شاخص قدرت نسبی چیست و چگونه آن را تفسیر کنیم؟

شاخص قدرت نسبی چیست و چگونه آن را تفسیر کنیم؟

RSI (شاخص قدرت نسبی) چیست و چگونه آن را تفسیر کنیم؟ برخی شاخص ها وجود دارند که به تحلیل قیمت ابزار در بازارهای مالی کمک می کنند. شاخص قدرت نسبی RSI – شاخص قدرت نسبی برجسته در این میان است که پیش‌بینی جهت روند را آسان‌تر می‌کند.

به خصوص در کوتاه مدت و میان مدت، اندیکاتور RSI بهتر عمل می کند و هماهنگ با نمودارهای قیمتی حرکت می کند. شما باید یاد بگیرید که مقادیر مرجع این شاخص را بخوانید، که از آن می توانید سیگنال های خرید و فروش را دریافت کنید.

تحلیل تکنیکال گاهی اوقات می تواند پیچیده به نظر برسد. با این حال، اگر زبان اندیکاتورها را یاد بگیرید، می توانید سیگنال های دقیقی را به خصوص در کوتاه مدت دریافت کنید و تصمیمات سرمایه گذاری خود را روشن کنید. البته، شما نباید به طور کامل بر اساس این سیگنال ها معامله کنید. برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یک ابزار، باید به تصویر بزرگ نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

RSI (شاخص قدرت نسبی) چیست؟

بیایید با یادگیری آنچه که RSI مخفف آن است شروع کنیم. RSI که به انگلیسی Relative Strength Index معروف است، در زبان ما به معنای شاخص قدرت نسبی است. با این حال، ما آن را به اختصار RSI می نامیم. وقتی به طور مفصل بررسی می کنیم که RSI چیست، می بینیم که شاخصی است که بر قیمت های بسته شدن ابزار مالی تمرکز دارد.

تعریف شاخص قدرت نسبی

RSI یک شاخص تحلیل تکنیکال است که از طریق مقایسه قیمت های پایانی یک ابزار در یک دوره معین با قیمت های پایانی قبلی دوره پایه محاسبه می شود. مقادیر RSI به عنوان یک نمودار خطی جداگانه در پایین نمودار قیمت ظاهر می شوند. وقتی به آنچه که شاخص قدرت نسبی در بازار سهام است نگاه می کنیم، می توان گفت که یک ابزار تحلیل تکنیکال است که بر روی قیمت سهام استفاده می شود.

اهمیت ارزش RSI برای سرمایه گذاران این است که بین خط روند قیمت کوتاه مدت و میان مدت ابزار و خط روند RSI سازگاری وجود دارد. به لطف این سازگاری، به دست آوردن اطلاعاتی در مورد جهت ابزار ممکن می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه خواندن نمودارهای سهام (راهنمای جامع نمودارهای سهام)

اندیکاتور RSI اولین بار توسط J. Welles Wilder Jr استفاده شد.

در کتابی با عنوان “مفاهیم جدید در سیستم های تجاری” نوشته A.Ş در سال ۱۹۷۸ آشکار شد. امروزه به یک شاخص رایج تبدیل شده است که نشان می دهد این ساز در مناطقی که بیش از حد خرید و فروش بیش از حد خرید شده است.

RSI مقداری بین ۰ تا ۱۰۰ می گیرد. مقدار مرجع ۳۰ و ۷۰ است. بیان شده است که مقدار بسته به جایی که در این سطوح قرار دارد سیگنال خرید یا فروش می دهد.

اکنون که می دانیم شاخص قدرت نسبی به چه معناست و RSI در بازار سهام چیست، می توانیم به محاسبه RSI برویم.

چگونه RSI را محاسبه کنیم؟

چگونه RSI را محاسبه کنیم؟

محاسبه RSI معمولاً می تواند به طور خودکار در نمودارهای بررسی شده ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شاخص مقاومت نسبی (RSI) در معاملات سهام

فرمول محاسبه RSI:

مقدار n در فرمول نشان می دهد که محاسبه برای چه دوره ای انجام شده است. اگر بخواهیم محاسبه RSI را با فرمول قابل فهم تری توضیح دهیم، می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم.

