تورم زدایی چیست؟ اثرات کاهش تورم چیست؟

تورم زدایی چیست؟ اثرات کاهش تورم چیست؟

کاهش تورم از عجیب ترین اصطلاحات اقتصادی است. کاهش نرخ افزایش قیمت و به عبارت دیگر نرخ تورم در طول زمان است. این مفهوم که منعکس کننده روند کاهشی تورم در طول گذار از تورم بالا به تورم پایین است، به این معنی است که روند صعودی تورم معکوس شده و به سمت پایین حرکت می کند. در این بخش به سوالات کاهش تورم و تورم زدایی چیست پاسخ می دهیم.

اصطلاح اقتصادی که در اصل “تورم زدایی” است، اغلب با کاهش تورم اشتباه گرفته می شود. با این حال، این دو به موقعیت های متفاوتی اشاره می کنند.

در حالی که مفهوم کاهش تورم به معنای کاهش مستمر سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است، تورم زدایی وضعیتی است که در آن قیمت ها در بازار به طور مداوم در یک بازه زمانی معین کاهش می یابد.

اکنون که به اختصار به این موضوع پرداختیم که تورم زدایی چیست و چه تفاوت هایی بین کاهش تورم و تورم زدایی وجود دارد. اجازه دهید به جزئیات موضوع بپردازیم. در اینجا سؤالاتی در مورد تورم زدایی، یکی از مفاهیم اقتصادی اخیر مورد بررسی قرار گرفته است:

بیشتر بخوانید: رکود اقتصادی؛ سوالات متداول

تورم زدایی چیست؟

این کاهش موقت نرخ تورم قیمت است و برای توصیف شرایطی استفاده می‌شود که در آن نرخ تورم در کوتاه‌مدت کاهش می‌یابد.

رکود به طور کلی وضعیتی است که در آن قیمت ها در بازار به طور مداوم در یک دوره زمانی معین کاهش می یابد. برعکس تورم است. علاوه بر این، این یک سیاست اقتصادی است که هدف آن متوقف کردن یا کند کردن افزایش قیمت ناشی از تورم یا کاهش قیمت ها در برابر روند تورم است.

در کاهش تورم، کاهش تورم مشکل تلقی نمی‌شود، زیرا قیمت‌ها در واقع کاهش نمی‌یابند و کاهش تورم معمولاً نشانه شروع یک اقتصاد کند نمی‌شود.

همچنین برعکس تورم تلقی می شود که زمانی اتفاق می افتد که دولت با افزایش عرضه پول اقتصاد را تحریک می کند. تورم زدایی، کاهش سالم تورم، ضروری است. زیرا نشان دهنده انقباض اقتصادی است.

بنابراین:

پدیده تورم زدایی غیر معمول نیست و به طور معمول در دوره های اقتصادی سالم رخ می دهد. تورم زدایی به نفع بسیاری از اقشار مردم است، مانند افرادی که تمایل دارند درآمد خود را پس انداز کنند.

تورم زدایی یک پدیده اقتصادی است که با کاهش نرخ تورم مشخص می شود که به کاهش سرعت افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک دوره زمانی معین، اما حفظ نرخ تورم مثبت اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: رکود اقتصادی؛ عواقب و پیامدها

ریچموند فدرال این وضعیت را در مورد کاهش تورم به شرح زیر توضیح می دهد:

زمانی که تورم کاهش می‌یابد، مانند دونده‌ای که سرعت خود را کاهش می‌دهد، اما همچنان به جلو می‌رود، قیمت‌ها ممکن است با سرعت کمتری نسبت به قبل به افزایش خود ادامه دهند.

فدرال رزرو ریچموند می گوید تورم زدایی می تواند خبر خوب یا بدی باشد و استدلال می کند که اگر ناشی از افزایش بهره وری و فناوری باشد که به پایین نگه داشتن تورم در اواخر دهه ۱۹۹۰ کمک کرد، چیز خوبی خواهد بود.

با این حال، برخی از موقعیت‌های تورم زدایی خطرناک تلقی می‌شوند. زیرا خطر کاهش تورم را ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر تورم زدایی به کاهش تورم تبدیل شود، مشکل ساز می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

دلایل تورم زدایی چیست؟

پس از تعریف تورم زدایی باید در مورد علل آن صحبت کرد.

در میان پاسخ هایی که می توان به این سوال که چه چیزی باعث کاهش تورم می شود، چند دلیل اساسی وجود دارد. کاهش تورم معمولاً ناشی از کاهش عرضه پول از طریق سیاست های پولی انقباضی است، به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره.

همچنین می تواند ناشی از بهبود بهره وری و فناوری و همچنین رکود باشد. با توجه به اینکه تورم ناشی از افزایش عرضه پول است، تعجب آور نیست که کاهش تورم ناشی از کاهش عرضه پول باشد. کاهش عرضه پول می تواند ناشی از یک سیاست پولی سخت تر باشد.

این معمولاً شرایطی است که تورم شروع به بالا رفتن از محدوده قابل قبولی می‌کند و بانک مرکزی با سیاست‌های جدید برای جلوگیری از تورم واکنش نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی دغدغه اصلی مسئولان بانک مرکزی ابر تورم است. اگر بانک در برنامه کاهش تورم موفق باشد، باید تورم زدایی اتفاق بیفتد.

علاوه بر انقباض عرضه پول، رکود اقتصادی نیز می تواند عامل کاهش تورم باشد.

