کدام شرکت ها می توانند سهامی عام شوند؟

کدام شرکت ها می توانند سهامی عام شوند؟

زمانی که شرکت ها سهام خود را به سرمایه گذاران عرضه می کنند، به آن عرضه عمومی (IPO) و سهامی عام می گویند. به این ترتیب شرکت ها با عرضه سهام خود در بورس، تامین مالی می کنند.

سرمایه گذاران حق دارند با خرید سهام این شرکت ها سهمی از سود شرکت را به دست آورند. سهام عرضه شده به مردم بسته به علاقه مندی در بازار سهام، سود خوبی را به سرمایه گذاران ارائه می دهد.

مطلب مرتبط: عرضه عمومی چیست؟ چگونه انجام می شود؟

شرایط شرکت در عرضه عمومی (IPO)

سرمایه گذاران برای شرکت در IPO ها باید حساب سهام داشته باشند. می توانید این حساب را مستقیماً از بانک خود باز کنید. حتی می توانید افتتاح حساب را در چند دقیقه از طریق اپلیکیشن موبایل بانک انجام دهید. هنگامی که زمان جمع آوری فرا می رسد، شما معامله خود را با توجه به اینکه آیا سهام به طور مساوی یا متناسب تقسیم می شود، انجام می دهید.

در صورت توزیع مساوی، شما پول خود را در قسمت تقاضای نهایی واریز می کنید و همه به نسبت مشارکت در عرضه عمومی به همان تعداد سهام دریافت می کنند. اگر توزیع متناسب باشد، شما طوری رفتار می کنید که انگار سهام عادی می خرید و سهام شما به نسبت پولی که سرمایه گذاری کرده اید خریداری می شود.

IPO _سهامی عام_چیست؟

هنگامی که ما بررسی می کنیم که یک عرضه عمومی در کوتاه ترین و قابل فهم ترین شکل آن چیست. شرکت‌ها اعلامیه قبلی می‌کنند و سهام خود را برای فروش در بورس عرضه می‌کنند تا بتوانند سرمایه خود را جمع‌آوری کنند.

عرضه سهامی عام; فروش سهام به تعداد زیادی از سرمایه گذاران ناشناس از طریق تماس و اطلاعیه است.

مطلب مرتیط: برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟

به لطف این معامله، خرید و فروش سهام شرکت در سهام کوچک آغاز می شود. البته قیمت اولیه ای که با آن معامله می شود، طی فرآیند عرضه عمومی مشخص می شود. روشی که شرکت ها سهام خود را به عموم عرضه می کنند بسته به شرایط مختلف متفاوت است.

شرایط شرکت در عرضه عمومی (IPO)

بدین ترتیب سهام آنها به نسبتی که شرکت تعیین می کند با سایر شرکا در قبال کارمزد تقسیم می شود. برای اینکه شرکت سهامی عام شود باید بالاتر از یک مقدار مشخص باشد.

شرایط مورد نیاز برای عرضه عمومی و سهامی عام چیست؟

برای انجام عرضه عمومی، شرکت باید با یک موسسه واسط توافق کند. این شرکت کارگزاری باید دارای گواهی مجوز کارگزاری عرضه عمومی باشد. قراردادها باید با موسسه واسطه مجاز امضا شود. همچنین در صورت بالا بودن مبلغ عرضه، امکان عقد این قرارداد با چند شرکت کارگزاری وجود دارد.

شرط دیگر این است که صورت های مالی شرکت باید بر اساس قوانین بازار سرمایه تهیه شود. این جداول باید توسط حسابرسان مستقل بررسی شده و مطابقت آنها تایید شود. برای حسابرسی، قرارداد باید با شرکت های حسابرسی مستقل امضا شود.

یکی از شرایط بررسی مفاد اساسنامه شرکت می باشد. در میان این مفاد، نباید بندهای محدودکننده ای در خصوص معاملات سهام عرضه شده در بورس وجود داشته باشد. در عین حال، مقرراتی که با قوانین بازار سرمایه مطابقت ندارند، باید تنظیم شوند.

کدام شرکت ها می توانند سهامی عام شوند؟

وقتی شرکت هایی که می توانند سهامی عام شوند، بررسی می شود، مشاهده می شود که اولین شرط، سهامی بودن آنهاست. همچنین برای سهامدارانی که سهام آنها برای اولین بار به مردم عرضه می شود، پرداخت کل سرمایه موجود یا صادر شده آنها الزامی است.

برای اینکه سهام یک شرکت سهامی به عموم عرضه شود، ابتدا باید قرارداد کارگزاری با موسسه واسط منعقد شود. پس از توافق، دفترچه سهام برای عرضه عمومی باید توسط هیئت بازار سرمایه (CMB) تایید شود تا در بازار مربوطه معامله شود. سپس سهام باید توسط مدیریت به عموم عرضه و در بورس عرضه شود.

پس از تایید عرضه عمومی شرکتی که شرایط مربوطه را داشته باشد، هر سرمایه‌گذار که مایل باشد می‌تواند درخواست خرید سهام را ارائه دهد.

به عنوان اطلاعات اضافی، اوراق قرضه و اسکناس نیز به عموم ارائه می شود. ناشران باید اوراق قرضه را با یا بدون عرضه عمومی منتشر و بفروشند. بر این اساس، سرمایه‌گذار می‌تواند با اقدام مقتضی مالکیت اوراق مشارکت داشته باشد.

مطلب مرتبط: چگونه در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه یک پیشنهاد عمومی ارائه کنیم؟

معاملات را می توان پس از اینکه شرکت ها شرایط لازم برای عرضه عمومی را برآورده کردند، آغاز کرد. برای این منظور باید به بورس درخواست داد. مدارک تهیه شده برای عرضه عمومی باید کامل باشد. با این موارد، درخواستی برای تأیید دفترچه به CMB ارسال می شود. سپس درخواستی به بورس ارسال می شود.

مهم است که این دو برنامه را به طور همزمان انجام دهید تا فرآیند کوتاه شود. این درخواست ها توسط خود شرکت یا موسسه واسط انجام می شود. بورس و CMB بررسی های لازم را به همراه درخواست ها و اسناد انجام می دهند.

 

نرم افزار مدیریت امور سهام برای سازماندهی سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر کدام از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید. نرم افزار امور سهام تمام انتظارات شما از یک برنامه خرید و مدیریت سهام را مدیریت و پشتیبانی می کند.

نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام، پیش بینی قیمت سهام، پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام

سهامی عام