۱۰۰ – (۱۰۰ / (۱+سال/روز))

در این فرمول، جزء Y میانگین بسته شدن های مثبت در دوره مشخص شده است. مؤلفه D نشان دهنده میانگین بسته شدن منفی است. بنابراین، داده های مثبت پایانی را در یک دوره ۱۴ روزه جمع کرده و بر تعداد روزها تقسیم می کنید.

فرض کنید در یک دوره ۱۴ روزه ۶ روز بسته شدن مثبت وجود داشته است.

شما این مقادیر بسته شدن را اضافه کرده و بر ۶ تقسیم می کنید. به این ترتیب مولفه Y را پیدا می کنید. جزء D نیز به همین ترتیب محاسبه می شود. بنابراین، با فرض وجود بسته شدن منفی به مدت ۸ روز، زمانی که مقادیر بسته شدن منفی را اضافه کنید و بر ۸ تقسیم کنید، مولفه D را محاسبه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان پرشین

مولفه Y را بر مولفه D تقسیم می کنید و ۱ را اضافه می کنید.

به این ترتیب نتیجه ای را که به دست می آورید بر ۱۰۰ تقسیم می کنید. بنابراین مقدار RSI همیشه مقداری بین ۰ تا ۱۰۰ دارد. وقتی نتیجه را از ۱۰۰ کم می کنید، مقدار RSI را در دوره ای که مشخص کرده اید محاسبه می کنید.

با این حال، همانطور که قبلا ذکر کردیم، شما نمی توانید این مقدار را خودتان محاسبه کنید. هنگامی که RSI را از قسمت اندیکاتورها در پلتفرم ها انتخاب می کنید، نمودار RSI برای دوره مورد بررسی ترسیم می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این نمودار را به درستی تفسیر کنید.

اکنون که می دانیم RSI مخفف چیست و چگونه محاسبه می شود، می توانیم فرآیند تفسیر را ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد

چگونه RSI را تفسیر کنیم؟

وقتی شاخص RSI را بررسی می کنیم، می بینیم که اندیکاتوری است که بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. مقادیر مرجع در اندیکاتور ۳۰ ​​و ۷۰ سطح هستند. اگر اندیکاتور RSI کمتر از مقدار مرجع ۳۰ باشد، قابل درک است که ابزار در منطقه فروش بیش از حد است و ممکن است روند افزایش یابد. اگر اندیکاتور بالاتر از مقدار مرجع ۷۰ باشد، به این معنی است که شما در منطقه اشباع خرید هستید و ممکن است روند رو به پایین باشد.

به عبارت دیگر، اگر اندیکاتور RSI زیر ۳۰ باشد، سیگنال BUY می دهد، اگر بالای ۷۰ باشد، سیگنال فروش می دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان پرشین

بیایید مثال‌هایی از این موقعیت‌ها ارائه کنیم تا دقیقاً بفهمیم شاخص RSI چیست:

پس از کاهش ۳۰ ارزش RSI، قیمت ها شروع به افزایش می کنند. شاخص RSI گاهی اوقات می تواند گمراه کننده باشد. ممکن است نتایج خیلی دقیقی به خصوص برای ابزارهای پرطرفدار ارائه نکند. در بازارهای نسبتاً مسطح، RSI نتایج بهتری می دهد.

مثلا با وجود اینکه ارزش RSI از حد ۷۰ فراتر رفت، افزایش قیمت ها ادامه یافت. در شرایط عادی، زمانی که مقدار RSI بالاتر از ۷۰ باشد، تعبیر می شود که خرید بیش از حد وجود دارد و ممکن است کاهش بیشتری مشاهده شود. در یک بازار روند، ممکن است برای مدت طولانی در منطقه اشباع خرید یا فروش بیش از حد باقی بماند.

وایلدر، خالق اندیکاتور RSI، بر این باور بود که در دوره‌هایی که قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش بودند، زمانی که مومنتوم به اندازه کافی بالا بود، این ابزار در قلمروی بیش از حد خرید در نظر گرفته می‌شد.

به عبارت دیگر بیان می شود که در این شرایط فرصت فروش وجود دارد.

به همین ترتیب، زمانی که قیمت ها به سرعت کاهش می یابد و حرکت به اندازه کافی پایین است، ابزار در منطقه فروش بیش از حد در نظر گرفته می شود و یک دوره فرصت برای خرید وجود دارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

شاخص قدرت نسبی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو