم کسب، نگهداری اوراقی است که قیمت آن افزایش یافته است و این افزایش ارزش در سهم مشارکت صندوق منعکس می شود. اگر سهم مشارکت را بفروشید، قیمتی بالاتر از قیمتی که ابتدا پرداخت کرده اید، دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

صندوق سرمایه گذاری