سهامداران خوب چه کسانی هستند؟ (بخش اول)
به نظر می رسد مسیر پیش روی مدیران شرکت ها و سهامداران مسدود شده است. مدیران با توجیه شکایت می کنند که مداخله و حدس و گمان سهامداران باعث می شود که آنها کار خود را به طور موثر انجام ندهند.
سهامداران نیز از مدیرانی شکایت می کنند که در حین ارائه نتایج متوسط، حقوق های سرسام آور را به جیب می زنند. هیئت مدیره در وسط گیر کرده است – تحت فشار فزاینده ای برای انجام وظایف ناظر و نظم و انضباط_ و همه موارد علیرغم شواهدی است که نشان می دهد آنها به عنوان مشاوران دوستانه عمل می کنند.
در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام و سهامداران بیشتر بدانید.
این بن بست ریشه در دهه ۱۹۷۰ دارد. هنگامی که قدرت پس از مدت طولانی که در آن مدیران تقریباً همه کاره بودند، به سمت سهامداران حرکت کرد. این تغییر، اگرچه دلایل سیاسی و اقتصادی داشت، اما با ظهور فلسفه تسلط بر سهامداران که از تحقیقات آکادمیک در مورد انگیزه ها و رفتار مدیران شرکت ها ناشی بود، نیز امکان پذیر شد. بر اساس آن فلسفه، سهامداران مرکز قدرت شرکت هستند.
با این حال از نظر حقوقی، سهامداران مالک شرکت نیستند. (آنها دارای اوراق بهاداری هستند که ادعا می کنند درآمد آنها کمتر از حد مشخص است). در قانون و عمل، آنها در مورد اکثر تصمیمات بزرگ شرکت ها حرف آخر را نمی زنند. اگرچه بسیاری از مدیران ارشد به سهامداران وعده وفاداری می دهند، اما اقدامات و بسته های پرداختی آنها اغلب نشان دهنده وفاداری نیست.
در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.
در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.
این شکاف بین بلاغت و واقعیت – همراه با موج رسوایی و انفجار شرکت ها – منجر به تماس های مکرر برای اظهار نظر بیشتر سرمایه گذاران خارجی شده است. اگر فقط شرکت ها واقعاً سهامداران را در اولویت قرار دهند، استدلال این است که سرمایه داری بسیار بهتر عمل می کند.
این استدلال جذابیت زیادی دارد. اما دشوار است که با حقایق منطبق شود. آشفتگی فعلی ما پس از سال ها اتفاق می افتد که طی آن سهامداران قدرت گرفتند. اما بارها از نتایج ناامید شده بودند.
بنابراین حداقل ممکن است که مشکل از خود سهامداران باشد. شاید آنها واقعا برای مدیریت بخشی از شرکت مناسب نیستند. شاید انتظار از آنها برای اداره و انضباط شرکت ها محکوم به ناامیدی باشد. یا شاید راه هایی وجود داشته باشد که از طریق آنها سهامداران می توانند موثر و مفید باشند، اما به جای اینکه بر نیاز به اولویت سهامداران تمرکز کنیم، آنها را نادیده می گیریم.
در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.
هدف ما در مجموعه مقالاتی، تمرکز بر سهامداران است. آنها چه کسانی هستند؟ مشوق های آنها چیست؟ آنها در چه چیزی خوب هستند؟ در چه چیزی بد هستند؟ امروزه مجموعه تحقیقات و بحث در مورد این سوالات در حال افزایش است و ارائه چارچوبی برای اندیشیدن در مورد نقش سهامداران و ارائه پیشنهاداتی برای تغییرات است. ما مشارکت سهامداران را به سه حوزه پول، اطلاعات و انضباط تقسیم کرده ایم.
پول:
ساده ترین کار سهامدار تأمین بودجه است. با این حال، در عمل، به هیچ وجه ساده نیست. شرکت ها برای سرمایه گذاری در رشد به سرمایه نیاز دارند، اما آنها به طور کل سرمایه را از سهامداران دریافت نمی کنند.
در مورد نرم افزار تحلیل بازار بیشتر بدانید.
این عامل در پرداخت سود سهام نقش دارد و در طول ۱۰ سال گذشته شاهد انتقال نقدی چند تریلیون ریالی از شرکت ها به سهامداران آنها هستیم. شرکت های تأسیس شده تمایل دارند که سرمایه گذاری را از طریق سودهای انباشته یا پول قرض گرفته تامین کنند. آنها نیازی به پول نقد سهامداران ندارند.
البته همه شرکت ها این تجمل را ندارند. بسیاری از آنها نیاز به سرمایه سرمایه گذاران سهام دارند. آنها اغلب شرکت های جوان و رو به رشدی هستند. بدون سهامدارانی که مایل به پذیرفتن ریسک هایی هستند که بانک یا دارنده اوراق قرضه آن را انجام نمی دهند، این شرکت ها ممکن است در سطح پایین گیر کرده و یا حتی حرکت نکنند.
در مورد نرم افزار سهامداران بیشتر بدانید.
سرمایه گذاران که این پول نقد را ارائه می دهند، معمولاً متناسب با سهم خود از نفوذ برخوردار می شوند. همچنین صندلی های هیئت مدیره را دریافت می کنند و گاهی اوقات در تصمیمات و قرارهای مدیریتی حق وتو دارند. سرمایه گذارانی که در مواقع دشواری فعالیت می کنند، اغلب بر دیگران ترجیح داده می شوند و در تصمیم گیری های استراتژیک حق رأی دارند. اختلافات حاکمیت شرکتی در چنین شرایطی رخ نمی دهد: مدیریت به طور موثر به سهامدارانی که سرمایه مورد نیاز را تامین کرده اند، حداقل برای مدتی پاسخ می دهد.
اما اکثر سهامداران و اکثر شرکت ها این توصیف را ندارند. نقش تأمین مالی در یک شرکت معمولی با بورس عمومی کمتر، توسط سهامداران انجام می شود تا کل بازار سهام. بازار؛ نقدینگی ایجاد می کند. داشتن سهام قابل خرید و فروش، با قیمتی که همه می توانند ببینند، به وام دهندگان و شرکای تجاری اطمینان می دهد. ادغام را امکان پذیر می کند.
در مورد شبکه اجتماعی بیشتر بدانید.
این به سرمایه گذاران و کارکنان اولیه اجازه می دهد سهام شرکت را بفروشند و گزینه های مورد نظر را اعمال کنند. این امر به سرمایه گذارانی که به پول نقد به شدت نیاز دارند راهی می دهد تا سود سرمایه گذاری خود را بعداً بدست آورند.