تاریکخانه بازار بورس به چه معناست؟ چگونه پردازش کنیم؟

تاریکخانه بازار بورس به چه معناست؟ چگونه پردازش کنیم؟

در این مقاله اصطلاح اتاق تاریک که یکی از اصطلاحات چشمگیر کارگزاری بورس است را روشن کرده ایم. در اینجا به این سوالات پاسخ می دهیم. تاریکخانه بازار بورس به چه معناست؟ چگونه پردازش کنیم؟

بخوانید: نرم افزار امور سهام

بازار سهام اصطلاحات خاص خود را دارد. اتاق تاریک یا تاریکخانه بازار بورس یکی از آنهاست. این عبارتی است که برای معاملاتی استفاده می شود که در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه بلافاصله پس از بسته شدن بازار سهام انجام می شود. این معاملات فقط توسط سرمایه گذاران دارای مجوز قابل مشاهده و انجام است.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت امور سهام

رویه هایی که در اتاق تاریک انجام می شود با بقیه فرقی ندارد. با این حال، به عنوان اتاق تاریک تعریف می شود. زیرا معاملاتی وجود دارد که توسط سرمایه گذاران با مجوز عمق تک مرحله ای قابل مشاهده است.

اکنون بیایید نگاهی به پاسخ سوالات متداول در مورد ساعات معاملات اتاق تاریک، معاملات و سفارشات بیاندازیم:

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداران

تاریکخانه بازار بورس چیست؟

تاریکخانه چیست؟ معاملات در بازار سهام در ساعات خاصی انجام می شود. این معاملات برای هر سرمایه گذار باز است. با این حال، محدوده معاملاتی نیز وجود دارد که برای هر سرمایه‌گذاری باز نیست. در اینجا، فرآیندهای این محدوده در اتاق تاریک انجام می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهام

معاملات خرید و فروش آنی از ساعت ۱۸:۰۰ الی ۱۸:۰۱ در بازار سهام انجام می شود. بنابراین جلسه به پایان می رسد. سپس تا ساعت ۱۸:۰۵ مرحله جمع آوری سفارشات آغاز می شود. از این بازه زمانی ۴ دقیقه ای، قیمت سهام ثابت نگه داشته می شود و سرمایه گذاران سفارش خرید و فروش ارسال می کنند. این دستورات در پایان دقیقه ۴ با هم مطابقت دارند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار سهامداری

نکته:

برخلاف جلسه معمولی، سفارش‌هایی که در بازه زمانی ۴ دقیقه‌ای ثبت می‌شوند قابل مشاهده نیستند. فقط معامله گران با مجوز عمق تک لایه می توانند معاملاتی را که در این بازه زمانی انجام شده است مشاهده کنند. به همین دلیل، معاملات انجام شده در این محدوده به عنوان اتاق تاریک در بازار سهام یا تاریکخانه بازار بورس تعریف می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه تحلیل سهام

ضمن تطبیق سفارشات بین ساعت ۱۸:۰۵ تا ۱۸:۰۷، ارزش معاملاتی سهام نیز مشخص می شود. سپس سفارشات بین ساعت ۱۸:۰۷ الی ۱۸:۱۰ انجام می شود.

اصطلاح اتاق تاریک برای این معاملات استفاده می شود که بین ساعت ۱۸:۰۱ تا ۱۸:۱۰ در بازار سهام انجام می شود. سرمایه گذارانی که می خواهند معاملات را ببینند باید مجوز عمق تک مرحله ای را از کارگزاری ها خریداری کنند.

در بورس، اتاق تاریک مرحله ای است که در آن حرکات مخاطره آمیز و متحرک انجام می شود. بنابراین، این فرآیندی است که نیاز به توجه زیادی دارد. تمام سفارشات معاملاتی پر شده و در طول جلسه در این محدوده اجرا می شوند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت امور سهام

تاریکخانه بازار بورس چیست؟

ساعات کاری تاریکخانه بازار بورس

تاریکخانه بازار سهام چه ساعتی باز و بسته می شود؟ همانطور که در بالا مشاهده می کنید، بازار سهام بین ساعت ۱۸:۰۰ تا ۱۸:۰۱ بسته می شود. پس از این مدت، مراحل اتاق تاریک شروع می شود. تا ساعت ۱۸:۰۵ وارد مرحله جمع آوری سفارش می شود.

در حالی که سفارشات بین ساعت ۱۸:۰۵ و ۱۸:۰۷ مطابقت دارند، سفارشات بین ساعت ۱۸:۰۷ تا ۱۸:۱۰ انجام می شود. ساعات معاملات تاریکخانه بازار بورس دوره ای به نام جلسه پایانی را پوشش می دهد و معاملات انجام شده در این دوره را توصیف می کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهامداری

چگونه در اتاق تاریک بازار سهام تجارت کنیم؟

اول از همه، سرمایه گذار باید مجوز عمق تک سطحی داشته باشد تا بتواند در اتاق تاریک معامله کند و سفارشات را در بازار سهام ببیند. این مجوز از طریق کارگزاری ها و واحدهای سرمایه گذاری بانک ها قابل دریافت است.

معاملات تاریکخانه در بورس ۵ دقیقه پس از پایان جلسه آغاز می شود. در این مرحله معامله گران سفارشات خود را ارسال می کنند. بین ساعت ۱۸:۰۱ تا ۱۸:۰۵ آخرین سفارشات در بورس جمع آوری می شود و قیمت سهم در این مدت ثابت می ماند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهام

در پایان دقیقه ۵ قیمت سهم با توجه به کلیه سفارشات خرید و فروش وارد شده تعیین می شود. یعنی قیمت سهم بین ساعت ۱۸:۰۵ تا ۱۸:۰۷ تعدیل می شود. قیمت سقف و کف به تفکیک محاسبه می شود و از ۳ درصد بیشتر نباشد. قیمت تعادلی در اینجا با کاربرد تطبیق نظری دیده می شود.

سفارشات با قیمت بسته شدن تعیین شده بین ساعت ۱۸:۰۸ تا ۱۸:۱۰ انجام می شود. معاملاتی که در این مدت کوتاه انجام می شود به عنوان اتاق تاریک تعریف می شود. تجارت در اینجا هم پرخطر است و هم نیاز به پیگیری خوبی دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه سهامداران

Blind Pool یا استخر کور در بورس چیست؟

اصطلاح اتاق تاریک در بورس گاهی اوقات با استخر کور اشتباه گرفته می شود. دلیل این امر این است که از تاریکخانه به عنوان «اتاق تاریک» و از استخر کور به عنوان «استخر تاریک» یاد می شود. در بورس، استخر کور به گمنامی کارگزاری های بزرگ در معاملات خود اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار امور سهام و سهامداران

تاریکخانه بازار بورس