زیرا اگر در رکود هستیم، یک صاحب کسب و کار می خواهد در این دوران سخت، مشتریان بیشتری را برای کسب درآمد جذب کند. می تواند به جای افزایش قیمت ها به عنوان راهی برای جذب مشتری، قیمت های خود را ثابت نگه دارد. با انجام این کار، صاحب کسب و کار اطمینان حاصل می کند که تورم کاهش می یابد.

به هر حال بیایید تعریف رکود تورمی را ارائه دهیم. زیرا رکود تورمی وضعیتی است که رکود و تورم با هم در اقتصاد رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

اثرات کاهش تورم چیست؟

اثرات کاهش تورم چیست؟

کاهش تورم به خودی خود یک وضعیت منفی نیست و به اقتصاد آسیب نمی رساند. وقتی نوبت به چرخه اقتصاد می رسد، کاهش تورم یک اتفاق رایج است. با این حال، مانند همه چیز، کاهش تورم اثراتی دارد. و در حالی که برخی از این اثرات مثبت هستند، برخی منفی هستند. فرض کنید نرخ تورم از ۸ درصد به ۴ درصد کاهش یابد. این یک امتیاز برای اقتصاد محسوب می شود. این کاهش تورم:

قدرت خرید را افزایش می دهد.

از آنجایی که قیمت ها کاهش می یابد، حقوق شما یا ثابت می ماند یا بیشتر می شود.

پس انداز را حفظ می کند. زیرا ارزش پول بالاتر از زمانی است که تورم ۸ درصد بود.

رقابت پذیری کالاهای تولید داخل را افزایش می دهد. زیرا در بازار بین المللی نسبتاً ارزان تر می شوند.

عدم قطعیت تصمیم گیری کاهش می یابد.

سطح اطمینان افزایش می یابد. زیرا کسب و کارها و مشتریان دیگر نگران افزایش قیمت نیستند.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

با این حال، کاهش تورم زمانی می تواند مشکل ساز باشد:

اگر ناشی از کاهش تقاضا باشد، رشد منفی خواهد داشت.

اگر به کاهش تورم تبدیل شود، بدهی افزایش می یابد و هزینه ها کاهش می یابد.

دوره های گذشته کاهش تورم باعث کاهش رشد اقتصادی شده است که منجر به افزایش بیکاری و کاهش درآمد شرکت ها شده است.

نمونه های ضد تورم

تورم بسیار خطرناکتر از تورم زدایی است. تورم اغلب نشانه رکود یا افسردگی در اقتصاد است.

این زمان نرخ بالای بیکاری، تقاضای کم و افزایش بدهی واقعی است. اما اگر تورم زدایی به معنای کاهش قیمت و افزایش قدرت خرید است، چرا مردم نباید خرید کنند و اقتصاد را تحریک کنند؟

دلیلش این است که مردم به دلیل درآمد کم پول ندارند و وقتی بیکار می شوند در یافتن شغل مشکل دارند.

موضوع دیگر این است که مردم خرید خود را به تعویق می اندازند. زیرا قیمت ها دائما کاهش می یابد و ارزش پول افزایش می یابد. آنها تمایلی به خرج کردن پول ندارند. زیرا می دانند که تورم زدایی وجود دارد، یعنی فردا احتمالا همه چیز ارزان می شود.

این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای کسب و کارها می شود و حتی می تواند یک مارپیچ کاهش تورم ایجاد کند. مارپیچ با تقاضای کم شروع می شود. این منجر به کاهش نیاز به تولید می شود که منجر به افزایش بیکاری می شود. پس از آن منجر به تقاضای کمتر می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه پیشنهاد بهترین سهام؛ مدیریت ریسک و انطباق

نمونه هایی از تورم زدایی چیست؟

اگرچه کاهش تورم برای اقتصاد خوب است، اما بدون هزینه نیست. روند کاهش نرخ تورم بسیار دشوار است. در واقع، زمانی که نرخ تورم بیش از حد بالا می‌رود، یکی از راه‌های اصلی برای پایین آوردن آن به نرخ طبیعی این است که اقتصاد را برای مدت کوتاهی به هم بزنیم. هزینه سقوط اقتصاد معمولاً بیکاری زیاد است.

مثلا؛

در ایالات متحده، نرخ تورم در دهه ۱۹۸۰ به شدت افزایش یافت و سپس تقریباً به همان سرعتی که به اوج خود رسید دوباره کاهش یافت.

در حالی که این یک چیز خوب به نظر می رسید. زیرا افزایش بسیار سریع کاهش یافت. آسیب قبلاً وارد شده بود. بنابراین نرخ بیکاری بالایی پدید آمد.

در واقع بالاترین نرخ بیکاری از زمان رکود بزرگ ثبت شده است. این به عنوان نشانه ای از چالش ها و هزینه های ناشی از کاهش تورم ذکر شد.

در نتیجه اگر تورم بالا در یک اقتصاد طی سالیان متمادی تمایل به کاهش داشته باشد، می توان به کاهش تورم اشاره کرد.

به عنوان مثال، اگر اقتصادی با نرخ تورم ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۹، نرخ تورم را به ۸ درصد یا ۷ درصد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش دهد، تورم زدایی وجود دارد.

سیاست کاهش تورم چیست؟

هدف اصلی سیاست ضد تورمی کاهش نرخ افزایش قیمت از طریق اقدامات غیر شدید است.

آیا کاهش تورم خوب است؟

تورم زدایی که به معنای کاهش تدریجی نرخ تورم بالاست، آثار مثبتی دارد و مثبت است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

رکود اقتصادی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو